شناسه خبر: ۴۵۱۲
بازدید: ۱۷۷
تاریخ انتشار: جمعه - ۱۰ دی ۱۳۹۵

دیدار پژمان فر با خانواده شهید بتول چراغچی در آستانه قیام خونین ۱۰ دی

حجه الاسلام پژمان فر نماینده مردم شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در آستانه سالروز قیام خونین ۱۰ دی به دیدار خانواده شهیده بتول چراغچی رفت.

پژمانفر در دیدار با فرزندان شهیده بتول چراغچی‌اظهار داشت: شهدا حق بزرگی به گردن ما دارند و ما هرچه داریم از برکت خون این عزیزان است.

وی در ادامه گفت: این که یک بانویی محترمه و صالحه بر خود وظیفه بداند که به مقابله با کفر و استبداد بپردازد و در این راه جان شیرین خود را فدا کند کاری زینب وار کرده است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه اظهار کرد: شهیده بتول چراغچی در یک خانواده متدین و انقلابی پرورش یافته بود و تمام زندگی خود را برای انقلاب هزینه کرد. مادری که به استقبال شهادت رفت و سالها بعد فرزند برومندش برای دفاع از مرزهای کشور دنباله ی راه مادر را گرفت و به درجه رفیع شهادت در جبهه ها نایل شد.

وی درادامه افزود : امیدواریم که این شهیده ی بزرگوار با بهترین زنان بهشتی محشور گردد و فرزندان این بزرگوار ادامه دهنده راه مادر و برادر خود باشند.

در ادامه این دیدار دختر این شهیده با ذکر خاطراتی از مادر و لحظه ی شهادت ایشان گفت : مادرم همیشه به فرزندان خود تأکید می کرد به هر قیمتی که هست ما باید پیروز شویم، اگر چه خیلی کشته بدهیم، اگر چه زمان مبارزه طولانی شود، اما باید پیروز شویم.

وی ادامه داد : ایشان زمان رضاخان خیلی سختی کشیده بود و همه جریانات کشف حجاب و آمدن روسها را به چشم دیده بود. ایشان در یک خانواده مذهبی بزرگ شد. پدرشان که نام چراغچی داشتند، آن زمان فانوسهای حرم و مسجد گوهرشاد را روشن می کردند و اصلاً پدر بزرگشان کارمند مسجد گوهرشاد بودند.

روشن روان ادامه داد : مادرم حمله روسها به حرم امام رضا(ع) و سختیها، قحطی ها و مشکلاتی را که در آن زمان بر مردم گذشته بود دیده بود. با اینکه ٧ فرزند داشت، اما برای خدمت به پدر و مادر چون کبوتری خسته بال که از فرط خستگی بالهای خود را بر زمین می افکند متواضع و مطیع بود. همین طور نسبت به پدرشوهر و مادر شوهر خود محبت می کرد. نماز شب و تلاوت قرآن و نماز اول وقتشان از جوانی آن هم در آن زمان ترک نمی شد. وی روی حجاب خودش و همه خانواده بسیار حساس بود و تعصب خاصی داشت.مادرم آن قدر در زمان رضاخان صف بی نانی و سختی معاش مردم را دیده بود که دیگر تحمل نداشت.

وی ادامه داد : همیشه از تاریخ کشف حجاب و سختیهایی که دراین راه کشیدند تا حجاب خود را تا به امروز حفظ کنند، از بیرون رفتنهای شبانه برای درامان ماندن از دست سربازان رضا خان، از زندانی شدن و در خانه و… را برای ما بازگو میکردمی گفت: دیگر تحمل ندارم آن روزها تکرار شود. ما باید آن قدر برویم، آن قدر خون بدهیم تا پیروز شویم.
در پایان این دیدار سیده طیبه سیدی از نویسندگان جوان مشهدی اعلام نمود که به زودی کتاب زندگی شهیده بتول چراغچی را چاپ و منتشر خواهد نمود.

لازم به ذکر است شهیده بتول چراغچی درسال ١٣٠۶ در مشهد به دنیا آمد و نهم دی ماه ١٣۵٧ در راهپیمایی مردم مشهد در چهارراه لشکر بر اثر برخورد با تانک به فیض شهادت رسید./

انتهای پیام