شناسه خبر: ۴۱۶۶
بازدید: ۴۱۹
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۱۱ مهر ۱۳۹۵

دپارتمان‌های زبان فارسی در کشورهای مختلف تعطیل شده‌اند/ لزوم همکاری بیشتر کشورهای فارسی‌زبان

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اعتقاد دارد تصویب لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا) موجب حفظ زبان فارسی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی بین سه کشور فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان می‌شود.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا)، گفت: تفاهم نامه‌ای برای حفظ زبان فارسی و توجه به ابعاد فرهنگی این زبان بین سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان امضا شده است لذا این لایحه به دولت کمک می‌کند تا همکاری مشترکی با این کشورها داشته باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصویب لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان موجب توسعه فعالیت‌های فرهنگی بین سه کشور می‌شود، اظهار کرد: علیرغم همه ظرفیت‌های زبان فارسی نباید از هیچ اقدامی دریغ کرد و باید با همکاری کشورهای فارسی زبان نسبت به حفظ و حراست از این زبان کوشید.

پژمان‌فر با اشاره به اینکه پس از تصویب این طرح، مقر دائمی این سازمان تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه خیلی از دپارتمان‌های مربوط به زبان فارسی در کشورهای مختلف تعطیل شده اند یا با مشکلاتی روبرو هستند لذا تصویب این طرح می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از وارد شدن آسیب به زبان فارسی کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان ( ایتا ) در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: با تصویب این قانون، دولت مکلف به اجرای آن خواهد بود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان خانه ملت ۱۰ روز کاری فرصت دارند پیشنهادات خود را نسبت به این لایحه مطرح کنند، خاطرنشان کرد: به احتمال خیلی زیاد لایحه در جلسات این هفته مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد رای گیری قرار خواهد گرفت./

پایان پیام