شناسه خبر: ۶۶۲۳
بازدید: ۲۷۵
تاریخ انتشار: جمعه - ۲۹ تیر ۱۳۹۷

نماینده مردم مشهد و کلات: پیگیر مطالبات مردم از پدیده هستیم

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر شامگاه پنج‌شنبه در نشست یاران انقلاب اسلامی که با موضوع بررسی عملکرد نمایندگان مشهد مقدس در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت اظهار کرد: در نظام ما بهترین دموکراسی را داریم و مجلس در رأس آن به صورت محلی است. نزدیک به ۳۰۰ نماینده از شهرستان‌ها انتخاب می‌شود، اما تصمیمات گسترده در سطح تهران گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی رابطه بین مردم و مرکز تصمیم‌گیری حفظ شده، ادامه داد: در تمام دنیا برای شنیدن حرف مردم تدبیری نشده، اما در نظام ما این وجود دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس همچنین افزود: اگر نماینده مجلس برای برون‌رفت از مشکلات، تخلفات، ضعف‌ها و خلأها با مردمش ارتباط بگیرد، امتیاز بزرگی است، اما اگر همین مجموعه نتواند کارش را درست انجام دهد، بستر یک هنجارشکنی بزرگ در جامعه به وجود می‎‌آید.

پژمانفر در همین زمینه به مؤسسات مالی و اعتباری اشاره کرد و گفت: مردم در این موضوع کمترین تقصیر را داشتند و یکسری بی‌تدبیری‌هایی در این زمینه انجام شد.

وی اضافه کرد: اینکه حدود ۱۸۰ نماینده جمع شدند و از رئیس‌جمهور سوال داشتند بسیار خوب بود، اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد و تمام سرمایه دولت از طرق مختلف در مسیر منصرف کردن نمایندگان صرف می‌شود و در نهایت شمار نمایندگان سؤال‌کننده به حدود ۵۰ نفر می‌رسد، برای مردم وجهه مناسبی ندارد و آنان را ناامید می‌کند.

این مجلس در رأس امور نیست!

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اهمیت نقش مجلس، بیان کرد: مجلس اگر جایگاه خودش را داشته باشد، می‌تواند بسیار امیدآفرین و راهگشا عمل کند، درغیراینصورت جامعه بسیار متضرر می‌شود. بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما به مجلس بازمی‌گردد. مجلس در صدر امور است، اما این مجلس نمی‌تواند در رأس امور باشد!

سوال و استیضاح به معنای تقابل با دولت نیست

وی افزود: مجلس اگر در موضوعی سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص می‌کند به معنای تقابل با دولت نیست، بلکه وظیفه خود را انجام می‌دهد، چراکه مسؤولیت نماینده مجلس تشویق و تأیید دولت نیست. امروز بخشی از مشکلات جامعه ما به دلیل ضعف مجلس و قوانین است.

پژمانفر با اشاره به عملکرد نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: نمایندگان مشهد طی مدت حضور در مجلس جزء نمایندگان فعال بوده‌اند و توانستند در بسیاری از موضوعات جریان‌سازی کنند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص عملکرد مجلس در پیگیری موضوع ۲۰۳۰، اشاره کرد: در این سند اشکالات متعددی وجود داشت که با وجود پیگیری مجلس، هنوز هم در بعضی جاها درحال اجراست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پیگیری موضوع ۲۰۳۰ در حوزه مسؤولیت کمیسیون آموزش مجلس قرار دارد، تصریح کرد: در عین حال یک بخش آن رویکرد فرهنگی داشت و در دستور کار کمیسیون نبود.

سرانجام اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیان کرد: یکی از پیگیری‌هایی که در موضوع اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش انجام گرفت، در همین مجلس بود. در قانون برنامه ششم نیز نسبت به اجرایی شدن این سند تذکر داده شده و دولت موظف است مقدمات اجرایی شدن این سند را فراهم کند.

پژمانفر به توضیح فوق افزود: همین نظام ۳-۳-۶ آموزش و پرورش که اجرایش با چالش‌ها و نارضایتی‌هایی مواجه شد، جزء سند تحول بود، اما از آنجایی که پیش از اجرا زیرساخت‌هایش فراهم نشده بود مشکلاتی را برای مدارس بوجود آورد.

وی اضافه کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند اقداماتی است که باید در قالب لایحه به مجلس بیاید، چراکه بار مالی سنگینی دارد و اگر بدون هماهنگی دستگاه مربوطه مدنظر قرار داده شود، ما را دچار چالش می‌کند.

