شناسه خبر: ۴۷۰۲
بازدید: ۳۶۱
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۱ اسفند ۱۳۹۵

در سال های ۹۴ و ۹۵ یک ریال هم در حوزه قرآنی پرداخت نشده است

نصراله پژمانفر در گفت و گو با میزان، با بیان اینکه در سال گذشته برای رسیدن به چشم انداز قرآنی کشور یک اقدام کارشناسی صورت گرفت، اظهار داشت: بر همین اساس مصوب شد برای رسیدن به این چشم انداز نیاز به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات در سال برای بخش قرآن داریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه در سال ۹۴ انتظار داشتیم این موضوع خود را در لایحه نشان دهد، بیان داشت: ولی در سال ۹۴ بودجه اختصاص یافته به ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و این ۲۰۰ میلیارد اعتبار، ۵۰ میلیارد آن تخصیص پیدا کرد، از آن ۵۰ میلیارد‌۲۵ میلیاردش تامین اعتبار شد و در نهایت نقدینگی آن صفر شد یعنی در سال ۹۴ ریالی در حوزه قرآنی پرداخت نشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر به انتهای سال ۹۵ نزدیک شده ایم، خاطر نشان کرد: برای این سال هم هنوز ریالی بابت اعتبارات قرآنی پرداخت نشده و این عبور از قانون است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری هایی که کردیم بعید است که در یک ماه آینده هم دولت اعتباری را اختصاص دهد.

پژمان فر با ابراز تاسف از اینکه اعتبارات در سایر حوزه ها هم دستخوش اعمال سلیقه و برخوردهای نامناسب است، بیان داشت: اینکه ما می گوییم دولت از مجلس مجوز می گیرد که پول های در دست دولت باشد و هر کاری که خواست با این پول انجام دهد حرف بی ربطی نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه رشد اعتبارات در بخش فرهنگ با یک فاصله جدی از بخش های دیگر مسیر خود را طی کرده گفت: اگر افزایش اعتبارات در یک بخشی را می بینیم این امر نباید سبب شود که یک عقب ماندگی تقریبا ۴ درصدی در بخش فرهنگ را به دنبال داشته باشیم.

وی تخفیفاتی که امروز درحال انجام است نگران کننده تر خواند و بیان داشت: در هیچ جای دنیا این برخوردی که در کشورما با قانون می شود وجود ندارد یعنی هر جایی که لایحه ای مصوب می شود آن را قانونی می نامند و تلاش می کنند که آن قانون را به شکلی پوشش دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به کشورهایی که به هر دلیلی برایشان مشکل کمبود بودجه پیش می آید، اظهار داشت: آنها این مشکل را با عدم پرداخت اعتبارات درست نمی کنند بلکه از یک راهی اعتبارات را تامین می کنند وبرای اینکار حتی پول هم قرض می کنند.

وی با ابراز تاسف از رسم غلطی که در سازمان های متولی ایجاد شده، ادامه داد: آنها پلکانی این قانون را زیر پا می گذارند.

پژمان فر افزود: دولتها مشخص کرده اند که از مجلس یک بودجه ای را به صورت مصوب بگیرند تا آزادانه هر رفتاری را در داخل داشته باشند واین واقعا نگران کننده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه درکشور ما نگاه غلطی رواج پیدا کرده که فرهنگ را ضرورت نمی دانند خاطر نشان کرد: در جلسه ای که با حضور رئیس جمهور داشتیم من به او گفتم که بیش از آنچه که نگران کاهش اعتبارات فرهنگی باشم، نگران نگاه هایی هستم که درحوزه مسائل فرهنگی تصمیم گیران اجرایی عملی می کنند.

وی ادامه داد: تصمیم گیران اجرایی ما حوزه فرهنگ را یک حوزه غیر ضروری می دانند و به همین منظور دست به کاهش اعتبارات فرهنگی می زنند و قطعا دولت ها باید در مقابل این آسیب های فراوانی که جامعه دامن‌گیر آن شده و به ما خسارت وارد می کند پاسخگو باشند.

پژمان فر آسیب های ناشی از کاهش اعتبارات فرهنگی را در سبک زندگی مردم در حوزه مسائل اجتماعی برشمرد و بیان داشت: همه اینها ناشی از بی تدبیری ها و عدم توجه به حوزه فرهنگ دارد./

انتهای پیام