شناسه خبر: ۵۵۰۲
بازدید: ۷۰۷
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۵ شهریور ۱۳۹۶

نماینده مردم مشهد و کلات: واردات بی‌رویه لوازم‌التحریر چینی بازار مشهد را کساد کرد

نماینده مردم مشهد و کلات و عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: وزارت ارشاد باید نظارت کافی را بر محصولات مورد نیاز تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد تا تصاویر حک ‌شده روی آنها و یا فرم ساخته‌شدنشان فرهنگ نادرستی را به آنها القا نکند.

نصراله پژمانفر افزود: هم‌اکنون متولی دقیقی برای این موضوع وجود ندارد و ما شاهد این هستیم که دفاتر و یا کیف‌های مدرسه وارداتی دارای برخی از نمادهای نامتعارف و برگرفته از فرهنگ غربی است.

مدیر تولید یکی از کارخانه‌های تولید لوازم‌التحریر می‌گوید: آن‌قدر میزان واردات بی‌رویه کالاهای چینی در این حوزه بالا است که امکان رقابت را از تولیدات داخلی گرفته است.

وی می‌افزاید: واردات بی‌رویه لوازم‌التحریر سبب شده که یک شیفت کاری کارخانه هم‌اکنون تعطیل شود.

یکی از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر نیز می‌گوید: واردات بی‌رویه و غیرقانونی و یا گاهی اظهارات نادرست سبب شده که لوازم‌التحریر با حقوق و عوارض گمرکی بسیار پایین وارد کشور شود و مشکلات زیادی را برای تولیدکننده داخلی ایجاد کند.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه تولیدکنندگان داخلی چند سالی است که سعی دارند محصولات خود را منطبق با سلیقه بازار تولید کرده و طرح‌های خود را تغییر دهند اما باز هم نمی‌توانند با توجه به وفور تولیدات چینی در بازار با آنها رقابت داشته باشند. یکی دیگر از تولیدکنندگان خراسان رضوی می‌گوید: اگر وضع به همین منوال پیش برود مجبور به تعطیل کردن کارخانه هستیم.

ابراهیم افشاری دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی می‌گوید: تا کنون محموله قاچاقی از لوازم‌التحریر در خراسان رضوی کشف نشده است.

وی ادامه می‌دهد: تمام آن چیزی که در بازار وجود دارد از طریق مبادی رسمی وارد کشور شده و اظهارنامه‌های قانونی مربوط به آن معمولاً پر می‌شود./

انتهای پیام