شناسه خبر: ۷۸۸۳
بازدید: ۱۰۸۴
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

حجت الاسلام پژمان‌فر در نطق میان دستور مطرح کرد

ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به تعیین یک متولی خاص برای کنترل وضعیت جاده‌ها

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با بیان اینکه در کشور چهار دستگاه مسئول کنترل وضعیت جاده ها هستند از ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به تعیین یک متولی خاص برای کنترل وضعیت جاده‌ها در جهت کاهش تصادفات خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمان‌فر در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۶ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک به مناسبت حلول سال جدید و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، گفت: خبر کشته شدن ۷۴۶ تن در تصادفات جاده ای در ایام تعطیلات که متاسفانه با عدد بسیار بیشتری با مجروح و مصدوم شدن همراه بود، خبر تلخی است که هر ساله این خبر کام همه ملت را تلخ کرده اما اقدام مناسبی در این موضوع صورت نمی‌گیرد.

سالیانه حدود ۱۵ هزار کشته در جاده‌ها داریم

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما متاسفانه سالیانه حدود ۱۵ هزار کشته در جاده ها داریم و تعداد مصدومان و خسارت‌های مالی و مجروحان و غم‌دیدگان این موضوع قابل حساب نیست. همانطوری که روشن است عوامل تصادفات جاده‌ای چهار چیز می باشد خودروها، نقاط حادثه خیز، مهارت راننده‌ها و اقدامات پلیس راهور.

وی تصریح کرد: در موضوع خودروها چند اقدام می بایست انجام گیرد
۱- جمع آوری خودروهای قدیمی و فرسوده در این رابطه خودروسازها می‌بایست بهترین تسهیلات را به مردم در این ارتباط برای خرید خودروهای جدید به مردم بدهند.
۲-تولید خودروهای ناایمن باید جلوگیری شود و یا اصلاح در تولید آنها صورت گیرد.
۳- ایجاد سیستم های ایمنی جدید که در دیگر کشورها در خودروها بکارگیری می‌شود، امروز در اروپا در خودروها دو سیستم ایمنی بکارگیری شده که موجب شده ۵۰ درصد تصادفات جاده‌ ای کاهش یابد البته باید نصب این سیستم‌ها با قیمت کم و در همه خودروها باشد و شرکت‌های بیمه ای در این موضوع باید مساعدت مالی کنند چون نتیجه آن کاهش تصادفات و به نفع شرکت‌های بیمه‌ای است.

ما در کشور حدود هزار نقطه حادثه خیز داریم

حجت الاسلام پژمان‌فر خاطرنشان کرد: ما در کشور حدود هزار نقطه حادثه خیز داریم اما چون این موضوع جدی گرفته نمی شود یا بودجه مناسبی در رابطه با آن پیش بینی نمی شود و یا دولت بودجه پیش بینی شده را تخصیص نمی دهد، مشکل هر ساله مطرح ولی حل نمی‌شود. به صورت میانگین هر نقطه حادثه خیز سالیانه دو کشته می‌گیرد و این تعداد کشته ها هیچ ارتباطی با دیگر عوامل ندارد. راهداری باید این موضوع را جدی گرفته و هر چه زودتر این نقاط با کمک شرکت های بیمه ای برطرف شود.

وی اظهار کرد: مهارت راننده ها یکی از عوامل مهم در این مساله است باید در آموزش حین اخذ گواهینامه و در زمان تمدید گواهینامه، مهارت راننده برای رانندگی در جاده ها احراز شود که آیا آمادگی برای رانندگی در جاده دارد یا ندارد. متاسفانه تعداد قابل توجهی در زمان اخذ گواهینامه بخاطر پارک دوبل رد می‌شوند اما تا به حال کسی بخاطر عدم احراز توانمندی در سرعت بالا در جاده ها نمی‌دانم رد شده است یا نشده است.

حجت الاسلام پژمان‌فر عنوان کرد: پلیس در کنترل سرعت و کاهش تصادفات باید مستقیما اثرگذاری داشته باشد نباید به وظیفه پلیس به عنوان یک منبع درآمد نگاه کرد، عدم پیش بینی لازم اعتبارات لازم موجب شده پلیس نتواند وظایف خود را انجام دهد و زیرساخت های لازم را در جهت خط کشی ها، علامت گذاری ها و دیگر ملزومات را به صورت کامل انجام دهد. مشکل اساسی در این موضوع این است که یک متولی خاص در کشور وجود ندارد و هر کدام از این چهار دستگاه مشکل را به دوش دیگری می اندازد. در کشورهای پیشرفته دنیا متولی یک دستگاه است و همان دستگاه هم نسبت به همه حوادث پاسخگو است، در این موضوع به شدت فقر اطلاعات داریم.

وی افزود: ما در کمیسیون اصل ۹۰ در طرز کار دستگاه‌ها  ورود پیدا کرده و در حال بررسی می‌باشیم اما حتما می‌بایست اولین اقدام که تعیین یک دستگاه واحد مبنی بر پذیرش مسئولیت در اسرع وقت صورت گیرد که بشود از آن دستگاه واحد مطالبه‌گری نمود.

حجت الاسلام پژمان‌فر بیان کرد: تذکر دیگری در مورد مذاکرات وین دارم ۱- رفع تحریم نفتی به این معنا که بعد از توافق باید بتوانیم آزادانه نفت خود را به هر کشوری که می خواهیم بفروشیم. ۲- رفع تحریم‌های بانکی باید به صورت کامل باشد یعنی پول فروش نفت به صورت بانکی به ما منتقل شود. ۳- رفع تحریم‌های کامورژن یعنی تبدیل ارز به ارز دلخواه ملت ایران آزادانه صورت گیرد.

وی افزود: مساله مهم در مذاکرات این است که راستی آزمایی در ارتباط با این توافق باید از طرف ما انجام شود، متاسفانه شنیده‌ها حاکی است به این مساله مهم بی‌توجهی شده و راستی آزمایی به عهده دیگران گذاشته شده و فقط به ما باید گزارش دهند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با همه اقدامات دولت که جای تشکر دارد اما مردم از افزایش قیمت به شدت ناراحت هستند، گوشت حدود ۲۰۰ هزار تومان موجب شده که در سبد زندگی بخشی از مردم گوشت حذف شود، دولت در جهت کنترل قیمت‌ها باید برنامه مشخصی داشته باشد.

وی افزود: از برنامه‌های نوروز و ماه مبارک رمضان صدا و سیما که موجب استفاده بیشتر مردم در کشور از این برنامه ها است تشکر ویژه دارم.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی امروز یک موضوع امنیتی جدی است و به دلیل تعارض منافع حتما باید همان طوری که به دبیر شورای امنیت ملی این موضوع را مطرح کردند در سطح بالا و در آن مجموعه باید مطرح شود.