شناسه خبر: ۶۳۸۰
بازدید: ۴۳۷
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۱ خرداد ۱۳۹۷

حجت الاسلام پژمان‌فر: مطالبات قرآنی رهبری تبدیل به قانون شود

نصراله پژمان‌فر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری تسنیم در جمع اصحاب رسانه به تشریح اقدامات فراکسیون قرآن و عترت پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پژمان‌فر در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت تخصیص بودجه قرآنی ۹۷ گفت: در خصوص بودجه قرآنی، فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشتیم. حدود ۶ سال گذشته نخستین جلسات در این رابطه برگزار شد و طبق رهنمودهای رهبری در حوزه قرآن و اسناد بالادستی که در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی داشتیم، کمیته‌ای تشکیل شد و نیازمندی‌های مالی برای اجرای دستاوردهای قرآنی در سال مورد بررسی قرار گرفت و برای آن، چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ای را پیش بینی کردیم که در آن چشم‌انداز، همه ابعاد آموزش عمومی و آموزش عالی از جمله تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن پیش‌بینی شد. طبق بررسی اجمالی کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که باید برای تحقق مطالبات رهبری و اجرای برنامه‌های قرآنی، دولت، سالی یک هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه اختصاص دهد؛ شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم به همین منظور راه‌اندازی شد تا فعالیت‌ها و تخصیص بودجه به صورت متمرکز صورت گیرد و از تک‌محوری جلوگیری به وحدت‌رویه حرکت شود. مصوبات کمیته به دولت ارائه شد امّا دولت به این نتیجه رسید، ۲۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی در لایحه بودجه در نظر گرفته شود که در سال نخست با ۲۰۰ میلیارد تصویب شد امّا این مبلغ هیچگاه پرداخت نشد و هر ساله، تنها امیدی به جامعه قرآنی داده می‌شد و خبری از پرداخت آن به ‌میان نبود. در سال ۹۴ و ۹۶ هیچ وجهی به صندوق توسعه فعالیت‌های قرآنی واریز نشد و در سال ۹۵ نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان پرداخت شد. در سال ۹۶ اتفاق بدی افتاد و بودجه در لایحه به ۱۰۰ میلیارد کاهش پیدا کرد که نشست‌ها و مصاحبه‌های متعددی در این باره تشکیل شد و در واکنش‌های جدی فراکسیون، بودجه فعالیت‌های قرآنی از ردیف‌های کمکی به ردیف‌های اصلی انتقال یافت امّا عدد آن کاهش پیدا کرد و به ۴۰ میلیارد تومان رسید که در طی پیگیری صورت گرفته در لحظات آخر، تبدیل به ۱۰۰ میلیارد تومان شد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فرهنگی تسنیم در این باره که شورای نظارت بر فعالیت‌های قرآنی استان‌ها که زیر مجموعه فراکسیون اداره می‌شود، ناظر بر فعالیت‌های همه نهادهای قرآنی است؟ گفت: شورای نظارت بر فعالیت‌های قرآنی استانی فراکسیون ناظر بر فعالیت‌های قرآنی همه نهادهای قرآنی استان است. شورایی که اتحادیه‌های تشکل‌های قرآنی زیر مجموعه آن است و همه دستگاه‌ها در آن شرکت دارند و استاندار به عنوان دبیر و امام جمعه همانند شورای عمومی ریاست جلسه را بر عهده خواهد داشت.

پژمان‌فر همچنین درباره پیگیری مطالبات قرآنی رهبر انقلاب در فراکسیون قرآن و عترت نیز گفت: ما تلاشمان این است که مطالبات رهبری تبدیل به قانون شود و به‌عنوان محور در تصمیم‌گیری‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور قرار گیرد که البته همین سند راهبردی آموزش عمومی قرآن کریم که در سال ۹۶ تصویب شد، در ذیل همین اقدامات است. مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که گاهی دولت‌ها نسبت به اجرای قانون مماشات می‌کنند و وظیفه مجلس است که ناظر بر اجرای فعالیت‌های قرآنی باشد. مصوبات مجلس قابل پیگیری بیشتر است امّا مصوباتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین می‌شود برای اینکه ساز و برگی برای پیگیری‌اش پیش‌بینی نشده، بر روی زمین مانده است که امروز در مجلس به دنبال آن هستیم که مصوبات شورا نیز پیگیری شود.