شناسه خبر: ۴۹۷۶
بازدید: ۳۹۸
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

رئیس کمیسیون فرهنگی: «دولت» تا کنون از ظرفیت فرهنگ استفاده نکرده است

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره مهمترین برنامه دولت در راستای سالم‌سازی فضای فرهنگی کشور گفت: دولت باید خودِ گفتمان انقلاب و سیاست‌هایی که در ارتباط با این موضوع از سوی مقام معظم رهبری در ارتباط با این موضوع عنوان شده است را در اولویت قرار دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید سهم فرهنگ در حوزه‌های مختلف، بازنگری شود، اظهار داشت: از حاشیه‌ بودن حوزه فرهنگ در مقابل سایر مباحث باید پرهیز شود. فرهنگ، ظرفیت فوق‌العاده بالایی دارد که این آتشفشان تاکنون دراین جامعه اجرایی ما فوران نکرده است. اگر ما ظرفیت حوزه فرهنگ را فعال کنیم فورانش می‌تواند علاوه بر اقتصاد، اجتماع و هم حوزه نظامی را پویا کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ظرفیت‌هایی که در حوزه فرهنگ وجود دارد نشان داده که کارهای بسیاری می‌توان انجام داد، ۸ سال دفاع مقدسِ ما فقط با فرهنگ می‌توانست شکل گیرد، تحقق پیدا کند و به نتیجه برسد، عبور از تمامی تحریم‌هایی که نظام اسلامی ما را تهدید کرد و تبدیل شدنش به فرصت براساس همین ظرفیت‌های فرهنگی بود که روحیه‌ ایمان و شهادت و ایستادگی را ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بخش ناچیز جنگ، حوزه سخت‌افزاری بود و عمده ظرفیت جنگ در حوزه نرم‌افزاری بود. بنابراین اگر به استفاده از ظرفیت فرهنگ توجه داشته باشیم بهره بسیاری می‌توان برد امروز دنیا به خوبی از ظرفیت‌های فرهنگ استفاده کرده است؛ این ظرفیت فرهنگ بود که گاندی گفت تا خودمان قیچی، چرخ خیاطی نداشته باشیم همین پارچه کنفی را که می‌بافیم دور خودمان می‌پیچیم هر موقع که پارچه داشتیم، سوزن و قیچی درست کردیم، می‌بُریم و می‌دوزیم و لباس درست می‌کنیم این یک فرهنگ است.

پژمانفر ابراز داشت: ما تا فرهنگ استفاده از جنس ایرانی را در داخل نهادینه نکنیم و تا فرهنگ تولید را ایجاد نکنیم فرزندانمان به دنبال یک میز می‌گردند که پشت آن بنشیند و فقط براساس همین میز، کار خود را اداره کنند.

وی درباره جایگاه فرهنگ در برنامه ششم توسعه، گفت: نگاه برنامه ششم توسعه به مباحث فرهنگ، ناچیز و حداقلی است باید نگاه وسیع‌تری در این حوزه داشته باشیم./

انتهای پیام