شناسه خبر: ۶۸۷۳
بازدید: ۱۰۶۵
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

نماینده مشهد و کلات: مردم احساس می‌کنند موضوع پدیده مورد غفلت فرار گرفته است

حجت الاسلام نصراله پژمانفر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص پدیده اظهار کرد: متاسفانه موضوع پدیده در حال فراموشی بوده و مشکلی که برای بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در کشور است، مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: مردم نباید این حس را داشته باشند که در نظام فراموش و مشکلاتشان نادیده گرفته شده و به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود. در گفت‌وگو با نماینده‌های مردم، آن‌ها نیز اظهار به همراهی در این موضوع کردند که مسائل آن‌ها را پیگیری کنیم. موضوعی در خصوص به وجود آمدن فضاهای امنیتی و تجمعات غیرهماهنگ نیز مطرح شده که من بیان کردم که در فضای کاملا قانونی مسائل را پیش خواهیم برد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به مسئولیت مستقیمی که استانداری و شخص استاندار در ارتباط با این موضوع داشتند، از ایشان درخواست کردم که در یک جلسه کاملا رسمی حضور پیدا کرده و مسائل را با مردم مطرح و وضعیت امروز و چشم‌انداز آینده پدیده را برای مردم تبیین و روشن کنند به این دلیل که نگرانی‌هایی در این موضوع وجود دارد و روزمرگی مساله پدیده را با مشکلات شدیدتری مواجه می‌کند.

پژمانفر با بیان اینکه انگیزه من در ارتباط با این مساله حل مسائل مردم، توجه به آن‌ها و فعال کردن مسئولان در بخش‌های مختلف در این موضوع است، عنوان کرد: امروز برای فردی که در معرض آسیب شدید واقع شده و مشکلات عدیده‌ای برای او به وجود آمده، هیچ اقدامی برای حل مسائل آن‌ها صورت نگرفته و امروز مردم در یک بلاتکلیفی در موضوع پدیده به سر می‌برند. اینکه آن‌هاچه زمانی می‌توانند اموال خود را به دست بیاورند به فراموشی سپرده شده و ما در تلاش هستیم تا این موضوع مقداری روشن شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مردم می‌خواهند مجازات شوند، باید این مجازات و ضرر به اندازه‌ای متوجه آن‌ها شود که مردم در آن دخالت و تقصیر داشتند. مسئولان و حتی آقای صادقی، دادستان مشهد، اعلام کردند که مردم هیچ تقصیری در موضوع سرمایه‌گذاری در پدیده نداشتند و کوتاهی دستگاه‌های متولی منجر به این شده که با این مشکلات روبه‌رو شوند.

رویکرد مردم در موضوع پدیده امنیتی و سیاسی نیست

وی با اشاره به اینکه امروز رویکرد مردم در موضوع پدیده امنیتی و سیاسی نیست، تصریح کرد: مساله مردم، موضوع اقتصادی است. در رابطه با پدیده فراخوان و دعوتی شد که دستگاه‌های رسمی کشور، تبلیغات رسمی، صداوسیما، مسئولان در رده‌های مختلف، دستگاه‌های اجرایی اعم از استاندار، فرمانداران و مسئولین ذی ربط، دستگاه‌های قضایی اعم از دادستان کل و بسیاری از افراد موثر در دستگاه قضایی، دستگاه‌های قانون‌گذاری چون نماینده‌های مجلس در افتتاحیه‌ها و برنامه‌های این مجموعه به صورت رسمی شرکت کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مساله مرتبط به یک جریان نیست که هشداری برای این موضوع داده شده باشد، اگرچه برخی مکاتبات نسبت به مشکلات این مجموعه به صورت محرمانه به مسئولین در ارتباط با این موضوع ارایه شد که اگر قرار بود اقدامی صورت بگیرد باید در زمان لازم انجام می‌شد نه اینکه چندین سال پروژه پیش رود و به شرایطی برسد که لاینحل باشد.

پژمانفر با بیان اینکه در ارتباط با روند کاری که در رابطه با موضوع پدیده صورت گرفته، چند اشکال وجود دارد، عنوان کرد: پدیده با سرمایه‌ای شروع به کار کرد و در آن سرمایه یک سری افراد به عنوان سرمایه‌گذار و خرید سهام ورود پیدا کردند. طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت اگر مجموعه‌ای به هر دلیلی متوقف شود و مدعی‌العموم در آن به عنوان ورشکستگی یا فساد ورود پیدا کند، اگر بدهی شرکت از سرمایه اولیه بیشتر باشد و مجامع عمومی هم فراخوان داده باشند اما این مجامع تشکیل نشوند. این مجموعه منحل است و باید اموال آن در اختیار دستگاه قضایی قرارداده شده و به مالکین و سهامداران آن مجموعه بازگردد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما اکنون در حال تصمیم‌گیری‌هایی برای اموال مردم هستیم. زمانی که بیان می‌شود که چرا اجازه داده نشده تا مدعی‌العموم یا دادستان در ارتباط با این موضوع ورود پیدا کند، بیان می‌کنند که بخش خصوصی هستند و زمانی که عنوان کردیم دیوان عدالت باید در ارتباط با این موضوع اظهارنظر کند، اعلام کردند که بخش خصوصی اجازه و جایگاه ورود ندارد که در ارتباط با این موضوع اظهارنظر کند.

