شناسه خبر: ۶۵۱۰
بازدید: ۵۲۸
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

پژمانفر: دلیل مخالفت دولت با «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» عدم اعتقاد به مشکلات جمعیتی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بهانه دولت برای مخالفت صریح با «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» هزینه و بار مالی این طرح بود اما انگیزه اصلی، عدم اعتقاد دولت به مشکلات جمعیتی پیش‌روی کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین نصراله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در خردادماه سال گذشته و عدم طرح دوباره آن در مجلس اظهار کرد: این طرح از طرح‌هایی بود که در مجلس نهم سرمایه‌گذاری و کارشناسی زیادی روی آن انجام گرفت و می‌توانست مشکلات مهمی را در حوزه خانواده و جمعیت حل کند اما با مخالفت صریح دولت مواجه شد.

وی افزود: تلاش زیادی کردیم تا دولت را برای اجرای این طرح متقاعد کنیم اما موفق نشدیم و با توجه به مخالفت دولت، طرح قابل تصویب نبود و مشمول اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر اضافه کرد: بهانه دولت برای مخالفت صریح با طرح، هزینه و بار مالی این طرح بود اما انگیزه اصلی، عدم اعتقاد به مشکلات جمعیتی پیش‌روی کشور است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار جمعیتی سال ۹۵ و خطر سالمندی برای آینده کشور خاطرنشان کرد: برخی از افرادی که در بدنه دولت هستند به شدت به دنبال کنترل جمعیت بوده و می‌خواهند جامعه همان مسیر جمعیتی چند سال گذشته را طی کند.

وی عنوان کرد: بخشی از مسائل و مشوق‌های طرح جامع جمعیت و خانواده نیازمند اقداماتی در بعضی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت بهداشت است که متأسفانه این وزارتخانه زیر بار این مشوق‌ها نمی‌رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین پژمان‌فر با اشاره به عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج مصوب ۸۹ توسط دولت گفت: سال گذشته مجلس از دولت بابت عدم اجرای این قانون شکایت کرد و به تازگی نیز نامه‌ای به قوه قضائیه ارسال و در آن تأکید شد که انتظار برخورد جدی با کسانی که اجرای این قانون را متوقف کرده‌اند، داریم.