شناسه خبر: ۶۵۰۵
بازدید: ۴۰۶
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

نماینده مجلس: ناتوانی مجلس باعث فشارهای افسارگسیخته و غیرکارشناسی دولت بر مردم شده است

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وحدت و پرهیز از تخریب اشخاص گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب بر بحث وحدت تاکید داشتند به این معنا است که ما مناقشه‌ای نداشتیم اما این به این معنی نیست که در رفتار دولت دقت نداشته باشیم و بر آن نظارت نکنیم و نسبت به خطاهایی که دولت انجام می‌دهد مجلس سکوت کند.

وی ادامه داد: اتفاقا این به این معنا است که در یک فضای تفاهمی هر کسی کار خودش را بکند، دولت وظایف اجرایی خود را انجام دهد و مجلس هم نظارت داشته باشد.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: امروز متاسفانه غلط‌ها و اشتباهات گذشته در حال تکرار شدن است وقتی عدد و رقم‌هایی که ما به عنوان نقدینگی در کشور داریم که هیچ کنترلی روی این موضوع وجود ندارد و یک نقدینگی بی‌حساب و کتاب و بی‌حدومرز را مشاهده می‌کنیم باز به بحث پیش فروش سکه مراجعه می‌کنیم و پیش فروش وسایل نقلیه مراجعه می‌کنیم که این کار کاملا غلط است. این کار نه تنها این مساله را حل نمی‌کند بلکه آن را پیچیده‌تر نیز می‌کند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: وقتی آمار پیش فروش سکه در نوبت قبل اعلام می‌شود و معلوم می‌شود که بیش از ۵۰ درصد این پیش‌فروش‌ها توسط تعداد معدودی از افراد انجام شده این به این معنا است که این بازار بازاری نیست که با این روش کهنه و قدیمی و غیرقابل استفاده قابل کنترل باشد و بحران ایجاد شده در بازار کنترل شود.

وی افزود: آنچه که امروز در کشور وجود دارد فساد و عامل فساد‌زا است و جریان‌هایی که فساد را کنترل نمی‌کند و ما شاهد عدم نظارت بر مفاسد در کشور هستیم.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: دولت مدتی است که اعلام کرده دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان را عرضه می‌کند مجلس باید دقیقا بداند که دلار ۴۲۰۰ تومانی به چه افرادی پرداخت شده شواهد فراوانی وجود دارد که دلار ۴۲۰۰ تومان به یک رانت در ارتباط با یکسری از افراد تبدیل شده است.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در ارتباط با ثبت سفارش‌ها به عنوان مثال فردی به عنوان بازرگان کالایی را ثبت سفارش می‌کند در حالی که کالای وارد شده در بازار جهانی مثلا ۱۰۰ دلار است که این فرد آن را ۲۰۰ دلار ثبت می‌کند و ارزی که به این بازرگان داده می‌شود برمبنای ثبت سفارش آن است.

وی افزود: میان قیمت‌هایی که در سامانه ثبت‌سفارش بانک مرکزی ثبت می‌شود و خریدهایی که صورت می‌گیرد تفاوت‌های زیادی وجود دارد و معلوم نیست این پول‌ها به کجا می‌رود و معلوم نیست ارزی که به دنبال ثبت سفارش به بازرگانان پرداخت می‌شود به کجا می‌رود و متاسفانه نظارتی بر این امر صورت نمی‌گیرد.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس با بیان اینکه ما با پول‌پاشی در جامعه به شدت مخالف هستیم اظهار داشت: امروز دولت به صورت کاملا غیرکارشناسی و عجولانه در ارتباط با موضوع اقتصاد رفتار می‌کند و رفتارهای عوام‌پسندانه نمی‌تواند مشکلات دولت را در این باره حل و فصل کند. امروز دولت به شدت رفتارهای عوام پسندانه دارد و می‌خواهد و فوری صدا و سیما را به خط می‌کند که بگوید به عنوان مثال قیمت خودرو روز گذشته این مقدار بود و امروز کمی کاهش یافته در حالی که باید در این باره به قیمت قبلی خودرو توجه شود.

پژمانفر خاطرنشان کرد: دولت از پنهان‌کاری رفتارهای خود و تصمیمات عجولانه‌اش بدون هماهنگی با مجلس باید پرهیز کند و مجلس هم باید ورود پیدا کند و مجلس با عنوان یک قوه نظارتی باید ترمز دولت را در ارتباط با رفتارهای آن که زندگی مردم را دچار استیصال کرده بکشد. امروز ناتوانی و بی‌عرضگی مجلس باعث شده که دولت به صورت افسارگسیخته و براساس تدابیر غیرکارشناسی به مردم وارد می‌کند.

وی افزود: امروز هیچ نوع کنترل و نظارتی بر روی قیمت اقلام ضروری و مورد نیاز مردم و همچنین خدمات ارائه شده به شهروندان وجود ندارد. دولت در این ارتباط کجاست. دولت چگونه دارد بازار را کنترل می‌کند؟ این موضوع موضوعی نیست که بشود فقط با گفتن ما چنین و چنان خواهیم کرد و با وعده دادن حل شود.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: امروز با بی‌تدبیری دلاری که قیمتش بین ۳ تا ۴ هزار تومان بود که امروز به بیش از ۷ هزار تومان رسیده و میلیاردها تومان با بی‌کفایتی و بی‌تدبیری از جیب فقرا درآورده شده و به جیب یکسری افراد شیاد و پول‌پرست مطلع به این مسائل و در دایره رانت ریخته شده است.

پژمانفر با بیان اینکه با شعار نمی‌توان مشکلات را حل و فصل کرد اضافه کرد: دولت بپذیرد که در این باره اشتباه و کوتاهی کرده و بپذیرد که روش‌های کنترلی‌اش در مسائل اقتصادی اشتباه بوده و سوم اینکه تیم اقتصادی دولت کاملا ناتوان است.

وی در پایان گفت: دولت باید از همه ظرفیت‌های کشور برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کند و از تجربیات گذشته کشور در این زمینه بهره بگیرد و با یک برنامه‌ریزی مدون به سمت حل مشکلات پیش برود.