شناسه خبر: ۳۸۱۶
بازدید: ۳۳۹
تاریخ انتشار: شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵

درگفت‌وگو با صاحب‌نظران مطرح شد: هزار و یک مانع در راه رونق صنعت گردشگری؛ گران شدن سفر به ایران به‌دلیل تحمیل هزینه‌های غیرکارشناسی

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است تحمیل هزینه‌های غیرکارشناسی از سوی برخی سودجویان، هزینه سفر به ایران را افزایش داده و این امر مانع ورود گردشگران می‌شود.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه به دلیل وجود محدودیت در برخی منابع توجه به ایجاد رونق در عرصه گردشگری به منظور درآمدزایی اهمیت زیادی دارد، گفت: عرصه میراث فرهنگی و گردشگری، مزیت کشورمان محسوب می‌شود و با نگاه ویژه در این زمینه می‌توان به درآمد خوبی دست یافت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته به دلیل کسب درآمدهای نفتی به دنبال درآمدزایی در سایر بخش‌ها نبوده‌ایم، گفت: امروزه با توجه به تغییر نگاه افراد و تأکید رهبر انقلاب در حوزه گردشگری، تحولات مختلفی در حال شکل گیری در حوزه گردشگری است.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم به جایگاه مطلوبی در بخش صنعت گردشگری دست یابیم نیازمند انجام اقدامات مختلفی هستیم، اظهارکرد: این اقدامات باید در حوزه قانون‌گذاری، اجرایی و غیره باشد؛ به عنوان مثال قوانین موجود باید تنقیح و به‌روزرسانی شود تا بتوان نیازهای قانونی در این عرصه را به حد مطلوب رساند.

نیاز قانونی فعالان حوزه گردشگری رفع شود

پژمان‌فر با اشاره به اینکه امروزه برخی از قوانین در حوزه گردشگری به دلیل عدم جامعیت امکان فعال‌سازی و رونق در این حوزه را فراهم نمی‌کند، گفت: در برخی از عرصه‌های حوزه گردشگری نیز قانون مورد نیاز وجود ندارد و باید نیاز قانونی فعالان در این عرصه رفع شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید در کارهای اجرایی مربوط به حوزه گردشگری تسهیلات مختلفی برای فعالان این عرصه در نظر بگیرد تا حمایت مناسب انجام شود، ادامه داد: به عنوان مثال بیشتر کسانی که به سفرهای توریستی می‌روند، افراد مسن هستند و برای جابجایی آنها نیاز به اتوبوس مخصوص است.

وی این موضوع را از جمله ملزومات موردنیاز تورگردانان داخلی دانست و تصریح کرد: زمانی که اعلام می‌شود حداقل به ۵۰۰ دستگاه از این اتوبوس نیاز است، برخی افراد به بهانه حمایت از اقتصاد داخلی، اجازه ورود این خودروها را نمی‌دهند و هنوز هم هیچ اتوبوس داخلی با این سبک ساخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه جاذبه‌های ایران رضایت خاطر گردشگران را فراهم می‌کند اما عدم ارائه خدمات مناسب در حوزه‌های مختلف همچون حمل و نقل به گردشگران خارجی، خاطره خوبی برای بازگشت مجدد آنها به ایران را رقم نمی‌زند، گفت: برای شکوفایی در این عرصه باید هر اقدام مفید لازمی انجام شود تا زمانی که درخواست ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ارائه می‌شود، وزارت صنایع نتواند جلوی واردات را بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن یادآوری این موضوع که برای حمایت از تورگردانانی که اقدام به جذب توریست خارجی می‌کنند مصوبه معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده تا انگیزه خوبی برای آنها ایجاد شود، ادامه داد: افرادی که در حوزه گردشگری فعال هستند باید خدمات مناسب و به موقع دریافت کنند تا بتوان شاهد رشد خوبی در این عرصه بود.

پژمان‌فر تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، در بخش بوم‌گردی رشد ۴۰۰ درصدی و در بخش اقامت مسافران در هتل‌ها رشد ۱۵۰ درصدی را شاهد هستیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارائه وام ۱۰۰ میلیونی بدون درنظر گرفتن چرخه سخت بانکی به فعالان حوزه گردشگری اقدام مناسبی ارزیابی می‌شود، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت درآمدزایی عرصه میراث فرهنگی و تورگردانی، می‌توان از این طریق اقتصاد کشور را رونق بخشید.

تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه گردشگری مانع ایجاد رونق در این صنعت

وی تعدد دستگاه‌های متولی و تصمیم‌گیر در حوزه گردشگری را مانعی برای ایجاد رونق در این صنعت دانست و افزود: وقتی وزارتخانه‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت و غیره در این حوزه تصمیم‌ می‌گیرند ولی مسئول اصلی معاونت ریاست جمهور تلقی می‌شود، نمی‌توان شاهد عملکرد خوبی بود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: تراز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حد یک وزارتخانه است و می‌توان برای رسیدن به هدف مطلوب در این حوزه، سازمان میراث فرهنگی را به یک وزارتخانه تبدیل کرد.

پژمان‌فر ضمن تأکید بر اینکه به دلیل تحمیل هزینه‌های غیرکارشناسی از سوی برخی سودجویان هزینه سفر به ایران افزایش داشته است، تصریح کرد: این امر نه تنها مانع ورود گردشگران می‌شود؛ بلکه ریزش شدید گردشگری خارجی را در پی دارد.

وی افزود: برای رفع مشکلات و کاهش هزینه سفر نیازمند نظارت و رصد دقیق در حوزه گردشگری هستیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صدور بخشنامه‌های مختلف به منظور ایجاد انگیزه در تورگردانان را اقدامی سازنده دانست و خاطرنشان کرد: البته صرف قانون‌گذاری و صدور بخشنامه نمی‌تواند باعث رونق شود و باید در اجرا نیز اقدامات خوبی انجام شود.