شناسه خبر: ۵۳۱۲
بازدید: ۴۳۸
تاریخ انتشار: شنبه - ۷ مرداد ۱۳۹۶

نماینده مردم مشهد و کلات: آمریکا در برجام باج گرفت و حالا امتیازات بیشتری می‌‌خواهد

حجت الاسلام نصراله پژمانفر با اشاره به اهداف تصویب طرح جامع تحریم‌‌های ایران در کنگره و سنا آمریکا، ابراز داشت: آمریکا با توجه به اینکه در شرایط گذشته با فشار آوردن به دولت توانسته امتیازات بیشتری بگیرد، همین استراتژی را در پیش گرفته و تصویب تحریم‌‌‌‌‌های جدید هم در همین راستا می‌‌‌‌باشد.

وی ادامه داد: این سیاست آمریکا به خاطر این موضوع ادامه دارد که متأسفانه برخی مسئولین ما عقب نشینی می‌کنند، آمریکا و اروپا از اولین روز اجرای برجام تا کنون هیچ حرکتی مثبتی نداشته‌‌‌‌‌اند و بارها برجام توسط تمامی طرفین به جز ایران نقض شده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در تشریح کوتاهی‌‌‌‌های صورت گرفته از طرف دولت، خاطرنشان ساخت: مجلس با توجه به تصویب برجام که بسیاری از موارد آن هم مورد انتقاد نمایندگان بود مواردی را به عنوان قانون به دولت ابلاغ کرده بود اما متأسفانه کوتاهی‌‌‌‌هایی صورت گرفت که الان در وضعیتی هستیم که طرف‌‌‌های مقابل به تعهدات خود پایبند نبوده و نیستند؛ آنان در مقابل به دنبال اخذ امتیازات بیشتری از ما هستند، در حالی که اگر دولت منویات رهبری و قوانین مجلس را به موقع اجرا می‌‌کرد الان وضعیت بسیار بهتری داشتیم.

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به عملکرد کمیته ویژه نظارت بر برجام گفت: این کمیته حق ندارد خارج از فرمایشات رهبری و قوانین مجلس حرکتی بکند و باید تمهیداتی را می‌‌‌‌‌اندیشیدند که حقوق مردم ضایع نشود، نمایندگان مخالف برجام در مجلس نهم هم به خاطر همین مسائل اعتراض داشتند، زیرا در برجام مواردی بود که به هیچ وجه حقوق ما تأمین نمی‌‌شد و حتی در مواردی نوعی باج دادن بود.

وی تاکید داشت: هیچ کس حق ندارد در مورد تضییع حقوق ملت ما رفتار سلیقه‌‌‌‌‌ای داشته باشد، علی لاریجانی در زمان تصویب طرح یک فوریتی که کمیسیون امنیت ملی آن را به صحن علنی آورده بود عنوان کرد ما اجازه نخواهیم داد تا طرف‌‌‌‌های مذاکره نقض عهد کنند و اگر چنین اتفاقی افتاد رفتاری متقابل و مقابله به مثل انجام خواهیم داد، لذا ما انتظار داریم تا رئیس مجلس در موضع خود محکم و استوار مانده و نسبت به اجرای قانون مصوب توسط دولت و کمیته ویژه برجام قاطعیت لازم را داشته باشد.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه تحریم‌‌‌‌ها به هیچ وجه قابل تفسیر نیست و کاملا مشخص است؛ ظریف که خود یکی از پایه گذاران برجام می‌‌‌باشد صراحتا اعلام کرده که روح و جسم برجام توسط آمریکا نقض شده است، این موضوع در حال حاضر برای همه روشن است و مجلس هم مشخص کرده در صورت نقض عهد باید فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌‌ای همچون گذشته و حتی قوی‌‌تر پیگیری شود.

وی یادآور شد: رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس نهم متعهد شد که اگر نقض برجام اتفاق بیفتد ما قادر خواهیم بود در کمتر یک روز به فعالیت‌‌‌‌های هسته‌‌‌ای خودمان برگردیم، ما انتظار داریم تا دولت صادقانه به تعهدات خود در مجلس و در مقابل مردم عزیزمان عمل نماید.

حجت الاسلام پژمان‌‌‌فر در پایان افزود: از نمایندگان هم انتظار می‌‌رود تا در جلسه علنی بعد از مراسم تحلیف رئیس جمهور نسبت به تحریم‌‌‌های جدید آمریکا واکنش مناسب نشان داده و طرح جدیدی که توسط کمیسیون امنیت ملی در صحن علنی مطرح خواهد شد با قاطعیت رأی دهند.