شناسه خبر: ۴۷۸۴
بازدید: ۶۵۰
تاریخ انتشار: دوشنبه - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی غیرکارآمد است/ عضو ناظر مجلس فقط از صورتجلسات مطلع می‌شود

نصراله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی گفت: زمانی که مرحوم آیت‌الله طبسی به عنوان نماینده ولی فقیه مسئولیت شورای فرهنگ عمومی در استان خراسان را بر عهده داشتند، طی حکمی این مسئولیت را به استاندار واگذار کرده و برگزاری جلسات را از طریق او پیگیری می‌کردند و شورا نیز چندسال یک بار گزارشی را به خدمت آیت الله طبسی ارائه می‌کردند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی افزود: مصوبات و مطالب ناچیز و محدود بود و البته یکی از چالش‌های شورای فرهنگی عمومی از آن جهت بود که مسئولیت این شورا و شوراهای متعدد دیگر به استاندار واگذار شده بود لذا ایشان وقت محدودی را صرف مسائل فرهنگی و برگزاری جلسات می‌کردند و به مسائل کمتری در این حوزه پرداخته می‌شد و ما نیز همیشه نسبت به این موضوع گله‌مند بودیم.

استاندار مسئولیت زیاد دارد، وقت کم

وی تصریح کرد: حتی طی مکاتبه‌ای که قبلا با جنتی وزیر ارشاد سابق، صورت گرفت از ایشان اجازه خواسته شد با توجه به اینکه در شهر مشهد بالغ بر ۳میلیون و ۲۰۰هزار نفر جمعیت ثابت و ۵۰۰هزار نفر شناور به عنوان زائر وجود دارد، شورای فرهنگ عمومی مشهد و استان خراسان رضوی فعال شود که متأسفانه این کار انجام نشد.

پژمان‌فر با انتقاد از اینکه در دوره پیشین شورای فرهنگ عمومی، شاهد گزارشی موثر بر فعالیت‌های فرهنگی شهر و پیش بردن رو به جلوی مسائل نبودیم، ادامه داد: بعد از فوت آیت الله طبسی و انتقال مسئولیت نماینده ولی فقیه به آیت الله علم‌الهدی، نظر ایشان بر این بود که با مسئولیت خود و مانند همه استان‌های کشور، شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی تشکیل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه پیگیری تصمیم‌های شورای فرهنگ عمومی بر عهده استاندار است، تصریح کرد: متأسفانه در این دوره استاندار خراسان رضوی مسئولیت مستقیم شورای فرهنگ عمومی را ندارند اما چون قائم‌مقام و جانشین هستند و در تصمیمات به شرط حمایت و پیگیری استاندار باید صورت گیرد، اعضای شورا مکررا تقاضای برگزاری جلسه کرده‌اند تا به مسائل متعدد فرهنگی در استان خراسان رضوی و علی‌الخصوص شهر مشهد پرداخته شود که متأسفانه تا به حال ۲ جلسه بیشتر در این دوره برگزار نشده است.

ناهماهنگی در زمان برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی/ نامه‌نگاری با دستگاه‌های نظارتی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه قبل از پایان سال، جلسه سوم شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی تشکیل می‌شود، خاطر نشان کرد: اشکال اساسی در این جلسات این بوده که زمان‌هایی که استاندار برای برگزاری جلسه تعیین کردند، همزمان با جلسات علنی مجلس بوده و ما امکان حضور در جلسات را نداشتیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال گذشته فعالیت بنده به عنوان ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان فقط اطلاع از صورت‌جلسات بود لذا آقای مظفر به عنوان معاون نظارت مجلس با دستگاه‌های نظارتی، وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی مکاتبه کردند که زمان جلسات به نحوی برگزار شود که امکان حضور نماینده مجلس در آن شورا وجود داشته باشد.

پژمان‌فر در مورد خروجی جلسات شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی گفت: خروجی جلسات، مطالب قابل توجهی نبوده و با توجه به اینکه دستورات جدید با آیت الله علم الهدی است، ایشان خط و مشی را در ارتباط با این موضوع اعلام کردند که شورای فرهنگ عمومی فعالتر و به صورت منظم، حداقل ماهی یک بار جلسه داشته باشد اما همچنان با چالش و مشکل روبرو هستیم.

شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی یک شورای غیرکارآمد است ‌

عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی در مورد ایده‌های عملی در شورا گفت: مشهد با توجه به اینکه پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و امروز به عنوان شهر الگو می‌تواند بسیاری از قدم‌ها را بردارد، این ظرفیت را دارد که مدل‌هایی را در ارتباط با این موضوع پیاده و اجرا کند که متأسفانه شورای فرهنگ عمومی این استان یک شورای غیرکارآمد است.

وی افزود: مسائل مرتبط با سبک زندگی، امور فرهنگی خیابان‌ها و محلات پیرامون حرم حضرت رضا(ع)، امور زائران، فضاهای فرهنگی شهری و حمایت از جریان‌های فرهنگی مومن و انقلابی و هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی استان خراسان رضوی همه می‌تواند در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود تا شورا بتواند تجمیع قوای دستگاه‌های فرهنگی را انجام بدهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد فعالیت خود به عنوان عضو ناظر در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی گفت: در صورت تشکیل جلسات، بحث نظارت و مکاتبات و تذکرات به مسئولان اجرایی، دبیر جلسه که مدیر کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و پیش‌بینی برخی مسائل قابل طرح و پیگیری است، اما نمی‌توانیم خود وارد کارهای اجرایی شده و تشکیل جلسه دهیم و سعی کردیم نسبت به نگرانی‌هایی که در این عرصه وجود دارد، به صورت منظم نگرانی‌های خود را منتقل کنیم./

انتهای پیام