شناسه خبر: ۶۲۷۲
بازدید: ۳۷۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

پژمانفر: مجلس در حمایت از کالای ایرانی بسترساز و پیشرو خواهد بود

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از تهیه طرح حمایت از کالای ایرانی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد و گفت: در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، مجلس در حمایت از کالای ایرانی بسترساز و پیشرو خواهد شد.

حجت الاسلام نصراله پژمانفر در ارتباط با شعار سال “حمایت از کالای ایرانی” اظهار داشت: به نظر بنده مردم ما حاضرند تا رسیدن بخش‌های مختلف تولید و صنعت به سطحی که هم کیفیت و هم قیمت کالای ایرانی قابل رقابت با کالای مشابه خارجی شود، به متولیان و دست‌اندرکاران این بخش فرصت دهند در یک زمانبندی دو سه ساله به این هدف برسند.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه «برای تبدیل شعار حمایت از کالای ایرانی به «عمل» باید چند اتفاق در بخش‌های مختلف بیفتد» گفت: اول فرهنگ‌سازی است. این حس باید در شهروندان ایجاد شود که در صورت استفاده از کالای تولید داخل منافع آن مستقیم و غیرمستقیم عاید خودشان خواهد شد به بیان دیگر بستر مصرف کالای ایرانی «حمایت همه آحاد جامعه» است. اگر در این زمینه در کشور یک جریان فرهنگی شکل بگیرد از حمایت مردم برخوردار خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای حمایت از تولید ملی باید همه ابزارها و ساز و کارهای لازم در جهت تولید ملی و افزایش روحیه و هویت ملی بسیج شود و کلیه دستگاه‌های فرهنگ‌ساز مثل وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تلاش بیشتری کنند تا انگیزه خانواده‌ها برای مصرف کالای ایرانی بالا رود حتی باید برنامه‌ریزی درسی کرده و از طریق دروس مدرسه‌ای برای آموزش این مسئله اقدام کند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد داد: صدا و سیما و سایر رسانه‌ها نیز با تشریح ابعاد آثار و برکات مستقیم و غیرمستقیم حمایت از کالای ایرانی در جهت افزایش انگیزه شهروندان ایرانی گام‌های اساسی‌تر بردارند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات فرهنگی، تولیدکنندگان باید به دو مسئله جدی و اساسی توجه داشته باشند. اول اینکه کیفیت تولیدات‌شان را باید ارتقاء دهند. اگر محصولات ایرانی، کیفیت نداشته باشند نمی‌توانند سهمی از بازار مصرف داخلی به دست بیاورند و دوم اینکه قیمت مصرف‌کننده باید در سطحی باشد که وقتی شهروند ایرانی این کالا را در کنار کالای مشابه خارجی قرار می‌دهد و مقایسه می‌کند، تمایل به خرید آن پیدا کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس متذکر شد: وقتی مردم اشتغالی را که ناشی از خرید کالای ایرانی ایجاد می‌شود، حس کنند، بی‌تردید حمایت بیشتری از کالای ایرانی خواهند کرد و به شکلی در همه آحاد جامعه یک نوع «جریان فکری و فرهنگی» برای خرید کالای با کیفیت ایرانی شکل خواهد گرفت.

وی قوای سه گانه را از پیشگامان حمایت از کالای ایرانی دانست و متذکر شد: اگر دستگاههای اجرایی و عمومی که بزرگترین مصرف کننده کالای خارجی هستند در استفاده از کالای ایرانی و جایگزین کردن کالاهای خارجی با مشابه ایرانی پیش قدم شوند بستر و انگیزه خوبی برای تولیدکنندگان داخلی به وجود می‌آید تا با دلبستگی بیشتری در تولید کالای با کیفیت ایرانی قدم بردارند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ضرورت حمایت از کالای ایرانی توسط قوای سه گانه را در حدی دانست که حتی می‌توان دستگاه‌های خاطی را به عنوان مجرم تحت تعقیب قرار داد.

پژمانفر ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای برخورد با دستگاه‌هایی که با وجود کالای ایرانی از مشابه خارجی استفاده می‌کنند، شود و این بی‌توجهی‌شان «جرم‌انگاری» شده و به عنوان «مجرم» تحت پیگرد قرار گیرند و مجازات‌های مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود، می‌توان در سال جاری اقدامات مناسبی در جهت حمایت از کالای ایرانی انجام داد.

انتهای پیام