رویکرد غرب در حوزه آموزش مسائل جنسی مورد پذیرش ما نیست

این نماینده مجلس با بیان اینکه رویکرد غرب در حوزه آموزش مسائل جنسی مورد پذیرش ما نیست، اضافه کرد: بر همین اساس، ما در کمیسیون فرهنگی یک کارگروهی را تشکیل دادیم و متنی با رویکرد رشد عفاف برای دوره ابتدایی آماده کردیم که اگر به خوبی جلو برود در مقطع ۶ سال دوم نیز بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.

وی در این توضیح افزود: در این متن، حفظ حریم‌ها و آسیب‌هایی که ممکن است برای دانش‌آموزان ایجاد شود، مدیریت و موردتوجه قرار گرفته است، همچنین طرحی را آماده کرده‌ایم تا محوری برای این موضوع قرار گیرد که اکنون مراحل نهایی‌اش را طی می‌کند.

پژمانفر در ادامه با اشاره به موضوع پدیده بیان کرد: تعطیلی پدیده به بهانه تخلفات صورت گرفته و پرهزینه کردن این موضوع با ورود رهبری به مصلحت نبود. در نهایت نیز نهادهای مرتبط سهم خود را پس گرفتند و تنها کسی که به مطالباتش نرسید مردم بودند!

پیگیر مطالبات مردم از پدیده هستیم

وی با اعلام اینکه همچنان پیگیر مطالبات مردم از پدیده هستیم، اظهار کرد: مشکلات پدیده همچنان بررسی می‌شود و این پرونده در مجلس بسته نشده است.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ایجاد سازمان اجرایی حاشیه شهر، تصریح کرد: ما در مجلس پیگیر ایجاد سازمان حاشیه شهر بودیم، اما سازمان برنامه و بودجه نپذیرفت و درنهایت مورد قبول واقع نشد.

وی اضافه کرد: در حوزه حاشیه شهر نیز با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمری که انجام شد توانستیم ردیف‌بودجه مشخص برای حاشیه شهر مشهد بگیریم و اکنون ساماندهی حاشیه شهر مشهد را در سطح ملی داریم که هر سال نیز این بودجه افزایش می‌یابد.

پژمانفر همچنین با اشاره به موضوع بحران آب، یادآور شد: به عنوان فردی که در این موضوع کار کرده‌ام معتقدم، پروژه خط انتقال آب ممکن است برای دیگران نان داشته باشد، اما برای مردم مشهد آب ندارد. بخشی از مشکل مشهد در این زمینه مدیریتی و به دلیل رانت‌هایی است که در این موضوع ایجاد می‌شود.

انتقاد از جداسازی نشدن کامل شبکه آب شرب از غیرشرب

وی با انتقاد از جداسازی نشدن کامل شبکه آب شرب از غیرشرب، متذکر شد: آبیاری فضای سبز ما از آب شرب انجام می‌شود. طبق قانون، شهرداری‌ها موظفند آب فضای سبز را از پساب تأمین کنند و این موضوع نیازمند این است که در ۱۰ نقطه شهر تصفیه‌خانه‌های بزرگ زده شود و یا به صورت متمرکز این اقدام صورت گیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به مطلب فوق افزود: برای الزام شهرداری‎ها به این امر، زمان تعیین کردیم، به طوری که اگر شهرداری‌ها امسال، اقدام به این کار نکنند، برای آنها محدودیت‌هایی ایجاد خواهد شد. مشکل ما در حال حاضر ظرفیت تصفیه‌خانه‌هایی است که در مشهد وجود دارد و درصورتی که ارتقا داده نشود، مشکل جدی خواهیم داشت.

پیگیر مشکل تصفیه‌خانه پرکندآباد هستیم

وی همچنین اضافه کرد: به عنوان مثال، اکنون درحال پیگیری مشکل تصفیه‌خانه پرکندآباد هستیم تا پیمانکار سرمایه خود را بگذارد و از بخش فروش پساب به کشاورزی طی ۱۵ سال سرمایه خود را بازگرداند.

پژمانفر در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر دو کار باید انجام شود، در وهله اول، جلوی چاه‌های غیرمجاز گرفته شود و دوم از کسانی که مصرف زائد دارند هزینه واقعی آب دریافت شود؛ همچنین جایگزین کردن پساب به جای آب‌های کشاورزی و خارج کردن چاه‌های آب کشاورزی حتی اگر برای جلوگیری از برداشت آب مجبور به پلمب شویم، ضروری است.

