شناسه خبر: ۴۶۹۰
بازدید: ۴۲۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵

واگذاری ممیزی به ناشران ناامنی حوزه کتاب را بالا می‌برد/ حذف خط قرمز، ادعایی بسیار غیرکارشناسی

نصراله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص حذف خط قرمز در حوزه کتاب و واسپاری این امور به ناشران گفت: قطعا نسبت به این قضیه یک حرف غیرکارشناسی ارائه شده است چراکه هیچ نظامی نیست که در حوزه‌های فرهنگی خود خطوط قرمز نداشته باشد و اصرار در خطوط قرمز در آن حاکمیت وجود نداشته باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظام کشور ایران، اسلامی است، تصریح کرد: در کشور ما بر اساس باورها و گفتمان باید چارچوب‌هایی را رعایت کرد، بنابراین طرح این بحث فرار از حوزه مسئولیت‌ها است و نمی‌توان این موضوع را پذیرفت.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسئولین ذی‌ربط به جای سیاستگذاری کلان که خارج از وظایف آنها است، به کارهای اجرایی خود بپردازند، گفت: این که مسئولین فرهنگی سیاستگذاری کرده و تعیین تکلیف کنند که نظام در حوزه نشریات کتاب خط قرمزی داشته باشد یا خیر، خارج از حوزه اختیارات دستگاه‌های اجرایی است و دستگاه‌های اجرایی باید براساس اصول و ضوابطی که به آنها ابلاغ می‌شود، کارهای خود را انجام دهند.

حوزه نظارت، دقت‌ها و ظرافت‌های لازم را می‌طلبد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ناشران در قضیه نشر به شدت واکنش نشان دادند و واگذاری بحث ممیزی به آنها نیز هرگز قابل اجرا نیست چراکه حوزه نظارت، دقت‌ها و ظرافت‌های لازم را می‌طلبد و اگر حوزه نشر به ناشرین سپرده شود بدین معنی است که باید ناشرین یک عقبه کارشناسی در حوزه ممیزی برای خود راه بیاندازند که مسئولین ممیزی نمی‌کنند که ناشر ممیزی کند؛ ناشر در این صورت باید هزینه سرباری را در حوزه کاری خود اضافه کند و بسیار غیرکارشناسی است و منجر به افزایش قیمت کتاب و سلیقه‌ای بودن موضوع ممیزی در کتاب خواهد بود.

پژمان‌فر در مورد بهره گیری از ناشران خوش سابقه در واسپاری ممیزی خاطر نشان کرد: اگر این قضیه براساس چارچوب خاص باشد و آیین‌نامه انتخاب ممیزان کتاب بعد از فیلترهای وزارت فرهنگ صورت گیرد که همان ممیزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ اگر وزارتخانه فرد و ضوابط و اعتبارات را خود مشخص کند، فقط اسم آن را عوض کند که همان ممیزی کتاب است که سابق نیز انجام می‌شد.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: اگر منظور این است که اصلا به ممیزی کاری ندارند و هر کس نشر هر کتابی را تشخیص داد میتواند نشر دهد، همان کار را انجام دهد، کاملا غلط است و ممکن است برداشت‌های شخصی افراد در تشخیص آنها فضا را بسیار متفاوت کند.

وی افزود: ممکن است ناشری مطلبی را خوب ارزیابی کند اما دیگری در آن زمینه، دیدگاه متفاوتی داشته باشد و این موضوع نویسندگان را دچار چالش می‌کند و در قبال ناشران نیز در این قضایا می‌تواند سوءاستفاده‌های بسیاری مترتب شود کمااینکه نگرانی‌های زیادی نیز وجود دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اگر ناشر بر اساس سلیقه خود کار انجام دهد نگرانی دارد که فردا آنچه را تشخیص داده و کتابی را بر آن اساس چاپ کرده، اداره ممیزی بگوید اشتباه کرده و دستور سربه‌نیست کردن تمام کتاب‌های چاپ‌شده را دهند؛ لذا این اضطراب و نگرانی و نبود امنیت در حوزه کار، ناامنی را به شدت بالا می‌برد./

انتهای پیام