شناسه خبر: ۶۲۴۶
بازدید: ۴۱۶
تاریخ انتشار: شنبه - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز: قرآن را باید به برنامه اصلی مردم تبدیل کنیم/ حمایت از بخش خصوصی را در اولویت قرار می‌دهیم

نشست بررسی چالش‌های اعتبارات قرآنی و نقش مجلس در حمایت از مؤسسات روز چهارشنبه ۱۶ اسفند با حضور حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با بیان اینکه قوانین موجود در کشور درباره برنامه‌های قرآنی با آنچه که مورد انتظار ماست فاصله زیادی دارد، اظهار داشت:‌ در کشور ما قرآن در مقاطع مختلف از پیش‌دبستانی و دبستان تا دیپلم تدریس می‌شود، اما دانش‌آموزان پس از فراغت از تحصیل، توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را به خوبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان مدارس در روخوانی و روانخوانی قرآن مشکل دارند، افزود: در اسناد بالادستی آمده است که دانش‌آموزان پس از تحصیل در مدارس، باید توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن را کسب کنند، اما متأسفانه این امر در بسیاری از موارد محقق نمی‌شود.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با بیان اینکه ما سعی در شناسایی موانع اجرای قوانین در امور قرآنی هستیم، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش، دغدغه همکاران من کسب توانایی و مهارت قرآنی دانش‌آموزان در مدارس بود، بر همین اساس اهدافی تبیین کردیم، به طوری که برای اخذ مدرک دیپلم باید توانایی دانش‌آموزان در روخوانی و روانخونی قرآن کریم احراز شود، یعنی کسی که نتواند به این مهارت دست یابد،‌ شرایط فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه در مقطع متوسطه را ندارد.

وی به اهمیت قرآن در برنامه‌های زندگی افراد اشاره کرد و گفت: قرآن باید برنامه اصلی همه افراد باشد نه فوق برنامه، هدف جامعه در رسیدن به برنامه‌های قرآنی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، بر همین اساس باید برای رسیدن به جامعه مطلوب برنامه‌ریزی کنیم.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر از ساماندهی شبکه ارتباط با فعالان قرآن خبر داد و افزود: در تمامی مجامع استانی، یک نفر رابط قرآنی که در مجامع قرآنی شناخته شده است فعالیت می‌کند و این افراد در شورای توسعه استان‌ها معرفی شده‌اند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به اینکه تاکنون شوراهای قرآنی استان‌ها مورد غفلت بوده است، خاطرنشان کرد: مقرر شده تا مطابق برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی، به برگزاری جلسات شورای فرهنگ قرآنی نیز اهتمام بیشتری شود. در نشستی با وزیر کشور نیز تصمیم گرفتیم با برگزاری جلساتی در استان‌ها به دغدغه‌های فعالان قرآنی پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مجموعه‌ای که می‌تواند در توسعه انس با قرآن مؤثر باشد بخش خصوصی است، افزود: پیگیر هستیم که مجموعه‌های قرآنی را متحد کنیم، البته اخبار خوبی نیز از ادغام اتحادیه‌های کشوری شنیده شده است.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر به نگاه اشتباه مسئولان تصمیم‌گیر کشور به قرآن اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تصمیماتی که مسئولان دولتی داشتند، به نظر می‌رسید که نگاه به قرآن در جامعه تصمیم‌گیر کشور ضعیف و اشتباه است، تا جایی که هر سال شاهد کاهش بودجه‌های قرآنی بودیم.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با بیان اینکه امسال شاهد ۵۰ درصدی بودجه قرآنی بودیم، خاطرنشان کرد: امسال بودجه قرآنی از ۲۰۰ به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت که تاکنون ریالی از آن نیز تخصیص پیدا نکرده است، البته با مکاتباتی که داشتیم قرار است ۲۰ اسفندماه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان از آن تحقق پیدا کند.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با اشاره به اینکه حمایت از بخش خصوصی در امور قرآنی یکی از اولویت‌های فراکسیون قرآن و عترت مجلس در سال آینده است، تصریح کرد:‌ تلاش می‌کنیم با نظارت کافی، بخش خصوصی از سهم بیشتری در حوزه قرآن برخوردار شود.

وی در رابطه با بیمه فعالان قرآنی نیز خاطرنشان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با آقای فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت ارشاد داشتیم که قرار شد گزارش دقیقی از این موضوع ارائه شود تا منابع لازم برای تأمین هزینه بیمه فعالان قرآنی را پیگیری کنیم.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس به معافیت مؤسسات قرآنی از مالیات اشاره کرد و گفت: معافیت مؤسسات قرآنی از مالیات و هزینه انشعابات آب، برق و گاز از دیگر اولویت‌های ما در مجلس است که امیدواریم این امر نیز محقق شود.

وی با اشاره به اینکه سال آینده باید فضای کشور را براساس برنامه‌های انس با قرآن هدایت کنیم، افزود: سرانه تلاوت قرآن و استفاده از جلسات قرآن و همچنین ترجمه آیات الهی باید در کشور افزایش یابد و مهمترین گروهی که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد مردم هستند./

انتهای پیام