وی با اشاره به اینکه آبیاری قطره‌ای به میزانی که برای دولت هزینه‌بر بوده، مؤثر نبوده است، گفت: مشکل ما در حال حاضر دشت مشهد است، بنابراین هرچه می‌توانیم باید برداشت آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

آوردن آب از دریای عمان توجیه ندارد

این نماینده مجلس تفکیک بین آب شرب و غیرشرب را یکی از بهترین اقدامات ممکن دانست و بیان کرد: آوردن آب از دریای عمان و مازندران حرف است. خط انتقال آب به دلیل حجم، اعتبارات و چالش‌های اجتماعی که به دنبال دارد، اصلا توجیه ندارد.

وی همچنین با انتقاد از آمارهای متفاوتی که دستگاه‌های مختلف از مصرف آب ارائه می‌دهند، اشاره کرد: یکی از مشکلات ما این است که در حوزه آب یک متولی واحد نداریم.

پژمانفر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی درگذشته تقریباً سالی دو بار به صورت تشریفاتی برگزار می‌شد، اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، اکنون هر ماه برگزار می‌شود.

مشهد باید شورای فرهنگ عمومی داشته باشد

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد شورای فرهنگ عمومی مشهد، تصریح کرد: درحالی که بسیاری از شهرستان‌های استان شورای فرهنگ عمومی دارند ما در مشهد شورای فرهنگ عمومی نداریم، بنابراین به دنبال ایجاد شورای فرهنگ عمومی مشهد هستیم تا به عنوان یک مجموعه فرهنگی بتواند با رویکرد فرهنگی مسائل را حل کند.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مشکل امروز ما این است که مشکلات فرهنگی را با رویکرد فرهنگی حل نمی‌کنیم، مانند موضوع عفاف و حجاب، که به جای رویکرد فرهنگی رویکرد امنیتی را به عنوان آسان‌ترین راه برگزیدیم، درحالی که مشکل ۹۹ درصد جامعه ما بمباران و تهاجمات فکری فرهنگی است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص چرایی پیگیری مدرک رئیس جمهور، گفت: به اعتقاد من باید نسبت به این مسائل در جامعه شفافیت وجود داشته باشد. در رابطه با مدرک رئیس‌جمهور در آن مقطع حرف‌‌های بسیاری مطرح شد و تردیدهایی هم برای برخی بوجود آمد که پیگیری این موضوع می‌توانست به شفافیت آن کمک کند. اینکه ما اجازه دهیم این مسائل در جامعه مطرح شود، چیز بدی نیست.

پژمانفر در ادامه با اشاره به نقش فرهنگساز صدا و سیما، یادآور شد: صدا و سیما اشکالات اساسی دارد، از همین رو درحال پیگیری طرحی هستیم تا نظارتی که در شورای ۶ نفره وجود دارد از نوع استصوابی باشد، چراکه بسیاری از مشکلات صدا و سیما از همین موضوع ناشی می‌شود.

وی درباره فرهنگ مصرف کالای ایرانی نیز گفت: بخشی از این فرهنگسازی برعهده آموزش و پرورش است و برای بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌آموزان برای این موضوع برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم.

دولت با طرح مجلس برای کاهش سن ازدواج و فرزندآوری موافقت نکرد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اقدامات مجلس در رابطه با افزایش سن ازدواج و فرزندآوری گفت: در این زمینه طرحی را آماده و در صحن علنی مجلس ارائه کردیم، اما به دلیل بار مالی که داشت دولت نپذیرفت و از سوی شورای نگهبان برگشت خورد، اما همچنان معتقدیم در حال حاضر موضوع فرزندآوری از ضروریات جامعه ماست.

وی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به پرسشی در ارزیابی کارنامه اصولگرایی در کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: ما در دفترمان بالغ بر ۱۵ کارگروه تخصصی داریم که بر روی موضوعات مختلف کار می‌کنند. کمیسیون فرهنگی را موفق نمی‌بینم اما عدم موفقیت آن را هم خیلی بالا نمی‌دانم.

پژمانفر اضافه کرد: یکی از دلایل این موضوع مسائلی از قبیل تداخل مأموریت‌های کمیسیون فرهنگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بعضا مشکلاتی را ایجاد می‌کند و باید حل شود. در حوزه مسائل فرهنگی کارهای بر زمین مانده فراوانی داریم اما کارهای زیادی هم انجام شده است.