شناسه خبر: ۷۴۳۶
بازدید: ۳۱۵۹
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

روایتی از جلسه جنجالی شورای عالی شهرسازی برای بافت اطراف حرم رضوی

صحبت‌های مقام معظم رهبری برای بافت اطراف حرم عمل نشد / دستگاه قضایی با متخلفین بافت اطراف حرم برخورد کند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی جزئیات آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی برای بافت اطراف حرم رضوی را منتشر کرد.

حجت الاسلام نصراله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسه شورای عالی شهرسازی برای بافت اطراف حرم رضوی با بیان اینکه سابقه ورود شوای عالی شهرسازی به بافت پیرامونی اطراف حرم رضوی به سال ۹۳ برمیگردد که در این سال در فرآیند بررسی طرح جامع شهر مشهد با توجه به اهمیت بافت پیرامونی اطراف حرم رضوی مقرر شد که بررسی دقیقی نسبت به وضعیت این طرح صورت بگیرد تصریح کرد: عدم تناسب اقدامات عمرانی با شان و جایگاه شهر مشهد و بافت پیرامونی حرم رضوی، عدم هماهنگی اقدامات فعلی با سیاست‌های کلی شهرسازی، تبدیل رویکرد فرهنگی به سود آوری، رانده شدن ساکنان بومی و عدم اجرای تذکرات مقام معظم رهبری از دلایل ورود شورایعالی شهرسازی به بافت حرم است.

صحبت‌های مقام معظم رهبری برای بافت اطراف حرم عمل نشد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افرود: مقام معظم رهبری در سال ۸۶ فرموده بودند «تملک املاک مردم با هدف ایجاد گذرها و شوارع و سایر طرح‌های مصوب صرفا در حد ضرورت صورت گیرد، اکتفا به حداقل تملک برای خیابان‌های جدید و اجتناب به هرگونه تمکلی که با رویکرد سودآوری باشد» . مشاهدات و اسناد عدم اجرای این تذکرات جدی را دلالت دارند.

نامه علما؛ بی محلی روحانی

حجت الاسلام پژمان‌فر با اشاره به اینکه در مجلس دهم به دلیل اتفاقات دردناک اطراف حرم رضوی، به همراه ۲۲۰ نفر از نمایندگان و ۸۰ نفر از علما و بزرگان شهرسازی، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتیم و نگرانی‌های خودمان در خصوص اتفاقات اطراف حرم اعلام کردیم بیان کرد: انتظارمان این بود تا وضعیت را اصلاح کنند ولی اقدامات در مسیر صحیح قرا نگرفت.

وی افزود: علی رغم اینکه شورای عالی شهرسازی ممانعت اقدامات فعلی در جهت اصلاح رویه فعلی انجام داد ولی متاسفانه جریاناتی در شهر مشهد هستند که نمیخواهند اتفاقات بافت حرم رضوی به نفع شهر مشهد رقم زده شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال ۹۶ در شورای عالی شهرسازی مصوب شد، با توجه به جایگاه شهر مشهد و بافت پیرامونی حرم و باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید طرح تفصیلی ویژه‌ای ایجاد شود خاطرنشان کرد: متاسفانه شورای شهر در سال ۹۶ به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و دیوان عدالت اداری در سال ۹۷ دستور توقف بررسی طرح تفصیلی جدید را داد.؛ این موضوع باعث شد که مکاتبات علما و مردم به حدی بالا گرفت که حتی امام جمعه محترم و آستان قدس رضوی با بلندمرتبه سازی بافت اطراف حرم اعتراضات خودشان را اعلام کردند.

بهانه حقوق مکتسبه

به گفته حجت الاسلام پژمان‌فر، در پی اعتراضات، بهانه‌ای شکل گرفت به عنوان «حقوق مکتسبه» به معنای اینکه شهرداری اعلام کرد با توجه به وضعیت سابق اقداماتی صورت گرفته و حقوقی را برای برخی افراد ایجاد کرده است. با همین عنوان ادای تعیین تکلیف حقوق مکتسبه یک سری ادعاها و مواردی را مطرح کردند.

وی بیان کرد: برخی مصاحبه کردند ۴۰۰ پروژه در اطراف حرم رضوی متوقف شده و سرمایه گذاران در حال فرار هستند در حالیکه اساسا ۴۰۰ پروژه نبود و ۲۹۳ پروژه بوده و قسمت قابل توجهی از این تعداد نیز تکمیل و در حال بهره برداری است…

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: اساسا سرمایه‌ای نیامده و صرفا حرکت دلالی در شهر مشهد حال اتفاق است. متاسفانه عده ای ادعای فرار سرمایه گذار از اطراف حرم را مطرح میکنند در حالیکه عمده این سرمایه گذاری‌ها توسط دستگاه‌های خصولتی، بانکها و … است.

نابودی ۴۰ هزار شغل در اطراف حرم

حجت الاسلام پژمان‌فر با بیان اینکه ادعای دیگر این است که اگر طرح پیرامونی اطراف حرم آزاد نکنید، ۱۰ هزار شغل از بین میرود!! در حالیکه بیش از همین مقداری که ادعا می شود، نحوه اجرای کنونی شغل‌های مردم را نابود کرده است. گفت: ۴۰ هزارنفری که قبل از اجرای طرح اطراف حرم شغل و فعالیت میکردند الان کجا هستند؟!

خودزنی شهرداری

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی افزود: در جلسه روز گذشته شورایعالی شهرسازی، شیوه نامه ای که توسط استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد جهت نحوه ادامه طرح و حقوق مکتسبه تدوین شده بود مطرح گردید ولی همین افرادی که شیوه نامه را تهیه کرده بودند با آن مخالفت کردند!

دستگاه قضایی با متخلفین بافت اطراف حرم برخورد کند

حجت الاسلام پژمان‌فر گفت: ادعایی مبنی بر وجود عدد قابل توجهی در حقوق مکتسبه در اطراف حرم مطرح است در حالیکه در جلسه هم مدیران دادگستری استان اعلام کردند تاکنون پرونده ای در این خصوص حتی تشکیل نشده و کسی هم برای این موضوع مراجعه نکرده است؛ باید گفت این موضوع نه تنها شفاف نیست صرفا یک ادعا است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ضمنا از دستگاه قضایی خواستارم در صورت صحیح بودن ادعاهای مطرح شده به صورت دقیق عوامل ضرر و زیان و وضعیت نامتناسب بافت اطراف حرم رضوی را شناسایی و برخورد جدی کند.