شناسه خبر: ۷۰۶۵
بازدید: ۴۲۵
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۹ دی ۱۳۹۷

اعتبارات استان با هیچ ‌یک از شاخص‌ها سازگاری ندارد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنگامی که شهر 3.5 میلیونی فاقد فرماندار و استانی با این اهمیت فاقد استاندار است یعنی فشار بیشتری بر مردم تحمیل می‌شود، بیان کرد: اعتبارات استان با هیچ ‌یک از شاخص‌ها همچون محرومیت، اشتغال و زیارت سازگاری ندارد، در بخش عمرانی نیز اعتبارات استان نسبت به‌سال گذشته 14 درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی، حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه به وزیر کشور از کوتاهی‌اش در خصوص تعیین استاندار برای خراسان رضوی گلایه کردم، گفت: در ۱۵ استان تغییر استاندار از چند ماه قبل مطرح شده بود، اما در خراسان رضوی خاطره‌ای تلخ از کارنامه ضعیف رحمانی‌فضلی ثبت شد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ خاطرنشان کرد: هر ثانیه تاخیر در انتخاب استاندار خسارت‌ و ضرر میلیاردی در پی دارد، که اگر عدد و رقم آن مشخص شود نشان می‌دهد که قابل جبران و بخشش نیست.

وی افزود: اعتبارات تخصیص یافته به‌خراسان رضوی در بودجه ۹۸ عادلانه نبود و باید بر اساس مساحت، موقعیت جغرافیایی، همجواری داخلی و خارجی و موضوع زیارت این بودجه تقسیم می‌شد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با بیان اینکه زیارت یک موضوع مبنایی برای مشهد است، تصریح کرد: نبود مدیریت قوی در حوزه اجرایی استان سبب شد در موضوع زیارت که باید سالی ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص می‌یافت، هیچ اقدامی صورت نگیرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز ما خدمات گرانی به زائران می‎‌دهیم و گاهی شرمنده آنان می‌شویم و این مسئله باعث شده است که برخی اقشار از زیارت امام رضا(ع) محروم شوند.

وی عنوان کرد: من هیچگاه در انتخاب یا عدم انتخاب استاندار دخالت نمی‌کنم، چرا که نماینده باید نظارت کند و انتظار دارم استانداری شایسته، قوی و آشنا با استان و شهر مشهد انتخاب شود.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر ادامه داد: به رئیس‌جمهور گفتم شما مشهد را نمی‌شناسید، اگر می‌شناختید درد مردم و مسئولان این شهر را درک می‌کردید، چرا سهم خراسان رضوی در لایحه بودجه در بحث مالیات افزایش یافت؟ آیا درآمدها افزایش داشته که مبلغ مالیات اضافه شده است؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنگامی که شهر ۳.۵ میلیونی فاقد فرماندار و استانی با این اهمیت فاقد استاندار است یعنی فشار بیشتری بر مردم تحمیل می‌شود، بیان کرد: اعتبارات استان با هیچ ‌یک از شاخص‌ها همچون محرومیت، اشتغال و زیارت سازگاری ندارد، در بخش عمرانی نیز اعتبارات استان نسبت به‌سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است، که قطعا کمتر از این عدد شاهد کاهش برنامه‌های عمرانی در استان خواهیم بود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌ها و آرزوهای من، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران ـ مشهد بود که منتفی شد و قرار شد که قطار برقی فعال شود و این مسیر به ۸ ساعت کاهش یابد که با توجه به‌رقم کم پیش‌بینی شده در این زمینه شاهد راه‌اندازی قطار برقی نمی‌شویم مگر اینکه از راه‌های دیگری تامین اعتبار شود که با توجه به بی‌توجهی‌ها و عملکرد ضعیف مسؤولان خوش‌بین نیستیم.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر در خصوص سهامداران پدیده اظهار کرد: موضوع پدیده زخم کهنه‌ای است که بسترش در مشهد بوده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار سرمایه‌گذار بابت عدم تعیین تکلیف بلاتکلیف هستند و باید عذرخواه مردم باشیم، اکنون سود پول مردم در جیب بانک‌ها و پرسنل پدیده است و کسانی که پولشان را گذاشتند ریالی سود نکردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حذف شدن ردیف حاشیه شهر از لیست بودجه را دولت باید پاسخ بدهد و نباید توپ آن را در زمین مجلس شورای اسلامی بیندازیم، اگر حرفی می‌زنم به این معنا نیست که چون نماینده مشهد هستم دارم از شهر خودم دفاع می‌کنم، همه ما نماینده ملت ایران هستیم، بار حاشیه شهر مشهد یک بار کشوری است و آسیب‌های آن نیز ملی است.

