شناسه خبر: ۶۹۲۴
بازدید: ۱۰۹۹
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۷ آبان ۱۳۹۷

نماینده مردم مشهد و کلات: با سرپرست نمی توان استان را اداره کرد/عملکرد ۵ساله رشیدیان بررسی شود

حجت الاسلام پژمان فر اظهارداشت: اتفاق با برکتی در کشور رقم خورد و نظام بر اساس تشخیصی که داد قانون منع به کار گیری بازنشستگان را در مجلس مصوب کرد تا فرصت برای ورود نیروهای کارآمد در مسائل اجرایی بهتر فراهم شود.اینکه نیروهایی ۳۵ سال کار می‌کردند و با بهانه هایی مجدد می ماندند و پست های کلیدی را در اختیار داشتند و اجازه نمی دادند نیروهای تازه نفس و جوان و با انگیزه وارد شوند به نظر اقدام خوبی بود که می تواند کام ملت را شیرین کند و به عنوان یک اقدام بسیار ارزشمند در نظام تلقی شود.

*قانون منع بکارگیری بازنشستگان هم فرصت هم تهدید

وی افزود: البته بعضی ها کاملا با این موضوع مخالف بودند و به همین دلیل دارند کاری می کنند که این اتفاق عملا اتفاق شیرینی نباشد.نیروهایی که به عنوان نیروهای جایگزین قرار می‌دهیم اگر نیروهای ناتوانی باشند نتیجه این موضوع به این معناست که کار با روند گذشته نه تنها تفاوتی پیدا نمی‌کند بلکه با چالش‌های جدی مواجه می شود و مردم و نیروهای ذی نفع در ارتباط با این موضوع به این نتیجه می رسند که هر سال دریغ از پارسال و کاش همان مدیرهای بازنشسته گذشته را نگاه می داشتیم و سراغ مدیران جوان و بی تجربه نمی رفتیم .امیدواریم در انتخاب مدیران، از مدیران شجاع ، جوان و با انگیزه استفاده شود و به عنوان یک اقدام ارزشمند برای نظام تلقی شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز شرایط کشور بسیار خاص است ضمن تجربه، شجاعت و وقت گذاری و تمرکز روی این موضوع یک ضرورت است نیرویی که از لحاظ جسمانی توانمندی ندارد در نتیجه سبب می شود کار ما نتیجه و رونق زیادی نداشته باشد.امیدواریم بحث جایگزینی منجر به این شود که به عنوان یک اقدام شیرین و نتیجه بخش در کشور باشد.عموم افزاد نیز تصمیم مجلس را اقدام خوبی تلقی می کنند ما کاری کردیم که تا در یک سقف مشخص از افراد باتجربه استفاده شود و نیروهای جایگزین از این پس بدانند کسی که تا سقف ۳۵ سال کار می کند باید جایش را بدهد به فردی دیگر البته این موضوع هم می تواند در بعضی از استان ها فرصت و یا تهدید باشد.

وی افزود: امروز در استان خراسان با شرایطی روبه رو شدیم که ضمن جابه جایی استاندار، معاونین استانداری و فرماندار و بسیاری از افراد طبق قانون منع بازنشستگان دارند از مجموعه استان جدا می شوند البته این موضوع می تواند یک فرصت باشد در واقع اگر وزارت کشور گزینه ای را انتخاب کند که آن فرد توانمندی داشته باشد و به این موضوع به عنوان یک فرصت نگاه کند و بسیاری از مسائلی که با مشکل روبه رو است را با رویکردی جدید حل کند مسلما اتفاق خوبی می تواند در استان باشد.

*خراسان رضوی، استانداری جسور می خواهد

حجت الاسلام پژمان فر عنوان کرد: به عنوان یک نماینده حق خودم نمی‌دانم که در ارتباط با این موضوع وزیر کشور یا معاون رئیس جمهور بیاید با ما هماهنگ کند که استاندار شما را تایید می کنید که فلان فرد باشد یا نه؟ من با این موضوع مخالف هستم؛ حق دولت است که عواملش را خودش تعیین کند اما طبیعتا سعی شود در ارتباط با این موضوع بر اساس اقتضاهای استان اتفاق بیفتد چرا که خراسان رضوی استانی معمولی نیست و با توجه به وسعتی که دارد و مسائل و گره‌هایی که از گذشته دارد استان پیچیده ای است.

