شناسه خبر: ۶۲۲۰
بازدید: ۴۴۹
تاریخ انتشار: شنبه - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶

نماینده مشهد: عقب ماندگی در زمینه عدالت نتیجه یک انحراف دینی است/ دولت باید از مردم به خاطر بی عدالتی در جامعه عذرخواهی کند

نصراله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص بیانات اخیر رهبری مبنی بر عقب ماندگی در زمینه عدالت اظهار داشت: عقب ماندگی در زمینه عدالت نتیجه یک انحراف دینی است که در همان دهه های اول انقلاب در کشور ما شکل گرفت که ریشه های آن در همان نمازجمعه تهران نشان داده می شد.

وی افزود: به طوری که رهبر معظم انقلاب در همان مقاطع هم با توجه به نگاه حساسی که به مسائل داشتند، در این خصوص ابراز نگرانی کرده و فرمودند که باید در کنار بحث پیشرفت، موضع عدالت را هم به عنوان محور اساسی در کشور برقرار کنیم.

پژمانفر با اشاره به علل گسترش بی عدالتی در جامعه بیان داشت: یکی از علل آن به تفسیر گفتمان انقلاب برمی گردد که یک تفسیر غلطی را در مسیر اجرایی کشور ارائه دادند؛ که این ماجرا از همان خطبه های نماز جمعه تهران که به عنوان تبیین عدالت اجتماعی، معنایی غلط از عدالت اجتماعی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: خطبه هایی مبنی بر اینکه، کسانی که نقش بیشتری در انقلاب داشتند از منافع بیشتر مادی بهره مند شوند. در نتیجه وقتی هشت سال مسئولیت کشور به آنها واگذار شد، در مسیر پیشرفت توجهی به عدالت نکردند. لذا برخی دولت ها، عدالت را در مسیر دستیابی به پیشرفت قربانی کردند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، عنوان داشت: درحالی که در گفتمان انقلاب تاکید شده بود که به دنبال پیشرفتی باشیم که در سایه عدالت باشد. اما اگرچه امروز تلاش و شتاب و پیشرفتمان در این زمینه ارزشمند است، اما در کنار آن باید به موضوع عدالت و برقراری آن در جامعه نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی یادآور شد: اما متاسفانه از همان ابتدای کار این موضوع، مورد غفلت واقع شد و رئیس جمهورهای متعددی هم که بر سر کارآمدند، چه در دولت آقای هاشمی، چه در دولت اصلاحات و چه در دولت آقای احمدی نژاد به این موضوع بی توجهی شد.

پژمانفر ابراز داشت: اگرچه رویکرد دولت احمدی نژاد یک مقدار عدالت محور بود. به عنوان مثال؛ موضوع توزیع سهام عدالت، مسکن مهر و توزیع یارانه ها رویکردهایی بود که در مسیر تامین عدالت گام برمی داشت. اما در دولت ایشان هم در ۴ ساله دوم و به خصوص ۲ سال آخر، به همه ابعاد عدالت توجه نشد.

وی اضافه کرد: اما در عوض ولیمه روی کار آمدن دولت روحانی نه تنها در مسیر توسعه عدالت نبود، بلکه به یک بی توجهی عمیقی نسبت به عدالت نیز دامن زد. به طوری که حتی موجب شد تا فاصله طبقاتی شدیدی در جامعه نهادینه شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، تصریح کرد: متاسفانه نه تنها دولت یازدهم به آن دامن می زند، بلکه به آن افتخار هم می کند! زیرا در مصاحبه ای که دولت در ارتباط با کسانی که حقوق های نجومی دریافت می کردند، نه تنها معترض نبود، بلکه گیرندگان آن را ذخایر انقلاب معرفی کردند. لذا دولت باید از مردم به خاطر بی عدالتی در جامعه عذرخواهی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مردم تبریز در عین توجه به پیشرفت‎های کشور از ضعف در برقراری عدالت در جامعه ابراز نگرانی کرده و به موضع پیشرفتی که همراه با عدالت نباشد تذکر دادند که بایستی این عقب ماندگی در عدالت جبران شود.

انتهای پیام