شناسه خبر: ۴۷۱۶
بازدید: ۴۶۰
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۸ اسفند ۱۳۹۵

پژمانفر: کمیسیون فرهنگی مجلس در حفظ حقوق دستگاه‌های فرهنگی رودربایستی ندارد

نصراله پژمان‌فر با اشاره به اجرایی نشدن قانون حذف مالیات از تولیدات فرهنگی گفت: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر نگاه کوتاه مدت به مسائل می‌کنند؛ اگر متولیان امر عددی را از مجموعه‌ها و آثار فرهنگی به عنوان مالیات اخذ کنند، مشکلی از مشکلات کشور حل نخواهد شد بلکه باعث می‌شود آسیب‌های هزاران برابر به جامعه وارد شود چراکه آنچه می‌تواند مردم را در یک مسیر پیش ببرد و آنها را مقاوم‌سازی کند، فرهنگ یک جامعه است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ مجموعه مسائلی است که در قالب‌های مختلف خودنمایی می‌کند، تصریح کرد: کتاب، سینما، شعر، ادبیات، رمان، تابلوها و آثاری که دلبستگی‌ها و قدرت قالب بخشیدن به باورها را دارند، از جمله اشکال مختلف فرهنگ هستند؛ اما متاسفانه امروز همه مسائل از جمله فرهنگ با خط کش اقتصادی دیده می‌شود که کار بسیار نادرستی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به فرهنگ به این دید نگاه می‌شود که باید غیراقتصادی شود و منابع خود را خود تامین کند؛ گاه نیز می‌گویند نه تنها منابع خود را تامین کند بلکه باید منابع دیگری نیز تولید کند که نتیجه آن این می‌شود که کار فرهنگی انجام نمی‌شود، بلکه رفتار اقتصادی به اسم فرهنگ انجام شده است.

پژمان‌فر با انتقاد از اینکه امروز یکی از مسائلی که وجود دارد، عدم اجرای تسهیلاتی است که قانون برای آثار فرهنگی یا تولیدکنندگان آثار فرهنگی، پیش بینی کرده و نسبت به خرید کالاهای فرهنگی مجوزهایی داده است، گفت: تولید کننده کالای فرهنگی تمام عمر خود را برای تولید کالای فرهنگی می‌گذارد که هم فاخر است و هم ارزش بسیار مادی و معنوی دارد. این هنرمند اگر بخواهد آثار فرهنگی خود را برای خود نگه دارد، انگیزه و توانی برای تولید ندارد و نتیجه آن کاهش تولیدات و آثار فرهنگی از ناحیه تولیدکنندگان این آثار است که در واقع فاجعه در فرهنگ است.

این نماینده مجلس دهم افزود: باید توجه به فرهنگ جدی گرفته شود همانطور که رهبر بزرگوار انقلاب هفته پیش تذکر دادند امروز دشمنان ما قطعا تهاجم نظامی در کشور ایران نخواهد کرد و آنچه که دشمن بنا به تهاجم آن دارد تهاجم فرهنگی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه۹۶ تصریح کرد: نگرانی بسیاری در زمینه فرهنگی وجود دارد؛ تهاجم فرهنگی و ایستادن در مقابل نظام در عرصه مسائل فرهنگی است. دشمنان امروز در مقابل کشور ایران توان ایستادگی نظامی ندارند و با تمام توان خود در عرصه فرهنگی ایران ایستاده‌اند تا داشته‌های فرهنگی کشور را در عرصه‌های مختلف از ایران بگیرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید نگاه‌ها به مسائل فرهنگی اصلاح شود، خاطر نشان کرد: تا این نگاه اصلاح نشود، قوانین راه به جایی نمی‌برد. بسیاری از قوانین در راستای تربیت جبهه فرهنگی تنظیم شده و آثار و برکات بسیاری را در اجرای خود می‌تواند داشته باشد که به دلیل نبود این نگاه، نهایتا می‌تواند گزارشی از دیوان محاسبات و اعلام دستگاه‌های نظارتی در این زمینه باشد که عملکرد دولت در این قانون مانند بسیاری از قوانین صفر بوده است.

پژمان‌فر افزود: در مرتبه بعدی زمانی که قانونگذار عملکرد دولت‌ها را در این عرصه صفر می‌بیند، انگیزه‌اش برای قانون گذاشتن در این عرصه از بین می‌رود؛ به عنوان مثال نمایندگان مجلس زمانی که قانونی را در برنامه پنجم می‌گذارند و در آن قانون دولت‌ها هیچ عملکردی را نداشتند، در قانون برنامه ششم نمی‌توانند در آن موضوع اصرار داشته باشند تا اجرایی شود.

این نماینده مجلس دهم در مجلس تصریح کرد: امروز اقتصاد، پول، ثروت، دلار و ریال فرهنگ جامعه را مدیریت می‌کند و فرهنگ نیست که خود ما و جامعه را مدیریت و فرماندهی کند، آنچه که فرهنگ جامعه را به عنوان یک عمله و سرباز فرماندهی می‌کند، اقتصاد است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه۹۶ افزود: به دستگاه‌های اجرایی اعلام کردیم که به عنوان بخش نظارتی مجلس، هرجایی کوتاهی صورت گرفت یا درحال کوتاهی بودند، کمیسیون فرهنگی مجلس حتما وارد شده و تذکراتی داده می‌شود تا برخوردهای لازم انجام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس سعی کرده در ارتباط با حفظ حقوق دستگاه‌های فرهنگی رودربایستی نداشته باشد البته مشکلات فراوان است و حداقل تلاش کمیسیون این است که حرفها در این عرصه زده شود اما جمع‌بندی مسائل برعهده مجلس نخواهد بود./

پایان پیام