وی افزود: اگر بخش خصوصی است باید طبق ماده مذکور اجازه دهند که اموال در اختیار صاحبان و مالکین قرار گیرد و آن‌ها از این موضوع تصمیم‌گیری کنند یا دستگاه قضایی بنا بر سهامی که دارند، اموال توقیفی را بین آن‌ها مسترد کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم سهامی را خریدند و بعد با ورود دستگاه قضایی اعلام و تشویق شد تا افراد گواهینامه تعهد بازپرداخت وجه سهام را امضا کنند که در این گواهینامه، امضای پهلوان و ریاحی قرار داشت. به مردم اعلام شد که سهام خود را به این مجموعه واگذار کنند، بدین معنی که ۷۹ درصد سهام متعلق به پهلوان و موسسین مجموعه واگذار شود و بر اساس این سهام، ۳۰ درصد سود مشارکت و اصل پول مسترد خواهد شد. برخی از مردم این گواهینامه را امضا کردند و سهامشان را بر اساس انتخاب خود واگذار کردند. چرا تعهد رسمی و قانونی آن‌ها عمل نمی‌شود؟ باید اصل پول و سود ۳۰ درصد را بدهند.

پژمانفر ادامه داد: درصدی از مردم دیگر شریک پدیده نیستند بلکه طلبکار آن هستند. در ستاد تدبیر بدون اینکه از مردم اجازه بگیرند، سودها را در نظر نگرفتند و اعلام کردند که دوباره برگشت داده و سهامدار می‌شوید. با کدام مجوز قانونی این کار انجام شده است؟ ستاد تدبیر چنین تصمیمی را گرفته است اما این ستاد چه حق قانونی داشته که بتواند تصمیم بگیرد؟ اگر در این مورد تکلیف داشته، تکالیف دیگری نیز داشته است.

هزینه ۵۰۰ میلیاردی ستاد تدبیر برای رونق گرفتن دوباره پدیده

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر۵۰۰ میلیارد تسهیلات از طریق بانک‌های مختلف در اختیار قرار داده شده و به هزار میلیارد افزایش پیدا کرده است. بانک‌ها از سود خود نمی‌گذرند. ستاد تسهیلات ۵۰۰ میلیارد قرار داده تا دوباره فعالیت پدیده راه بیفتد، به بورس و فرابورس برود و جان بگیرد. پدیده خوشنام بود که افراد به راحتی در آن سرمایه‌گذاری می‌کردند اما در حال حاضر دیگر هیچ کس سرمایه‌گذاری نمی‌کند. امروز بانک‌ها باید این خسارت را جبران کنند.

وی بیان کرد: ۵۰۰ میلیارد قرار داده شد اما چه اتفاقی برای مردم افتاد؟ بنا بود که ستاد تسهیل مشکل را حل کند. این ۵۰۰ میلیارد کجا هزینه شد؟ تعدادی به عنوان متولی مجموعه ستاد تدبیر مستقر شدند و برای خود مسافرت و حقوق‌هایی را در نظر گرفتند که از جیب مردم و سهامداران پدیده خارج می‌شود. در ستاد تدبر تخلفاتی در حال انجام است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ستاد تدبیر مبلغی وام گرفت تا این شرکت را فعال کند اما این کار را انجام نداد. نتیجه این شد که بانک برای این منظور که به مردم کمک شود، سهامدار و شریک مردم شد اما مشکلی حل نشد و روز به روز بر سود سرمایه‌گذاری بانک افزوده می‌شود، در نتیجه از سهام مردم بخشی به ستاد تدبیر و بخشی به عنوان مطالبات بانک‌ها مصرف می‌‎شود که در نهایت روزی اعلام خواهند کرد که پدیده دیگر سرمایه‌ای ندارد.

