شناسه خبر: ۵۷۴۶
بازدید: ۷۸۶
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

حجت الاسلام پژمانفر: گزارش‌های جدی از لطمه‌های وارد شده به منطقه تاریخی توس داریم

نصراله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان این که توس در خراسان رضوی و شهر مشهد می تواند به عنوان یک فرصت و آبرو برای شرق و حتی کل کشور تلقی شود، اظهار می کند: فقدان برنامه ریزی و نداشتن مدل اساسی برای استفاده از این فرصت باعث ایجاد تهدیدی بزرگ برای سامان دهی میراث ارزشمند و ماندگار فرهنگی کشور شده است.

وی ادامه می دهد: گزارش های جدی درباره لطمه خوردن بخشی از این میراث گران قدر به دست ما رسیده و این در حالی است که همه می دانیم میراث فرهنگی سرمایه ای است که بر خلاف بسیاری موارد دیگر، اصلا قابل احیا نیست. پژمانفر با انتقاد از بی تفاوتی درباره تعیین تکلیف وضعیت توس می افزاید: بسیاری از مردمی که در اطراف توس زندگی می کنند مایل به ادامه زندگی و فعالیت های عمرانی، کشاورزی و ساخت و ساز در همان منطقه هستند اما بلاتکلیفی طولانی مدت در این زمینه گاه باعث ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف توس شده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تمام جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس به مدیران این سازمان برای موضوع توس تذکر داده ایم اما ساختار به گونه ای است که وقتی با یک وزارتخانه رو به رو باشیم تعاملات سازنده ای شکل خواهد گرفت اما وقتی پای یک سازمان در میان باشد که خود را ملزم به پاسخ گویی نمی داند نتیجه چیزی می شود که همه شاهد آن هستیم.

تبدیل به وزارتخانه یا تحقیق و تفحص

وی می افزاید: تبدیل میراث فرهنگی به وزارتخانه مهم ترین دستور کار مجلس برای ایجاد تحول عظیم در مسیر فعالیت این سازمان است، زیرا از جمله مشکلاتی که باعث شده این سازمان برای انجام اقدامات بزرگ و حتی اقدامات کوچک با مشکل مواجه باشد، ضعف شدید ساختاری در این سازمان است. وی تصریح می کند: اگر انتظار داشته باشیم سازمان میراث فرهنگی بتواند برای احیای توس تمام دستگاه‌ها را «سرخط» کند و حتی با برنامه‌ریزی مشخص از افق های پیش رو و آینده سخن بگوید، قطعا این امر شدنی نیست.

پژمانفر با اشاره به تلاش های مجلس برای همراهی بیشتر میراث فرهنگی با مجلس اظهار می کند: بارها با مسئولان سازمان میراث فرهنگی در دوره های مختلف در این باره گفت وگو کردیم اما دولت مایل به وزارتخانه شدن سازمانی که در عرض یک سال سه بار رئیس آن عوض شده و به طور طبیعی به حیاط خلوت دولت ها برای انجام هر اقدامی تبدیل شده است، نیست.

وی در خصوص طرح تبدیل میراث فرهنگی به وزارتخانه نیز می گوید: این طرح حداکثر تا دو ماه آینده در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد و در نهایت در صورت تصویب، باعث ایجاد جهش ساختاری بزرگ برای اجرای طرح های کلان کشوری در این سازمان می شود.

پژمانفر می افزاید: در صورت رای نیاوردن تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه نیز طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در دستور کار قرار خواهد گرفت./

انتهای پیام