وی یادآور شد: تقریبا شهروندان همه استان‌های کشور از خدمات درمانی دو بیمارستان بزرگ شهر مشهد بهره‌مند شدند، به‌نحوی که می‌توان بدون اغراق گفت نزدیک به ۴۰ درصد خدمات درمانی مشهد به‌غیر ساکنان این شهر ارائه می‌شود .

پژمان‌فر تصریح کرد: این حق رئیس جمهور و وزیر کشور است که استاندار را انتخاب کنند و هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم که فلان شخص را انتخاب کنید، در انتخاب استاندار کوتاهی از خود دولت بوده و انصافاً جایی ندیدیم که نماینده ولی‌فقیه و نمایندگان استان در خانه ملت نسبت به‌گزینه خاصی واکنش نشان دهند و نظر منفی بدهند.

وی افزود: برخی اخبار مطرح شده در این زمینه صحت ندارد، از زمانی که آیت‌الله علم‌الهدی عهده‌دار مسئولیت شدند هیچ نظر و دخالتی نداشتند و در این زمینه استاندار سابق خراسان رضوی نیز در آخرین مصاحبه خود این موضوع را بیان کرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع تغییر استاندار از ماه‌ها قبل مطرح بود و این کوتاهی دولت و وزارت کشور است که نزدیک به ۵۰ روز بدون استاندار هستیم و باید هرچه سریع‌تر خادم‌ترین و شایسته‌ترین فرد از سوی دولت انتخاب شود.

وی در رابطه با بودجه فرهنگی نیز عنوان کرد: بودجه فرهنگی نیز در لایحه بودجه ۹۸ بسیار ضعیف بود، در حالی که مدعی هستیم باید سبک زندگی رضوی و فرهنگ میزبانی امام رضایی را ترویج دهیم و همه آماده همکاری هستند، اما بودجه‌اش اختصاص نمی‌یابد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بودجه قرآنی نیز کاهشی شدید یافته است و معادل ۲۷ درصد سال ۹۷ است، ضمن اینکه از مجموع بودجه قرآنی سال گذشته نیز تنها ۳۰ درصد آن تا امروز محقق شده است و متاسفانه در تمامی حوزه‌های فرهنگی با کاهش بودجه همراه بودیم.

وی در خصوص مسئله بحران آب در استان و مشهد گفت: بلاتکلیفی وضعیت انتقال آب از عمان به‌خراسان رضوی نگران‌کننده است و این موضوع نیز همانند بسیاری دیگر از موضوعات در همان مرحله برنامه‌ریزی اولیه باقی مانده و به‌مرحله اجرا نرسیده است.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با بیان اینکه مسئله انتقال آب دریای عمان به فلات قاره یک طرح دراز مدت است در صورتی‌که ما راه‌حل کوتاه مدت می‌خواهیم، چرا که امروز در بحران قرار داریم، اظهار کرد: به‌گفته وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بحرانی‌ترین وضعیت آبی کشور در مشهد است که افت ۹۰ سانتیمتری آب سفره‌های زیرزمینی و نشست ۳۰ سانتی‌متری زمین به‌صورت سالانه در دشت مشهد از جمله پیامدهای این وضعیت است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع رسیدگی به‌بحران آبی مشهد در کارگروه بررسی مشکلات آب استان و مشهد به‌طور ویژه دنبال می‌شود و از این پس جلسات هر دو ماه یکبار به‌ریاست وزیر نیرو برگزار می‌شود و نخستین جلسه آن در روز ۱۵ دی ماه ۹۷ برگزار می‌شود.