شناسه خبر: ۵۸۵۷
بازدید: ۴۹۷
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۵ آذر ۱۳۹۶

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: افراد انحصار طلب در سینمای ایران مانع ورود جریان های فکری ارزشی می شوند

حجت الاسلام نصراله پژمان فر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه سینما معیار رادیو گفتگو در خصوص تفکر بسیجی در سینما ایران اظهار داشت: بسیج یک جریان فکری است و دارای یک گفتمان است که میتواند بسیاری از مسائل را حل کند و این گفتمان برای مشکلات مختلف راهکار ارائه می دهد و مشکلات را حل و فصل میکند.

وی افزود :همانگونه که در ۸سال دفاع مقدس بسیج ورود پیدا کرد و یک ناموازنه نظامی را به نفع جبهه اسلام رقم زد در عرصه های مختلف می تواند ورود پیدا کند و بسیار موثر باشد و یکی از این عرصه ها سینما است که با ورود بسیج به آن می تواند موثر واقع شود.

حجت الاسلام پژمان فر بیان کرد: سینما محلی است برای ارایه گفتمان که در آن انسانها حرف می زنند و مبانی متعدد در آن تقابل و تعارض می کنند و اگر این تعریف را از سینما داشته باشیم و آن را جایی برای ارائه گفتمان ها بدانیم و سینما را یک تریبون در نظر بگیریم در آن صورت تفکر بسیجی می تواند وارد شود و بهترین آثار را ساخته و گفتمان خود را به نمایش بگذارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه امروز حضور بسیج در بحث های سینمایی دیده نمیشود گفت: در سینما ایران به دفاع مقدس پرداخته شده اما بسیج به دفاع مقدس منحصر نیست و ظرفیت ها و توانمندیهای بسیج در سینما به نمایش گذاشته نشده و دستاورد های ان نیز ارایه نشده است وباید در این خصوص بیشتر کار شود و نگاه ویژه ای به ان صورت گیرد.

وی با اشاره به جشنواره فیلم فجر بیان کرد: متصدیان برگزاری جشنواره فیلم فجر خود را نماینده به نمایش گذاشتن گفتمان های مردمی و انقلابی نمی دانند و بیشتر به دنبال رویکرد های فنی و توانمندی فردی و بحث های شکلی و ساختاری هستند و کمتر به محتوا می پردازند و در خصوص پرداختن به بسیج و ارزشهای انقلابی، سینما فراز و نشیبی داشته است.

حجت الاسلام پژمان فر در پاسخ به سوالی در خصوص کمتر پرداختن به مباحث ارزشی در سینما گفت: عامل اصلی در این خصوص حضور یک سری افراد انحصار طلب در سینما است که اجازه ورود سایر جریان ها را به سینما نمی دهد و راه را برای حضور جوان های مستعد و توانمند و انقلابی مسدود کرده اند.

وی ادامه داد: با توجه به اصل ۳ قانون اساسی باید شرایط را برای همه افراد یکسان و عدالت را برقرار ساخت اما در سینمای ایران این عدالت وجود ندارد و در این خصوص وزارت ارشاد عملکرد خوبی نداشته و سینما در یک انحصار به سر می برد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان با اشاره به جشنواره عمار گفت: جشنواره نشان داد که با کمترین امکانات و دوربین های غیر حرفه ای هم میتوان گفتمان ارزشی را به نمایش گذاشت اما دیوار بلند انحصار طلبی مانع ورود جوان ها توانمند به عرصه سینما شده است.