شناسه خبر: ۶۵۸۹
بازدید: ۴۳۳
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۷

نماینده مردم مشهد و کلات: اروپا شخصیت مستقلی جدای از آمریکا ندارد

حجت الاسلام نصراله پژمان فر در خصوص بیانیه اروپا در خصوص برجام اظهار داشت: از ابتدا می دانستیم که این یک بازی در امتداد بازی قبلی برجام هست و اروپایی ها در این مدت نشان دادند که شخصیت مستقلی جدای از آمریکا ندارند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از وعده هایی که آن‌ها می دهند قابلیت اعتماد کردن و اتکا کردن ندارند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل نیز اصلاً خوش‌بین به وعده های کشورهای ۵+۱ که آمریکا هم حضور داشت نبودیم و امروز هم که اروپایی ها با ادبیات مطالبه گری بدون اینکه تعهدی به تعهدات گذشته خود داشته باشند قطعاً امیدی به آن‌ها نداریم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امروزه اروپایی ها چند نکته را مطرح می کنند، تصریح کرد: یکی اینکه اروپا در قبال تعهداتی که آمریکا داده اند هیچ مسئولیتی ندارد و این خودش یک مسئله اساسی است.

وی همچنین ادامه داد: نکته دوم این است که اروپا درباره شرکت هایی که امروزه ایران را تحریم می کنند این طور بیان می کند که شرکت های بزرگ را نمی توانیم الزام به همکاری با ایران داشته باشیم و شرکت های کوچک هم اگر خودشان بخواهند این کار را انجام دهند مانع نمی شویم ولی وقتی آمریکایی ها سیاست چماق و هویج را در مقابل شرکت های حتی کوچک اروپایی اعمال می کنند طبیعتاً نباید انتظار همکاری شرکت ها و موسسات کوچک را داشته باشیم.

تأخیر در پاسخ اصلی ایران باعث بروز مشکلاتی برای ما می شود

پژمان فر با اشاره به اینکه زیاده خواهی های اروپایی ها نیز مسئله بعدی است که در این بیانیه مطرح می شود، اذعان کرد: ایران در برجام تا ۲۰۲۵ موظف بود که فعالیت های هسته ای خود را محدود کند تا بحث اعتماد سازی صورت گیرد اما امروزه اروپایی ها در مطالبه خود خواستار این هستند که باید ایران نسبت به محدود کردن فعالیت های هسته ای خود بر همین منوال بعد از ۲۰۲۵ نیز تعهد دهد.

وی با بیان اینکه وارد شدن در مسائل غیر برجام نیز از دیگر مسائلی است که اروپایی ها در این بیانیه مطرح کرده اند، افزود: در این بیانیه آمده است که ایران در مسائل نظامی و منطقه ای باید به اروپایی ها تعهداتی را باب میل آن‌ها بدهد.

این مقام مسئول همچنین در ادامه عنوان کرد: این مسائل چند آسیب را برای کشور ما دارد و باعث می شود که ما پاسخ قطعی خود به دشمن را با تأخیر می دهیم و تأخیر پاسخ اصلی ما به دشمن مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند.

اروپا یا باید پای تعهدات خود به ایستد یا ایران با سرعت عقب افتادگی هسته ای را جبران می کند

وی تشریح کرد: پاسخ قاطع ما این است که یا اروپا باید پای تعهدات خود به ایستد و همان‌طور که ایران تعهدات خود را انجام داد اروپا نیز تعهدات خود و آمریکا را جبران کند و مشکلات ما را در مسائل بانکی، نفتی، هواپیمایی و… حل کنند یا اینکه اگر بنا باشد به همین منوال ادامه پیدا کند طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مسئله فعال کردن ۱۹۰ هزار سو طبق نظر مقام معظم رهبری مد نظر قرار می گیرد و با سرعت غنی سازی را با رویکرد جبران این عقب افتادگی فعال کنیم.

حجت الاسلام پژمان فر با بیان اینکه انگلیس از کشورهایی محسوب می شود که تعهداتش نسبت به ایران کمتر است و شیطنت هایش نسبت به کشور ما بیشتر بوده است، تأکید کرد: مردم ما ضرب المثلی دارند که دقیقاً مصداقش همین ها هستند و می گویند “سگ زرد برادر شغال است “.

وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: همه این‌ها یک قماش هستند و همه آن‌ها در جهت ضایع کردن حقوق ایران در یک امتداد حرکت می کنند و باید مسیر خود را برویم و دشمن این حس را داشته باشد که همه حرکت ما در جهت تأمین خواسته های آن‌ها نیست و نسبت به این موضوع امکان عکس العمل های متفاوتی خواهیم داشت.