شناسه خبر: ۴۵۹۵
بازدید: ۶۷۹
تاریخ انتشار: شنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۵

جشنواره رویش راهی برای برون‌رفت از بن‌بست‌های فکری است

نصراله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی خاص جشنواره رویش گفت: رویش برای دنیایی که در جستجوی پیامی برای برون‌رفت از مشکلات است، مناسب است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پنجشنبه شب در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در سینما آفریقا مشهد، رویش مخاطب رویش را منحصر به گروه خاصی ندانست و عنوان کرد: چون مخاطبش گروه خاصی نیست باید در تراز بالایی جلوه کند.

وی افزود: مخاطب آن همه آدم‌های تشنه‌ای هستند که به دنبال راهی برای برون‌رفت از بن‌بست‌های فکری هستند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس مشهد را شهر هنر و توانمندی‌ها خواند و اضافه کرد: امیدواریم مشهد ۲۰۱۷ ادامه پیدا کند و همیشه مرکز برگزاری حرکت‌های فرهنگی باشد.

همچنین پژمان‌فر خبر داد در حال راه‌اندازی شهرک سینمایی در تراز مشهدالرضا هستیم و خاطرنشان کرد: اگر مشهدی‌های ساکن در تهران و باقی شهرها به خود مشهد برگردند، قطعا کمیت سینما، تئاتر و خیلی حوزه‌های دیگر در آن‌جا لنگ می‌شود.

نصراله پژمان‌فر با اشاره به اینکه همه چیز در نظام هستی ناپایدار است، اظهار کرد: در این بین هنر می‌تواند باعث پایداری و جاودانی شود.

وی افزود: مثلا یک قطعه سنگ در دست یک هنرمند منجر به مجسمه یا حکاکی می‌شود که هزاران سال بین انسان‌ها می‌مانند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تاکید بر اینکه آثار هنری هم عمرشان طولانی می‌شود اما جاوید نمی‌شند، گفت: آن‌چه در نظام هستی جاوید می‌شود، امری است که با خدا گره بخورد. اگر هنر با خدا گره بخورد و مظهری برای نشان دادن آیات الهی و قدرت خدا در نظام هستی باشد، قطعا ماندگاری و پایداریش بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: سینما فضایی برای ماندگار کردن، گسترش و عمق دادن به پیام‌ها ایجاد می‌کند. اگر این پیام الهی و دینی باشد، آن گفتمانی می‌شود که جهان تشنه آن است.

رییس حوزه هنری، با تقدیر از تلاش‌های حجت‌الاسلام پژمان‌فر و حوزه هنری خراسان برای برپایی این مراسم عنوان کرد: این جشنواره در این ده دوره فیلم‌سازان بزرگ و نام‌داری را معرفی کرده و امیدواریم سینمای ایران اسلامی با نام کسانی که از این‌جا معرفی شده‌اند، شناخته خواهدشد.

محسن مومنی شریف افزود: اگر به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم، بخشی از مولفه‌های آن داشتن پایگاه‌های فرهنگی است.

جواد رفائی، دبیر جشنواره، ضمن ابراز امیدواری از ادامه پیدا کردن این روند و فعال شدن بخش بین‌الملل عنوان کرد: در این بین تشکر ویژه‌ای از مردم مشهد برای استقبال از این جشنواره داریم اما از سازمان‌های اجرایی و مسئولین استان به غیر از رسانه ملی گلایه مندیم. در سال ۲۰۱۷ که می‌خواهیم جریانی جدید را معرفی کنیم یک جشنواره دینی نباید غریب باشد.

محمدصادق مرکبی از دبیران دوره‌های گذشته رویش، این جشنواره را دارای مولفه‌های ساختاری، محتوایی و زمینه‌ای دانست و گفت: چون این فیلم‌سازان جوان هستند و موضوع دینی است، موجب تعالی مخاطب و هنرمند می‌شود.

وی افزود: با توجه به این خصوصیات جشنواره نام فلاح را برای جشنواره انتخاب کردیم که ترجمه آن کلمه رویش شد.

مرکبی درباره عملکرد دبیران رویش عنوان کرد: معمولا درحرکت فرهنگی انقطاع صورت می‌گیرد اما در رویش شاهد دوی امدادی بودیم.

هادی مقدم‌دوست، دبیر هیات داوران، خصوصیات این جشنواره را بنا بر دینی بودن آن، نداشتن بازنده دانست و گفت: همه ۱۴۰۰ نفری که فرم پر کرده‌اند و همه ۱۳۰۰ نفری که به مسابقه راه یافتند برنده هستند./

انتهای پیام