وی افزود: در هیچ کجای کشور مسئله حاشیه نشینی که در مشهد داریم وجود ندارد بنابراین باید کسی استاندار باشد که در اقداماتش برنامه ریزی درستی داشته باشد چرا که نداشتن برنامه سبب شده امروز شاهد مشکلاتی در حاشیه شهر باشیم و قسمت قابل توجهی از این مسائل به سوء مدیریت در گذشته بر می‌گردد.

پژمانفر گفت: استان خراسان رضوی، استانداری جسور می خواهد که توجه به حقوق دستگاه ها و دستگاه های بالاتر داشته باشد و باید موضوع تناسب و جمعیت و شاخص هایی که اعتبارات را تعیین می کند را با شاخص های استان تطبیق دهد و این توصیه ای جدی است که ما همیشه به آن تاکید داشتیم اینکه چرا به اندازه اعتبارات دیگر استان‌ها از بودجه ای متناسب با خراسان رضوی برخوردار نیستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: استانی که ۸درصد جمعیت و مساحت کشور را دارد نمی تواند با ۶ درصد و یا زیر ۶ درصد اعتبارات مسائلش را حل کند ضمن اینکه ما انباشتی از مشکلات را از گذشته داشته ایم و در طول سال جمعیت شناوری به عنوان زائر در مشهد داریم بنابراین ما استانداری می خواهیم که بتواند این زمینه را فراهم کند.

*سرپرست اختیارات ندارد / با سرپرست نمی توان استان را اداره کرد

وی با بیان این مطلب که ۶۰ روز از ابلاغ قانون دارد می گذرد و انتظار ما این بود که استاندار را تعیین می کردند. نباید حتی یک ساعت استان ما بدون استاندار باشد افزود: این حق من نماینده است که از وزیر کشور استعلام کنم و حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد که چرا یک ساعت استان خراسان رضوی بدون مدیریت کلان باشد. حتی باید زودتر قانون منع به کارگیری بازنشستگان انجام می شد تا استاندار جدید می آمد وتیم خود را انتخاب می کرد. با سرپرست که نمی توان استان را اداره کرد با این وضعیت استان را به بلاتکلیفی می بریم.

پژمانفر بیان کرد: از مدتها قبل گفته بودم که نگرانم استان را بخواهیم با سرپرست مدیریت کنیم و امروز همه مشکلات و حوادثی که در انباشت قرار دارد در ضعف سرپرست انتخاب کردن است چرا که سرپرست اختیارات زیادی ندارد و کرنومتر دارد ضعف دستگاه های اجرایی را در ارتباط با این موضوع نشان می‌دهد و امیدواریم این موضوع را جدی بگیرند و اجازه دهند استان جان بگیرد و از وضعیت گذشته نجات پیدا کند.

*عملکرد ۵ساله رشیدیان باید بررسی شود

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که هر آمدن و رفتنی نیازمند ارزیابی است گفت:رشیدیان کارهای زیادی در استان انجام داد اما باید پاسخی دقیق داده شود دور از تعارفات و تمامی آداب و رسوم تعریف و تمجید بیاییم بررسی کنیم حضور ۵ ساله وی در استان را و اتفاقاتی که رقم خورد. همه دستگاه ها و جریان های مردمی و نهادها را دعوت می کنم که صادقانه بنشینند موفقیت‌ها و ضعف‌ها را بررسی کنند.شاخص‌ها را ببینیم که در حضور وی در این ۵سال در چه حوزه ای ارتقا پیدا کرده ایم.

وی افزود: زمانی در این استان ۴۰ درصد قطعه سازی بر اساس سرانه بوده و امروز به ۱۰ درصد در بعضی قطعات کاهش یافته، به نظر من ضعفی است که در مدیریت کلان استان اتفاق افتاده باید این موضوع را نگاه کنیم .باید در صنعت، کشاورزی ،زیارت ، در رابطه با اعتبارات و … باید عملکرد استاندار را بررسی کنیم و با این تفاسیر ما هم در جلسه خداحافظی استاندار و هدایایی که بخشی از بیت المال است و به استاندار تعلق می گیرد حضور پیدا خواهیم کرد.

