شناسه خبر: ۴۹۱۹
بازدید: ۳۷۱
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

دولت دغدغه مسائل فرهنگی ندارد/عدم اختصاص حتی یک ریال به حوزه قرآنی کشور

حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر عصر دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ مورد غفلت قرار گرفته، اظهار کرد: به غیر از تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی کسی از مسؤولان نظام را ندیدم که نسبت به حوزه فرهنگ نگاه تازه‌ای داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در جلسات متعددی که خدمت مقام معظم رهبری حضور پیدا می‌کنیم، ایشان نگرانی‌های خود در حوزه مسائل فرهنگی را به شکل‌های مختلف مطرح کردند که در جلسه‌ای ایشان فرمودند مسائل اقتصادی بسیار مهم است و باید تلاش شود حل و فصل شود اما آنچه من نگرانی دارم مسائل فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه امروز بخشی از مسائل فرهنگی در کشور بلاصاحب است و متولی مشخصی ندارد گفت: برای حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی چشم‌انداز روشنی وجود ندارد.

پژمان‌فر با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ با یک روزمرگی مواجه هستیم، گفت: در مظاهر زندگی، گفت وگو و زندگی‌ها شاهد تغییر و تحول در ابعاد مختلف سبک زندگی هستیم و متولی مشخصی برای این موضوع در سطح کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به مهندسی فرهنگی گفت: باید به سمتی برویم که مسائل فرهنگی را متولی‌ و دارای صاحب کنیم تا به تمام مسائل فرهنگی رسیدگی شود چراکه در حوزه مسائل فرهنگی دچار ضعف هستیم که باید توجه ویژه‌ای شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها دو موضوع مورد توجه مجلس است که ما در همین خصوص موضوع تنقیح قانون را شروع کردیم که یکی از مسائل جدی مورد توجه است چرا که با یک خلا قانونی مواجه هستیم و بخشی از مجموعه‌ها به صورت آیین نامه‌ها و دستور العمل‌ها اداره می‌شود که ما قانون قدیمی را حذف کنیم و سایر قوانین در حوزه ورزش و گردشگری و … را اصلاح می‌کنیم.

وی با اشاره به نظام جامع رسانه‌ای گفت: غیر از نظام جامع رسانه و حمایت از رسانه‌ها موضوع تبلیغات در رسانه‌ها پیش‌بینی شده که بتوانیم با همکاری دولت این کار را انجام دهیم چرا که بخشی از مصوبات مجلس اگر بار مالی داشته باشند نمی‌توانیم به صورت طرح آنها را جلو ببریم و باید به صورت لایحه باشد.

پژمان‌فر تصریح کرد: در جامعه ما بخشی که بسیار تاثیرگذار و کارآمد است بخش فرهنگی است که بخشی از تهدیدهای پیش‌رو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را با عناصر فرهنگ توانستیم به فرصت تبدیل کنیم و دفاع مقدس یکی از مصداق است که با توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و از خودگذشتگی و حضور مردم در این عرصه از همه ظرفیت‌های مردمی استفاده کردیم هر چند هزینه زیادی در این خصوص دادیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایطی کنونی تنها موضوعی که بیرون رفت از مشکلات را برای جامعه آسان می‌کند عناصر فرهنگی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج تکیه بر نیروی انسانی و داشتن اعتماد به نفس موجب پیشرفت جامعه می‌شود، ضمن اینکه گردشگری یکی از ظرفیت‌های این استان برای توسعه حوزه فرهنگی است.

وی با بیان اینکه بالاتر از زیرساخت‌های اعتباری، اعتبارات فرهنگی لازم است، گفت: کار فرهنگی سخت و پیچیده است و باید به آن پرداخته شد و ما در مجلس برای افزایش اعتبارات بخش فرهنگی تلاش می‌کنیم.

پژمان‌فر با اشاره به مطرح شدن روز یاسوج در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: در صورتی که شورای فرهنگ عمومی استان مصوب کند این موضوع در شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مطرح و برای ثبت روز یاسوج به عنوان پایتیخت طبیعت ایران تلاش می‌کنیم.

وی تصریح کرد: به عنوان سخنگوی فراکسیون عشایر این قشر از جامعه ظرفیت خوبی در تولید برخی از محصولات دارند که اگر حوزه عشایری مدیریت نشود با آسیب جدی روبه‌رو خواهند بود که در فراکسیون عشایری اعتباراتی برای این حوزه در نظر گرفته شده و در برنامه ششم برنامه‌هایی برای این حوزه در نظر گرفته شده است.

این مسؤول کشوری با اشاره به طرح مسجد گفت: این طرح به دلیل بار مالی در دوره قبلی مجلس برگشت خورد لذا مجلس اعتباراتی برای مساجد که آثار و برکات زیادی دارند اختصاص داد اما دولت‌ها نسبت به این موضوع کوتاهی و بی‌توجهی می‌کنند.

وی تصریح کرد: با سازمان برنامه و بودجه جلساتی گذاشتیم که مسائل قرآنی با توجه به اسناد بالا دستی و فرمایشات رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شود و سالی دو هزار میلیارد تومان در اعتبارات پیش‌بینی شود که این کار کارشناسی به ۲۰۰ میلیارد در لایحه بودجه رسید.

پژمان‌فر با اشاره به اینکه صندوق توسعه فعالیت‌های قرآنی تشکیل شد، افزود: متاسفانه دولت در امسال و سال گذشته از مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان ۵۰میلیارد تخصیص داد که ۲۵ میلیارد تامین اعتبار شد اما پرداخت صفر بود که متاسفانه این بی‌احترامی به حوزه فعالیت های قرآنی بود که دولت در کل کشور ریالی را به حوزه قرآنی پرداخت نکرده است.

وی تصریح کرد: امسال با پیگیری‌های انجام شده مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای حوزه قرآنی در نظر گرفته شد که عدد قابل توجهی نیست، برای مساجد هم اعتباراتی اختصاص داده می‌شد اما دولت‌ها مخصوصا دولت یازدهم اعتبارات به مساجد اختصاص نداد که انگیزه دولتیان در مسائل فرهنگی کم است و کم اعتباراتی دادند که با چالشی در حوزه برنامه‌های فرهنگی مواجه شدیم اما پیگیر هستیم که بتوانیم که کاری که وظیفه است در لایجه بودجه پیش بینی کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فراکسیون قرآن و عترت مجلس راه‌اندازی شد که از هر استانی یک نماینده به عنوان نماینده فرآنی معرفی شده و پیگیر مسائل قرآنی است که بتوانیم حمایت های لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام