شناسه خبر: ۴۸۶۲
بازدید: ۶۶۰
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۰ فروردین ۱۳۹۶

برندسازی در حوزه سوغات زیارت/ ذائقه زائران را بشناسیم

حجت‌الاسلام نصر‌اله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: با توجه به اینکه امسال شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامگذاری شده و رویکرد زیارتی این شهر از اهمیت بالایی برخوردار است، موضوع سوغات زیارت یکی از موضوعات اصلی است که در خصوص خدمت به زائران باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه سوغات همواره در فرهنگ ملل مختلف وجود داشته و ارزشمند بوده است، ابراز کرد: مردم وقتی به مسافرت می‌روند، هم برای اینکه به اقوام و خویشان خود بگویند که به یادتان بودیم و هم به منظور یادآوری مکانی که به آن مشرف شدند، سوغاتی را به همراه خود به شهرشان می‌برند.
حجت‌الاسلام پژمانفر با بیان اینکه سوغاتی یک شهر در واقع بیانگر خصوصیات آن شهر و خاطرات خوشی است که برای گیرنده سوغات به همراه می‌آورد، عنوان کرد: تأکیدات بسیاری مبنی بر ارزش این کار در روایات وجود دارد، اما گاهی انحرافاتی در مسیر فرهنگ صورت می‌گیرد که این موضوع فرهنگی را از ارزش و جایگاه خود دور می‌سازد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی اوقات خرید سوغاتی در حدی هزینه‌بردار و سنگین است که مسافران از این کار ممانعت می‌کنند، بنابراین ما باید در موضوع سوغاتی اول به بار معنوی آن و ارتباطی که با شهر مشهد دارد، توجه کنیم و در مرحله دوم به ارزان و در دسترس بودن آن نیز توجه داشته باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهر مشهد یکی از شهرهایی است که بعد زیارتی آن برای زائران داخل و خارج کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: سوغاتی شهر مشهد نیز باید با توجه به این رویکرد تهیه شود تا بعد معنوی و زیارتی شهر را نیز تداعی کند، اما متأسفانه ما در حال حاضر نتوانستیم به این موضوع با اهمیت به گونه‌ای که شایسته آن است، بپردازیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سوغاتی مشهد مربوط به اقلامی است که در حوزه کشت و کار مشهد است، عنوان کرد: این در حالی است که ما باید به سمت برندهایی برویم که ارتباط موضوعی خاصی با شهر مشهد داشته و علاوه بر این بر طبق ذائقه زائران نیز باشد.
وی ادامه داد: باید از فرصت و حضور زائران در شهر مشهد استفاده کنیم و با یک نظرسنجی، ذائقه آنان را در خصوص سوغات زیارت بپرسیم و در ادامه با پیگیری موقعیت‌های اقتصادی این ذائقه، به تولید برندهایی در حوزه سوغات زیارت بپردازیم.