شناسه خبر: ۳۷۴۳
بازدید: ۳۸۶
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از فرهنگ‌سراها و خانه‌موزه‌های شهدا،باید و نبایدهای فرهنگی مشهد بررسی شد

بازدید یک روزه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از فرهنگ‌سراها و خانه‌موزه‌های شهدا در مشهد، سرآغاز مراسمی بود که به میزبانی معاونت فرهنگی شهرداری عصرپنجشنبه انجام شد و با طرح مسئله در حوزه فرهنگ زیارت و باید و نبایدهای فرهنگی این کلان‌شهر، خاتمه یافت.

به گزارش خبرنگار شهرآرا، این بازدید که با حضور تعداد درخور توجه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و نصرا… پژمان‌فر نماینده مردم مشهد که در مقام ریاست این کمیسیون در این بازدید حضور داشت از فرهنگ‌سرای غدیر مشهد آغاز شد.

وحید جلیلی، معاون فرهنگی شهردار مشهد نیز دوشادوش نمایندگان مجلس در این بازدید چند ساعته حضور داشت و در فرصت‌های کوتاهی که در لابه‌لای بازدید شکل می‌گرفت، توضیحاتی را برای برنامه‌های فرهنگی شهرداری مشهد چاشنی کلامش می‌کرد.

گام نخست بازدید از فرهنگ‌سرای غدیر
بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از فرهنگ‌سرای غدیر آغاز شد و در ادامه بازدید، حسن سلطانی مدیر فرهنگ‌سرای غدیر، گوشه‌ای از اقدامات این فرهنگ‌سرا را با ارائه توضیحاتی به اطلاع اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رساند. سطانی در این گزارش چند برنامه را به عنوان گلچین برنامه‌های این فرهنگ‌سرا انتخاب کرده بود که در این خصوص توضیح داد: « یکی از برنامه‌هایی که فرهنگ‌سرای غدیر دنبال آن بود، توجه به موضوع فرهنگ کار و تربیت کودکان تولیدمحور، نه مصرف‌کننده است.» وی در توضیحاتی کامل‌تر برای برنامه‌های فرهنگ‌سرای غدیر در حوزه «کار» عنوان داشت: این برنامه با عنوان « زنگ کار» و با هدف‌گذاری آموزش مهارت‌های شغلی و اجتماعی‌شدن دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و اجرا شده است و جدا از آموزش مهارت، فرهنگ کار و استاد شاگردی نیز به دانش‌آموزان گوشزد می‌شود. البته بنا به برنامه‌ریزی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته، در مهر ماه نیز در قالب جشنوار‌ه‌ای از این دانش‌آموزان تقدیر خواهد شد. به گفته سلطانی دانش‌آموزان مشهدی از «زنگ کار» و آموزش مهارت‌های کاری در قالب استاد شاگردی استقبال خوبی کردند.
مدیر فرهنگ‌سرای غدیر در ادامه به آمار مسئولان در حوزه کار و مهارت‌نداشتن جوانان برای اشتغال نیز اشاره کرد و در تاکیدی عنوان داشت: « نوع آموزش در نظام آموزشی ما اکنون به گونه‌‌ای رقم خورده است که به اذعان آماری که وزیر کار به آن اشاره داشته، فقط ٢٠درصد نیروی کار را دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان به خود اختصاص می‌دهند و ٨٠درصد فارغ‌التحصیلان به دلیل مهارت‌نداشتن نمی‌توانند وارد باز کار شوند.»
حجت‌الاسلام پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی نیز در اظهاراتی اشتغال را مهم‌ترین دغدغه دولتمردان و نمایندگان خانه ملت برشمرد و در ادامه به این موضوع نیز اذعان داشت که« فرهنگ کار به ویژه برای نسل دانش‌آموزان با نظام آموزشی فعلی که تنها بر محور آموزش است نه مهارت، فرهنگی خاک گرفته و فراموش شده است. از سوی دیگر اکنون اوقات فراغت دانش‌آموزان در غلفت والدین و بی‌توجهی مسئولان با فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای پر شده است.»