پژمانفر با اشاره به اینکه اگر ستاد تدبیر عملکردی داشت، باید مشکلی از مشکلات مردم را حل می‌کرد، تصریح کرد: ما در حال حاضر افرادی را داریم که ۱۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردند و اسنادی ارائه دادند که بیماری‌های شدید و مشکلات زندگی حاد داشتند اما ستاد تدبیر حتی به این افراد نیز ریالی پرداخت نکرد. ستاد تدبیر باری از دوش پدیده برنداشت بلکه باری بر آن گذاشت. ستاد تدبیر هزینه‌ای را تحمیل کرده و دارایی‌های مردم را تقلیل داده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آیا بر اساس مصوبه در ارتباط با این موضوع مصوب نکردند که سهام جبرانی به این افراد بدهند؟ اعلام کردند برای اینکه به مردم ضرر نرسد، سهام جبرانی تعیین می‌کنیم و دو برابر هر سهم فرد به او می‌دهیم تا مجموعه پول اول مردم به آن‌ها بازگردد. چرا سهام جبرانی را به مردم و سهامداران ندادند؟ در حال حاضر مردم باید سه سهم داشته باشند اما یک سهم بیشتر ندارند؟ مجموعه‌ای را جهت نقل و انتقال سهام راه‌اندازی کردند تا سهام را از مردم به نام سناپ خریداری کند اما امروز چگونه سهام مردم را خریداری می‌کند؟

وی افزود: در حال حاضر تنها یک پانزدهم یا یک بیستم پول مردم را معامله می‌کنند و دلال‌بازی هم نیز در حال انجام است. تعهدی که دادستان هم تشویق کردند تا مردم آن را امضا و سهام خود را واگذار کنند و پول خود را بگیرند اما این تعهد اجرا نشد، نتیجه این شد که امروز در این زمینه ابهام وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تجمعاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، امنیتی نیست. اگر مردم جمع شوند، یک نفر هم کار خلاف قانونی انجام نخواهد داد. مردم در این مسائل هیچگونه رفتاری مخالف با حقوق مردم و نظام انجام ندادند.

دستگاه‌ها با وجود اطلاع از مسائل پدیده در جلسات آن شرکت کردند

پژمانفر گفت: دستگاه‌ها نسبت به مشکلات پدیده مطلع بودند اما در عین حال در آن جلسات شرکت می‌کردند. در سال ۸۸ آقای توتونچی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی، برای مهندس حسین‌پور، معاون عمرانی استانداری، نامه‌ای نوشتند و نسبت به این مساله هشدار دادند که پدیده مجوز ندارد اما جلوی آن‌ها گرفته نشد. مردم کوتاهی نکردند، البته سکوت مسئولین هم نبود، مسئولین با ورود خود به این مسائل صحه گذاشتند، نتیجه این شد که مردم در این قضیه اعتماد کردند.

این نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دستگاه‌های دولتی در این زمینه کوتاهی کردند. چرا با مسئولانی که کوتاهی کردند، برخورد نشد؟ موضوع پدیده امنیتی نیست بلکه اقتصادی است. باید کمک شود، همانطور که در ارتباط با موضوع موسسات مالی دستگاه‌های دولتی به دلیل کوتاهی ورود پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم مساله‌ای را بر مسائل کشور اضافه کنیم. می‌خواهیم کمک کنیم تا مساله‌ای از مسایل نظام حل شود. ما می‌خواهیم رضایتمندی افرادی که بر اساس کوتاهی‌های مدیران نسبت به نظام نارضایتی پیدا کردند، سر جای خود بازگردد. این حرکت، امنیتی، سیاسی و اجتماعی نیست بلکه مطالبه‌گری است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما بعد از بررسی پدیده برای ستاد تدبیر نیز پوشه جدا باز کردیم که عملکرد مدیریت فعلی و قبلی را با مستندات ارزیابی خواهیم کرد و گزارش خواهیم داد که آیا درست عمل کرده است یا خیر. ستاد تدبیر هزینه‌هایی برای پدیده ورشکست شده ایجاد کرده و درحال ایجاد آن است. ما نسبت به این هزینه‌ها گلایه داریم.

پژمانفر اضافه کرد: من به استاندار گفتم که در ارتباط با این موضوع جلسه بگذارند اما قبول نکردند. نامه نوشتم که اجازه دهند خودم جلسه‌ای با سهامداران داشته باشم که با اجازه شورای تامین برگزار شود اما اجازه ندادند. ستاد تدبیر و شخص استاندار کوتاهی‌های فراوانی انجام داده که این موضوع می‌توانست برگ موفقی در نظام باشد اما به عنوان برگ ناموفقی در نظام و دولت ما ثبت شد. ستاد تدبیر در خصوص تمامی تصمیمات و پول‌هایی که هزینه می‌شود، تصمیم می‌گیرد و به ریزجزییات مسائل اطلاع دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اشکالی که وجود دارد، این است که به مردم اجازه ندادند که بتوانند مسائل را در دستگاه‌های قضایی پیگیری کنند. اگر کسی شکایتی داشته باشد، شکایت ثبت نمی‌شود و دادستان به صورت متمرکز آن را پیگیری می‌کند. حق مردم این است که بتوانند نسبت به برخی افراد شکایت کنند.

وی بیان کرد: هنوز دارایی‌های پدیده را قیمت‌گذاری نکردند که این یکی از معضلات است. نامه‌ای از فرابورس به دادستان در ارتباط با ورود پدیده به فرابورس داده شده است.