شناسه خبر: ۳۹۹۳
بازدید: ۳۴۹
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵

فاجعه منا انتقام گیری عربستان از زائران بیت الله الحرام بود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: فاجعه منا یک انتقام گیری عربستان از زائران بیت الله الحرام بود تا نشان دهند با حج ابراهیمی مخالف هستند.

نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس پیرامون حادثه منا اظهار داشت: این یک انتقام گیری عربستان از زائران بیت الله الحرام بود تا نشان دهند با حج ابراهیمی مخالف هستند و می‌خواهند جلوی حج ابراهیمی را بگیرند و این برنامه کاملاً مدیریت شده بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این یک جریان مدیریت شده بوده است خاطرنشان کرد: خیابان‌های اطراف بیت الله الحرام به مثابه خروجی‌های اضطراری بوده اما این خروجی‌ها بسته شده بود، به محض اینکه این مسئله اطلاع رسانی شد مسئولان ما در حج و زیارت قصد امداد رسانی داشتند اما ممانعت شد و حتی در ارتباط با اینکه اینها شناسایی شوند نیز همکاری صورت نگرفت.

پژمانفر خاطرنشان کرد: ما احتیاج داریم به یک کمیته حقیقت یاب و مردم نباید این فاجعه را فراموش کنند، امام در موضوع رفتار خبیثانه آل سعود در حادثه حج ۶۴ فرمودند از رفتار آل سعود نمی‌گذریم، ما چطور این رفتار ددمنشانه را فراموش کنیم و فکر می‌کنم باید یک جریان گسترده بین المللی ایجاد شود و دست آل سعود از مدیریت مکه و مدینه کوتاه شود.

وی تاکید کرد: آل سعود توان مدیریت این مسئله را ندارد و باید تدبیری در این زمینه صورت بگیرد؛ شهدای دیگر کشورها هنوز به خانواده‌هایشان عودت داده نشده‌اند و تعداد زیادی از اینها در عربستان دفن شده‌اند، ابهامات این مسئله و گزارشات غلطی که در این زمینه داده شده است باید بررسی شود زیرا اجازه ندادند عمق فاجعه مشخص شود و این نگرانی را افزایش می‌دهد و امروز نگران هستیم آیا مکه شرایط امنی برای سایر موضوعات دارد یا خیر؟

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اساساً در این قضیه کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته و امروز هم ادامه دارد و نباید در این زمینه تعارف کنیم و اتفاقاً مسئله‌ای که سبب شد در این مسئله جلو بیفتیم نهیب مقام معظم رهبری بود وگرنه دیپلماسی ضعیفی در این مسئله صورت گرفتند و خواستند با مذاکره این مسئله جلو برود.

پژمانفر افزود: در مقابل ظلم باید فریاد کشید و ایستاد و باید با مشت گره کرده با ظالم برخورد کرد و تنها دیپلماسی گفت‌وگو و خنده در این زمینه جواب نمی‌دهد.