*با تعارفات حقوق از دست رفته مشهد را پایمال نکنیم

پژمانفر با بیان این مطلب که آنچه حق ماست این است که با تعارفات حقوق از دست رفته مشهد را پایمال نکنیم اظهارداشت: روزی در مدیریت رشیدیان مشهد ۲۰۱۷ به عنوان بدتریم حادثه فرهنگی در استان ما رقم خورد به عنوان اینکه مشهد پایتخت فرهنگی شود اما نه تنها هیچ آورده ای برای شهر نداشتیم بلکه مشکلات زیادی در این حوزه داشتیم انتظار من این است که دستگاه‌های اجرایی منصفانه آورده‌ها را با مشکلاتی که پیرامون استان وجود داشته بررسی کنند.

* آیا نارضایتی سوء مدیریتی پدیده نمی‌توانست تبدیل به فرصت شود؟

وی خاطرنشان کرد:در ارتباط با موسسات ملی ، موضوع پدیده که یکی از غده هایی است که در همین ۵ سال مدیریت شکل گرفت و پاسخ دهند که آیا بهتر از این نمی شد موضوع پدیده را جلو ببریم؟ آیا این حجم نارضایتی که در سوء مدیریت پدیده شکل گرفت نمی توانست تبدیل به فرصتی شود که موجب رضایت‌مندی مردم شود؟ موضوه پدیده امروز معضلی برای استان شده است. در این راستا ستادی تشکیل شد به دلیل اینکه دستگاه ها در وظایف خود کوتاهی هایی کرده بودند و این کوتاهی ها حتی در قالب قانون نمی توانست حل و فصل شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی، جهاد، آب منطقه ای و بسیاری از دیگر دستگاه های دیگر این سوء مدیریت را در شهر مشهد و در موضوع پدیده داشتند و به دلیل اینکه این موضوعات نمی توانست در یک چارچوب، حتی قوه مجریه حل شود ستادی تشکیل شد به عنوان ستاد تدبیر که در آن مجموعه سران سه قوه نشستند از اختیارات فراقوه ای استفاده کردند تا مسائل پدیده حل شود و ستاد تدبیر نیز در ذیل این ستاد در استان تشکیل شد و بنا بود مشکلات حل شود و امروز به عنوان نماینده مردم مشهد سوالاتی در این خصوص از آقای رشیدیان دارم و انتظار است پاسخ آنها را شفاف به مردم بدهند.

*چرا مدیریتی که در میزان شد در سایر موسسات نشد؟

پژمانفر گفت: آیا ستاد تدبیر به غیر از حل مشکلات قانونی که دستگاه های اجرایی در این موضوع داشتند آیا مشکلی از مشکلات مردم را حل کردند یا نه؟ فراموش نمی کنم این موضوع با حضور سران سه قوه تشکیل شد برای اینکه گفتند حقوقی از مردم تضییع شده و تعدادی از مردم این سهام را خریده اند و تلاش کنیم مردم به حقوقشان برسند و ستاد تدبیر با این هدف تشکیل شد اما امروز بگویند تمام تلاش های سه ساله با مدیریت استاندار چقدر مردم را به دارایی هایشان نزدیک کرد؟ آیا به غیر از اینکه ما مشکل مسکن و شهرسازی که رفتار غیر قانونی کرده بود و جهاد که رفتار نظارتی و کوتاهی کرده بود و اشتباه بزرگی کرده بود و آب منظقه ای و … آیا به جز حل مشکل این دستگاه ها برای مردم اقدامی صورت دادیم؟چرا امروز باید سهام پدیده که ۱۲ هزار تومان بوده امروز با ۱۳۰ تومان معامله شود چه کسی باید پاسخ این مسائل را بدهد؟

وی با بیان این مطلب که مدیریتی در ارتباط با میزان صورت گرفت که سبب شد مردم به حقوق خود برسند چرا این مدیریت در ارتباط با سایر موسسات صورت نگرفت و امروز مردم در بلاتکلیفی قرار دارند افزود: تمام این مسائل باید در ارزیابی عملکرد ۵ ساله استاندار مورد بررسی قرار گیرد شخص علیرضا رشیدیان انسان بسیار محترمی هستند و اگر به من اجازه داده می شد اگر ایشان درجایی امام جماعت می شدند به وی اقتدا می کردم چون از نظر شخصی آنسان بسیار محترمی است اما به غیر از این افتتاحیه ها و رمان قیچی کردن ها، در مسائل مردم سوء تدبیر وجود دارد.آقای رشیدیان بیایند در مورد بدرتوس،موسسات مالی توضیح دهند که امروز سوء مدیریت ها به بخش قابل توجهی از این مسائل گره خورده است.