شناسه خبر: ۳۸۲۴
بازدید: ۴۶۴
تاریخ انتشار: شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: نباید مساجد به اماکن بی روح تبدیل شوند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقویت کارکردهای مجلس، گفت: نباید مساجد به اماکن بی روح تبدیل شوند.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر نماینده مردم شریف مشهد و کلات در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، گفت: مساجد باید در حوزه نرم افزاری نگاه حداقلی خود که تنها به نماز خواندن معطوف می شود را توسعه و گسترش بخشند.

وی با اشاره به اینکه مساجد دارای کارکردهای متنوعی هستند، بیان کرد: این در حالی است که به مرور زمان این کارکردها محدود شده اند و از مساجد انتظاراتی حداقلی می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط مساجد می توانند ابتکار عمل داشته باشند و با ابزارهای مختلف زمینه فعالیت های متنوع در حوزه مباحث گفتمان دینی را فراهم آورده و به عنوان یکی از متولیان فرهنگی جامعه شرایط فرهنگی آن را هدایت کنند.

پژمان فر با اشاره به اینکه امروز بسیاری از افراد مذهبی‌ و دینداران، کارکرد مساجد را فقط اقامه نماز و بیان احکام شرعی می‌دانند، خاطرنشان کرد: این امر با رویکرد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مساجد که مورد نظر اسلام ناب است، فاصله دارد.

فعالیت‌های مشروع و قانونی نظام اسلامی باید در مساجد انجام شوند

وی با بیان اینکه همه فعالیت‌های مشروع و قانونی نظام اسلامی باید در مساجد انجام شوند، این مراکز را مهم‌ترین کانون محوری ترویج و تبلیغ اسلام دانست و گفت: مساجد در صدر اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند، به گونه‌ای که تمامی تصمیمات مهم جامعه اسلامی در این مراکز گرفته می‌شدند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فعالیت های ورزشی، فرهنگی، هنری، آموزشی و حرفه ای در سنین و جنسیت های مختلف باید با محوریت مساجد انجام شوند، زیرا فضای مسجد موجب تضمین سلامت در کارها است.

پژمان فر به ضرورت به روز کردن فعالیت های مسجدی اشاره کرد و افزود: باید دید در این دهه چه اقتضائاتی برای نسل جوان وجود دارد و کدام کارکردهای فرهنگی مسجد بیشتر جوانان و نوجوانان را جذب خود می‌کنند و روی همان ها برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید مساجد به اماکن بی روح تبدیل شوند، گفت: احیای مساجد را باید با ارتقای فعالیت های آن ها در سطح جامعه، ممکن کرد و در این باره باید دانست که موضوعاتی چون ازدواج، اشتغال و برنامه ریزی برای جوانان از کارکردهای مساجد هستند.