شناسه خبر: ۴۸۶۵
بازدید: ۱۸۶
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۰ فروردین ۱۳۹۶

افزایش قبوض گاز خراسان رضوی غیرکارشناسانه و بدون مصوبه بوده است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: به تازگی تغییری در قبوض گاز رخ داده که مصوبه‌ای ندارد و براساس مکاتبه صورت گرفته با شرکت گاز مستندات لازم ارائه نشد اما مجموعه اقلیم شناسی اعلام کرده اقلیم مشهد تغییری نکرده است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس در رابطه با گرانی اخیر بهای گاز مصرفی در استان خراسان رضوی اظهار داشت: وظیفه حاکمیت این است که خدماتی را به مردم ارائه دهد و روال ثابتی وجود دارد که هر سال در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌شود و بر اساس خدمات با توجه به شرایطی که در مناطق مختلف کشور وجود دارد هزینه‌ها متفاوت است مثلاً در بخش‌های سردسیری هزینه گاز کمتر محاسبه می‌شود و برای مناطق گرم بیشتر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه مدل متعارف است و مردم باید بتوانند هزینه آن را بدهند، گفت: در تقسیم‌بندی اقلیم‌ها، کشور چهار اقلیم دارد و هزینه گاز و برق در نقاط مختلف متفاوت است اما به تازگی تغییری در قبوض گاز رخ داده که مصوبه‌ای ندارد و براساس مکاتبه صورت گرفته با شرکت گاز مستندات لازم ارائه نشد اما مجموعه اقلیم شناسی اعلام کرده اقلیم مشهد تغییری نکرده است.

وی افزود: افزایش بهای گاز کار غیر کارشناسانه‌ای بوده و از وزیر انتظار داشتیم مستنداتی ارائه دهد، وزیر عذرخواهی کرد اما کافی نیست و مبالغ باید به مردم برگردانده شود، همچنین ضوابط اقتضا می‌کند با مسئولانی که کوتاهی کرده‌اند برخورد قانونی انجام شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبالغ زائد باید به مردم استرداد شود، خاطرنشان کرد: موضوع گرانی بهای گاز در کمیسیون انرژی و اصل ۹۰ ‌مطرح شده و قانون شکنی از طرف مردم اشتباه است اما از طرف دستگاه‌ها بسیار بدتر است.

پژمانفر ادامه داد: تلاش کردیم قبض بعدی گاز کمی با تاخیر به دست مردم برسد و اصلاحات انجام شود اما ممکن نشد ولی مردم مطمئن باشند پول‌هایشان نزد شرکت گاز امانت است و قطعاً برگردانده می‌شود و اینکه مجموعه‌ای مانند اقلیم‌شناسی زیرسئوال برده شود اشتباه است زیرا خدمات بسیار علمی در سطح منطقه ارائه می‌دهند و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها بر اساس اعلام اقلیم شناسی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع گاز ابهامات دیگری نیز دارد، عنوان کرد: اینکه مردم حس کنند دولت به ناحق دست در جیبشان می‌کند صحیح نیست و باید رسما اعلام شود اشتباه صورت گرفته و مبالغ برگردانده شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تخلف دیگری نیز وجود دارد و آن این است که فصل سرما تعریف شده و در بعضی مناطق شش ماه و دیگر مناطق پنج ماه است اما در قبض گاز مشاهده می‌شود فصل سرما چهار ماه است و این تخلف بزرگی است که در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر آن هستیم و محاسبه کنتورها در زمان تغییر فصل باید صورت بگیرد تا دقیق باشد./

انتهای پیام