شناسه خبر: ۵۶۶۶
بازدید: ۷۶۸
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: عملی که برای رضای خدا نباشد فانی است

حجت الاسلام نصراله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در درس اخلاق خود در مدرسه علمیه منتظرالمهدی(عج) گفت: از نکات قابل توجه این است که در نظام هستی بخشی از امور در ظاهر به دست ماست اما همه نتایجی که ما درصدد دستیابی به آن هستیم به اراده ما شکل نمی گیرد.

وی تصریح کرد: امری که در آیات و روایات بسیار تأکید شده و یک عمل را پایدار و ماندگار می کند این است که برای رضای خدا بوده و با قصد قربت تحقق یافته باشد.

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به آیه شریفه «کلّ من علیها فانٍ…» خاطرنشان کرد: منظور از این فنا، تنها فنای ظواهر عالم نیست؛ بلکه همه چیز اعم از جوهر و عرض در معرض زوال و فنا قرار دارد مگر آنچه جنبه وجه اللهی داشته و اراده قربت در آن باشد.

عضو اتاق تبلیغ خراسان رضوی ادامه داد: اصولا یکی از تفاوت های مهم انسان ها با اهل بیت(ع) نیز در همین امر است؛ ظاهرا کارهای ما شبیه کارها و امورات زندگی ایشان است اما آنچه فاصله بسیار زیادی میان ما و آنان ایجاد می کند در نیت کارهاست که نیت اهل بیت و همه حرکات و سکنات آن ها در مسیر جلب رضایت الهی بود.

وی با اشاره به اینکه خلوص نیت، کاری دشوارتر از انجام عمل است، اظهار کرد: اینکه فرموده اند هر کاری با نام خدا نباشد، ابتر است و به نتیجه نمی رسد صرفا مربوط به گفتن ظاهری عبارت «بسم الله» نیست بلکه هر کاری با یاد خدا نباشد به نتیجه نمی رسد و اصلا کار نیست درست مانند اینکه درخت گردویی میوه دهد اما داخل میوه ها پوچ باشد.

خلوص نیت از بالاترین جهادها است

حجت الاسلام پژمانفر اضافه کرد: بر همین اساس در روایت است در قیامت انسان ها اعتراض می کنند که برخی امور در اعمال ما بوده ولی در نامه اعمالمان درج نشده است. خطاب می رسد شما آن کارها را برای خدا انجام ندادید و نیت هایتان مشکل داشته است برای همین به حساب نیامده است.

وی، اصلاح نیت و دور کردن غیرخدا از آن را بالاترین جهادها برشمرد و گفت: آنچه انسان برای خدا می دهد، انجام می دهد یا می گوید، ماندگار می شود و مابقی از بین می رود.

استفاده حداکثری امام سجاد از فرصت های تبلیغی به رغم محدودیت های حکومت

نماینده مجلس در ادامه با اشاره به ایام شهادت امام سجاد(ع) یادآور شد: امام سجاد(ع) از همه فرصت ها برای تبیین حقایق عاشورا استفاده می کردند تا جایی که دشمن متوجه شد اشتباه بزرگی کرده که ایشان را در عاشورا به شهادت نرسانده است.

حجت الاسلام پژمانفر افزود: آن حضرت با اینکه اجازه منبر و سخنرانی نداشته و بسیار محدود بودند از هر فرصتی برای تبلیغ معارف و حقایق استفاده می کردند حتی گریه های ایشان با دیدن سربریدن یک حیوان یا شیرخوردن یک نوزاد در همین راستا بود.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در آن زمان دین در معرض تحریف واقع شده و عقاید باطل گسترش یافته بود از این رو امام در کنار مرقد پیامبر(ص) در قالب دعا معارف دینی رادر زمینه های مختلف بازگو می کردند که به صورت صحیفه سجادیه امروز به دست ما رسیده است.