نظام آموزشی، فقط آموزش می‌دهد، نه مهارت
این اظهارات و ارائه برنامه زنگ کار با استقابل اعضای کمیسیون فرهنگی روبه‌رو شد؛ جایی که سعیدی یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی حاضر در این جلسه نیز به اهمیت توجه فرهنگ کار تاکید کرد و گفت: « این اقدام شهرداری مشهد در حوزه فرهنگ کار شایسته تقدیر است. متاسفانه نظام آموزشی ما در حوزه فرهنگ کار دست‌وپا شکسته عمل می‌کند و اکنون اوقات فراغت دانش‌آموزان با کلاس‌های کنکور و فوق‌برنامه پر شده و باید فکری برای نظام آموزشی کرد.»
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم به یکی از طرح‌های مجلس در حوزه کار دانش‌آموزان و مهارت‌آموزی آنان نیز اشاره کرد و در ضمیمه جملاتش برای طرح « زنگ کار » که به ابتکار معاونت فرهنگی مشهد برگزار می‌شود، خواستار توسعه این مهم شد.

فرهنگ زیارت با آهوانه
اما سلطانی در تشریح یکی دیگر از برنامه‌های این فرهنگ‌سرا به جشنواره آهوانه اشاره کرد. جشنواره‌ای که نگاه کودکانه و عارفانه دختران مشهدی به فرهنگ زیارت را در قالب عروسک‌های دست‌دوزی‌ آهو تجلی می‌دهد و در این راستا دختران مشهد ٢٠هزار عروسک آهوی دست‌دوز خود را در دهه کرامت و هم‌زمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) تا میلاد شمس‌الشموس امام رضا(ع) که با هنر دست خود دوخته بودند، به کودکان زائری که وارد مشهد می‌شوند، اهدا خواهند کرد. سلطانی ترویج ارتباط اجتماعی بین مجاوران و زائران در قالب همین هدایای کوچک اما تاثیرگذار و نیز سمت‌وسودادن به سوغات مشهد که اکنون به گفته این مقام مسئول ٨٠درصد سوغات این شهر را چینی‌ها وکره‌ای‌ها از آن خود کرده‌اند، از جمله اهداف این طرح برشمرد. در ادامه این مراسم نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کارگاه ساخت این عروسک‌ها در فرهنگ‌سرای غدیر بازدید کردند، دختران حاضر در این کارگاه به هر کدام از اعضای کمیسیون فرهنگی از این عروسک‌های آهو اهدا کردند.

اتکای تمام قد به اعتبارات دولتی برای فرهنگ بی‌معناست
جلیلی، معاون فرهنگی شهردار مشهد در ادامه این بازدید گفت: در حوزه فرهنگی نمی‌توان تمام قد و صددرصد به اعتبارات دولتی و یارانه‌های دولت برای توسعه و ترویج فرهنگ چشم دوخت و اگر قرار است در حوزه فرهنگی اقدام درخور توجه و شایسته‌ای صورت پذیرد، باید مشارکت مردمی گسترش یابد.
وی با مصداق آوردن خانه موزه‌های مشهد به عنوان یک اقدام فرهنگی که با مشارکت مردم رونق گرفته است، در ارائه توضیحاتی کامل‌تر خطاب به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌شک افتتاح این خانه موزه‌ها می‌تواند محملی برای حضور فعالان فرهنگی و نیز پایگاهی برای تبادل فرهنگ و افزایش روحیه مشارکت اجتماعی مردم باشد.
به گفته این مقام مسئول جدا از این خانه موزه‌ها، مدارس مشهد نیز اعلام آمادگی که کردند و در این راستا می‌توان از فضای مدرسه برای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس و شهادت استفاده کرد. جلیلی تاکید کرد: در حال حاضر در مشهد مدارسی وجود دارد که بین ۶٠ تا ٩٠شهید دارند و برخی دانش‌آموزان از شهدای مدرسه خود و سابقه تاریخی دفاع مقدس و رشادت‌های این شهدا اطلاع چندانی ندارند.
معاون فرهنگی شهردار مشهد تاکیدکرد: تصوری که ما از اقدامات صورت گرفته در حوزه دفاع مقدس داریم، آن است که اقدامات ما درخور توجه بوده درحالی که به دیدگاه من در این حوزه عقب‌ماندگی‌های بسیاری وجود دارد و تا ایدئال
فاصله داریم.