شناسه خبر: ۶۴۵۵
بازدید: ۴۴۸
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

حجت‌الاسلام پژمانفر: خطرات “FATF” به مراتب از برجام بیشتر است

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر اظهار کرد: در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ وزارت خارجه و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کنوانسیون FATF را امضا کردند که در ذیلش ۴۱ تعهد وجود دارد و در واقع یک سری تعهدات بین‌المللی است.

وی افزود: با توجه به اینکه این کنوانسیون بدون هماهنگی مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی امضا شده است هنگامی که منتشر شد مسئولان واکنش نشان دادند و شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد ما در ذیل FATF ورود نکردیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت اصرار دارد در قالب لوایح موافقت مجلس را کسب کند، از جمله قانون مبارزه با حمایت مالی از تروریسم که امروز در مجلس مطرح است و آقایان اصرار دارند که این قانون FATF نیست.

پژمانفر ادامه داد: نگرانی‌های فراوانی در این تعهد وجود دارد و کل مسئله در خصوص تعریف تروریسم است که چه معنایی برای آن در نظر دارند و ما مجبوریم بر اساس تعریف این سازمان‌ها از تروریسم، عمل کنیم.

وی بیان کرد: دولت از نگرانی‌ها آگاه است به همین دلیل در لایحه خودش اعلامیه تفسیری ایجاد کرده است و مدعی است با این اعلامیه مشکل برطرف می‌شود، در حالی که این اعلامیه فقط مصرف داخلی دارد و در پروتکل‌های بین‌المللی الزام‌آور نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حتی حق تحفظ هم طبق مصوبه‌ای که در کنوانسیون وین وجود دارد، اگر کسی بخواهد حق تحفظ بگذارد مشروط به این است که کشورهای عضو بپذیرند و همچنین با روح قانون مغایرت نداشته باشد.

پژمانفر در توضیح این مسئله که می‌شود نگرانی‌ها را برطرف کرد یا خیر گفت: بر اساس معاهده‌های بین‌المللی امکان برطرف شدن این نگرانی‌ها نیست و ما با پذیرش و تصویب این قانون خودتحریمی شدیدی در کشور ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: خطرات این موضوع به مراتب از برجام بیشتر است و همه ما باید مجلس را متقاعد کنیم با دست خودش به کشور خیانت نکند و مردم باید در این مسئله همراهی کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات اظهار داشت: فردا بحث رأی علنی به این قانون را مطرح می‌کنیم تا مشخص شود چه کسانی در تصویب آن نقش دارند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: رئیس مجلس که قصد دارد مثل افتخار تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام مدال افتخار تصویب این قانون را به گردن بیاندازد اما نمایندگان دیگر نیز باید رأیشان مشخص باشد تا مردم در مقابل خسارات و مشکلات ناشی از آن مطالبه‌گری کنند.

انتهای پیام