شناسه خبر: ۶۱۰۵
بازدید: ۹۳۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۲۷ دی ۱۳۹۶

نماینده مردم مشهد و کلات: تخلف محرز شهرداری مشهد در تخریب مسجد حوض معجردار

حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر در واکنش به تخریب مسجد تاریخی حوض معجردار که روز گذشته اتفاق افتاد، اظهار کرد: به نظر من این اتفاق، کاری خلاف قانون بوده، با توجه به اینکه تخریب مسجد توسط شهرداری صورت گرفته و اسنادی دال بر تخلف شهرداری بر این موضوع وجود دارد، بنده از طریق وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی به این موضوع پیگیری می‌کنم.

وی بابیان اینکه تخریب مسجد حوض معجردار تخلف مسلم است، افزود: انتظار من این است که دستگاه‌های متولی از کنار این موضوع به‌سادگی عبور نکنند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: میراث فرهنگی مشهد سرمایه‌ای ارزشمند است که نباید نسبت به آنها بی‌اعتنا باشیم.

وی میراث فرهنگی را سرمایه‌ای ارزشمند دانست که در صورت تخریب امکان بازگشت آنها وجود ندارد و ادامه داد: متأسفانه نگاهی وجود دارد که از آثار فرهنگی ما با تعبیر دیوار کهنه و ساختمان خشتی یاد می‌کند، معتقد است که این آثار باید هرچه زودتر برداشته شود و به‌جای آنها ساختمان‌ها و برج‌های بلند قرار گیرد.

پژمان‌فر ادامه داد: این افراد توجه ندارند که امروز در دنیا نسبت به هر اثر تاریخی حتی پیراهن یک شخص اثرگذار در جامعه، حتی اگر قدمت چندانی نداشته باشد، اهمیت بسیاری قائل می‌شوند و تلاش می‌کنند که آن را به‌عنوان یکی از آثار ملی خود حفظ کنند، اما اکنون ما از کنار موضوعی که بخشی از هویت ما به آن مربوط است، عبور می‌کنیم.

وی تأکید کرد: من به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهم کرد که بتوانیم هم نسبت به این مسجد تخریب‌ شده تصمیم بگیریم و هم برای حفاظت از آینده شهر تصمیم‌های مناسبی داشته باشیم تا دیگر اجازه ندهیم، این اتفاق تکرار شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: از رئیس سازمان میراث فرهنگی برای حضور در کمیسیون دعوت کرده‌ایم تا موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.

وی ادامه داد: البته این موضوع چندوجهی است و علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور هم با توجه به تخلف مسلم شهرداری باید پاسخگو باشد.

به گفته پژمان‌فر وزارت راه و شهرسازی هم به جهت اینکه بخش قابل‌توجهی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن‌سازان ثامن متعلق به این وزارتخانه است، باید در این زمینه پاسخگو باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین به‌ضرورت ارتقای سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در کمیسیون مشترکی که تشکیل‌ شده این موضوع بررسی و نهایی شده و به‌زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

وی بابیان اینکه مسئولیت حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی کشور مسئولیت سنگینی است که در ظرف نهادی در سطح سازمان نمی‌توان آن را به‌خوبی انجام داد، گفت: اگر می‌خواهیم اقتصادی غیرنفتی را توسعه دهیم راهی به‌جز توجه به ظرفیت گردشگری و میراث فرهنگی کشورمان نداریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای حفظ میراث فرهنگی کشور به یک ساختار جدی‌تر نیاز داریم، ادامه داد: میراث فرهنگی ما به تاراج می‌رود و بخشی از این معضل به دلیل بی‌دقتی‌ها در حفظ آثار فرهنگی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از میراث فرهنگی ما به دلیل اینکه ساختاری که برای حفاظت از آن در نظر گرفته‌ شده، ساختار ناتوانی است و قدرت مراقبت و نگهداری از آثار فرهنگی را ندارد، از بین رفته و نتیجه آن همین از دست رفتن فرصت‌های بسیار طلایی در کشور ما است که اکنون دارد به تهدید تبدیل می‌شود.

انتهای پیام