شناسه خبر: ۴۷۰۴
بازدید: ۳۸۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۴ اسفند ۱۳۹۵

الزامات قانونی هم نتوانست دستگاه‌ها را موظف به عملیاتی کردن پیوست‌ فرهنگی پروژه‌ها کند

نصراله پژمانفر با اشاره به ضرورت اجرایی شدن “پیوست‌‌ فرهنگی” طرح‌ها و لوایح مختلف به‌ویژه لوایح اقتصادی و صنعتی، گفت: اگرچه الزام دستگاه‌ها به آوردن پیوست فرهنگی برای پروژه‌ها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما مجلس با آوردن آن در برنامه پنجم توسعه به دنبال تاکید بیشتر بر آن بود، هرچند نتوانست در هنگام تصویب برنامه ششم آن را تکرار کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین توضیح داد: پیوست‌های فرهنگی در برنامه پنجم توسعه تصویب و به دستگاه‌ها تکلیف شد و با توجه به تمدید یک ساله این برنامه توسعه، پروژه‌ها، لوایح و طرح‌های مختلف ملکلف به ارائه پیوست فرهنگی تا پایان ۹۵ هستند؛ اما با وجود گذشت نزدیک به ۶سال از تصویب این قانون پیوست‌های فرهنگی عملا کارکرد اجرایی پیدا نکردند.

لزوم دائمی شدن قانون الزام پروژه‌ها به داشتن پیوست فرهنگی

وی تاکید کرد: مجلس به دنبال تصویب “الزام پروژه‌ها به داشتن پیوست فرهنگی” در قالب قانون دائمی است، هرچند تا انگیزه و ضرورت اهمیت به این موضوع در دستگاه‌ها ایجاد نشود تصویب آن در قالب قانون از سوی مجلس هم بی‌فایده خواهد بود.

پژمان‌فر با بیان اینکه در این سال‌ها بی‌اعتنایی به پیوست‌های فرهنگی تنها در قالب گزارش‌هایی به دستگاه‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات دنبال شده است لذا افراد و دستگاه ها ضرورتی برای ورود جدی به پیوست‌های فرهنگی احساس نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اراده‌ای برای انجام کارها و وظایف قانونی در حوزه فرهنگ وجود ندارد، ادامه داد: متاسفانه در ایران اقتصاد در محور اصلی قرار گرفته و همه مسائل از جمله فرهنگ باید در حول آن باشند.

برخی از دستگاه‌ها پیوست‌های فرهنگی را به شوخی و تمسخر گرفته‌اند

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از دستگاه‌ها پیوست فرهنگی را به شوخی و تمسخر گرفته‌اند به بیان مثالی در این خصوص پرداخت و افزود: وزارت ارتباطات قراردادی با “شرکت رایتل” امضا و مجوز فعالیت به این شرکت داده که مسئول مربوطه زیر صفحه سفیدی را -که به نام پیوست فرهنگی بوده- امضاء کرده است، درواقع اساسا بندی به عنوان پیوست فرهنگی وجود نداشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه به نمایندگانی که ابتدای مجلس دهم از آمدن به کمیسیون فرهنگی امتناع می‌کردند حق می‌دهد چراکه طبق تفسیر آن‌ها تصمیمات در حوزه فرهنگ اجرایی نمی‌شوند، گفت: بی‌توجهی به فرهنگ رشد آسیب‌های اجتماعی متعدد را به دنبال داشته است./

پایان پیام