شناسه خبر: ۵۰۵۳
بازدید: ۵۰۳
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

رئیس فراکسیون قرآن و عترت تصریح کرد: لازمه فتح قله توسعه مبانی قرآنی؛ مشارکت بیشتر حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر الزامات توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در جامعه فعلی، گفت: لازمه این امر آن است که ما جلوی فعالیت‌های فعلی که در این زمینه رخ می‌دهد را نگیریم و تنها با این‌کار است که می‌توانیم دنیا را پر کنیم. حضرت امام رضا(ع)، می‌فرمایند که «لَو عَلمِوُا مَحاسِنَ کَلامِنا لا تَّبَعُونا؛ اگر مردم محاسن سخنان ما را بدانند بی‌گمان از ما پیروی می‌کنند».

وی در خصوص اهمیت قرآن در زندگی و لزوم نشر فرهنگ قرآنی گفت: قرآن، قانون سعادتمندی مؤمنان و وسیله در امان ماندن از تهاجم دشمن و دوری از گناه و ظلمت است؛ حضرت محمد مصطفی(ص) برای سعادت انسان‌ها و رسیدن به کمال و دوری از عذاب و غضب الهی، قرآن و عترت را به یادگار گذاشتند، لذا اگر ما جلوی همین روند قرآنی را نگیریم و بتوانیم به صورت خوب آن را عرضه کنیم قرآن دنیا را پر خواهد کرد.

قرآن تنها پاسخ در مقابل بن‌بست‌‌ها و آسیب‌های موجود

‌‌پژمانفر ادامه داد: امروز تنها پاسخی را که می‌توان در مقابل بن‌بست‌‌ها و آسیب‌های بسیاری که در دنیا ایجاد شده بیان کنیم توجه به معارف قرآن و آموزه‌های اهل بیت(ع) و معرفی آنها به بشریت است و به جز این هم پاسخی نداریم.

وی در خصوص ارزیابی خود از وضعیت فعلی تبیین و ترویج معارف دینی و قرآنی در جامعه گفت: امروز با آنچه که قرآن و اهل بیت(ع) در تعریف یک جامعه اسلامی بیان کرده‌اند فاصله زیادی داریم؛ انتظار ما در این زمینه، از حوزه‌های علمیه به عنوان مجموعه اساسی در این موضوع است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید در این رابطه بهترین برنامه‌ریزی را در تولید محتوا و بسته‌بندی مناسب برای مخاطبین داشته باشند؛ امروز سوالات زیادی را در دنیا داریم که تا‌ کنون کسی نتوانسته به آنها پاسخ دهد؛ ما باید در این رابطه یک قله را در نظر بگیریم که نهایتش این است که اگر کسی در هرجایی از دنیا اراده کرد بتواند به صورت مکتوب، صوتی و تصویری با هر ذائقه‌، زبان و سنی پاسخش را در گفتمان دینی و گزاره‌های دینی پیدا کند.

ضرورت تأمین زیرساخت‌ها در توسعه مبانی قرآنی

پژمانفر افزود: اگر بتوانیم به این قله برسیم، قطعا خود معارف دینی و قرآنی مسیرشان را باز خواهند کرد و در نهایت مبانی قرآنی عالمگیر می‌شوند. البته با این قله فاصله بسیاری داریم؛ لذا انتظار این است که زیر‌ساخت‌های این روند را فراهم کنیم، یعنی اگر انتظار داریم مؤسسات، دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کاری در این زمینه انجام دهند ضرورت آن، این است که زیرساخت‌هایش فراهم شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در این مسیر است که می‌توانیم به دنیایی که دنبال راه نجات در برابر ظلم‌ است، مفاهیم قرآنی را انتقال دهیم؛ در کشورمان نیز اگر بتوانیم حداقل در همه شهر‌های بالای پنج هزار نفر، مدارس علمیه و قرآنی داشته باشیم قدم بزرگی را در این مسیر برخواهیم داشت./

انتهای پیام