شناسه خبر: ۶۲۱۳
بازدید: ۴۲۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۹ اسفند ۱۳۹۶

پژمانفر: مشکل در خلأ اراده ها و جدی نگرفتن موضوع فضای سبز است نه قانون

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خلأهای قانونی موجود در حوزه فضای سبز گفت: نمی گویم که در این زمینه خلأ قانون نداریم. اما این خلأ قانونی، چندان مشکل آفرین نیست و مشکل در خلأ اراده ها و جدی نگرفتن موضوع است.

نصراله پژمان فر، تصریح کرد: قانونگذاری سختگیرانه ای نسبت به قوانین قطع درختان لازم است و علاوه بر این، تسهیلات مناسبی نیز برای توسعه فضای سبز و درختکاری باید پیش بینی کنیم و از تشکل های غیردولتی نیز که در زمینه فضای سبز و محیط زیست کار می کنند، حمایت کنیم و این موارد را در اولویت کار قراردهیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: در مورد نظارت بر حسن اجرای قانون؛ دستگاه های ذیربط از جمله محیط زیست و منابع طبیعی که مستقیما با این موضوع مرتبط هستند و البته خود شهرداری ها، وظایفی بر عهده دارند و یکی از کارهایی که باید به صورت جدی دنبال و به صورت فرهنگ نهادینه شود درختکاری است که امیدواریم امسال نهضتی فراگیر در این زمینه صورت گیرد.

منتخب مردم مشهد و کلات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: قرار است در این موضوع، فراخوانی به صورت گسترده داشته باشیم و همه ظرفیت های موجود از جمله طلاب علوم دینی، دانشجویان، خانواده های معزز شهدا و مجموعه های مختلف، همه پای کار بیایند و به نوبه خود، در این موضوع سهیم باشند.

پژمان فر در ادامه با اشاره به نقش حیاتی درخت، افزود: آسیب های آلودگی هوا روز به روز در حال افزایش است که بخشی از آن را با توجه به موضوع درختکاری می توان کنترل کرد.

وی گفت: امروزه در بحث آلودگی هوا، آسیب های زیادی دامنگیر مردم شده و متاسفانه شمار روزهایی که به دلیل آلودگی هوا، تعطیل اعلام می شود و مجبور می شویم بخش های مختلفی از جمله بخش های آموزشی را تعطیل اعلام کنیم، هر سال رو به افزایش است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: آلودگی هوا علاوه بر این آسیبهای اقتصادی، آسیب های بهداشتی و درمانی، اجتماعی و زیست محیطی را نیز متوجه مردم می کند که اگر این موارد به صورت عدد و رقم بیان شود، مشخص می شود که تا چه میزان به جامعه آسیب می رسد.
در انجام فعالیت های خود، مدیریت نداشته ایم

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در انجام فعالیت های خود، مدیریت نداشته ایم و بدون توجه به زیرساخت ها، اقداماتی انجام داده ایم.

وی افزود: صنعت ما بدون توجه به محیط زیست، توسعه پیدا کرده است و کشاورزی ما نیز دچار کاهش و افزایش هایی شده است.

پژمان فر خاطرنشان کرد: میزان کاشت درخت، با کاهش ها و افزایش هایی مواجه بوده و اتفاقاتی از این قبیل در کل کشور رخ می دهد که مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: متاسفانه سرانه جنگل و درخت در کشور ما، به شدت رو به کاهش است به همین دلیل، در قانون برنامه ای برای این موضوع پیش بینی شده است.

وی افزود: دستگاه های متولی نیز باید به صورت کامل پای کار بیایند و نسبت به مراقبت از منابع موجود، فعالیت هایی صورت گیرد.

پژمان فر خاطر نشان کرد: مسئله مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بتوانیم از درخت هایی که کاشته می شود، به درستی مراقبت کنیم.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری اوقات، درخت کاشته می شود، اما موضوع آبیاری و مراقبت از آن نادیده گرفته می شود و بخشی از درخت های کاشته شده، طی مدت کوتاهی از بین می رود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: به نوبه خود، به این موضوع حساس هستم و امیدوارم بتوانیم یک نهضت فراگیر در این خصوص داشته باشیم. مثلا از “هر خانواده، یک درخت” شروع کنیم تا بتوانیم در سال های آینده به جایی برسیم که برای هر نفر، یک درخت بکاریم.