شناسه خبر: ۳۷۴۰
بازدید: ۶۰۴
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس سنگری برای دهه نودی ها افتتاح شد

در بازدید یک روزه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از فرهنگ‌سراها و خانه موزه‌های شهدا در مشهد، « خانه موزه شهید شعبانی» افتتاح شد.
به گزارش شهرآرا، افتتاح خانه موزه شهید شعبانی در محله نامجو یکی از بازدیدهایی بود که برای اعضای کمیسیون فرهنگی از سوی معاونت فرهنگی شهرداری تدارک دیده شده بود.

سنگری در شهر

این خانه‌ در نگاه نخست مشابه یک سنگر و پایگاه برای فرزندان ساخته شده بود؛ فرزندانی که دوران جنگ را تجربه نکرده‌اند. سقفی کوتاه و راهروی کشیده با نمایی کاه‌گِلی که در دو طرف چندین عکس شهید و کیسه‌هایی شن گذاشته شده بود با چلچراغ‌هایی روشن که در کنار عکس‌ شهدا قرار داشت و در چشم‌اندازی چندثانیه‌ای از بدو ورود نمایی از سنگر را در ذهن مخاطب تداعی می‌کرد.
آن‌گونه که پدر این شهید عالی‌قدر در مراسم افتتاح این خانه موزه به آن اشاره داشت، این خانه را برای فرزندش خریداری کرده بود اما فرزند او به درجه رفیع شهادت می‌رسد و برای حفظ نام فرزندش و دیگر شهدای جنگ تصمیم می‌گیرد که این خانه را تبدیل به خانه موزه می‌کند تا دهه هفتاد، هشتاد و نودی‌ها پای به این سنگر فرهنگی بگذارند.
پدر شهید شعبانی در این مراسم و در حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این را هم گفت که فرزند او ١۵روز جبهه رفت و ١۵سال آنان را چشم انتظار گذاشته تا پیکر مطهرش به آغوش آنان بازگردد. این پدر شهید در ادامه مراسم خواستار آن شد که نمایندگان خانه ملت در حفظ فرهنگ شهادت و توجه به این مهم از هیچ کوششی دریغ نکنند و در این راه مطمئن باشند که دعای خیر خانواده شهدا بدرقه راه آنان است.

صداقت ملت ایران

پدر شهید شعبانی همچنین با تبریک دهه کرامت به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به وجود مسئولانی چون شما که در راستای احقاق حقوق ملت شریف ایران تلاش می‌کنند، افتخار می‌کنم.وی با بیان اینکه باید وصیت‌نامه شهید محمدحسین شعبانی و دیگر شهدا را به دقت بررسی کرد، گفت: شهید شعبانی در وصیت‌نامه‌اش این سفارش را به همه ما کرد که اگر در هر امر و زمینه‌ای راست بگویید و صادق باشید و نمازتان را اول وقت بخوانید، عزتمند و سعادتمند خواهید بود.پدر شهید شعبانی با بیان اینکه امروز نیز همانند دوران دفاع مقدس با حضور ملت شریف ایران و پیروی از رهبر انقلاب، غربی‌ها نمی‌توانند حتی نگاه چپ به این ملت و مملکت بیندازند، تاکید کرد: امیدوارم همه مسئولان در راستای امور کشور موفق بوده و به ملت مظلوم خدمت کنند.

همکاری
در ادامه این مراسم وحید جلیلی، معاون فرهنگی شهرداری مشهد، با بیان اینکه آماده‌سازی و افتتاح این مکان‌ها با سیاست ارتقای ظرفیت‌های مردمی با همکاری خانواده‌های معظم شهدا صورت می‌گیرد و با بیان اینکه افتتاح این خانه موزه‌های شهید پیوسته در محلات مختلف مشهد تکرار می‌شود، گفت: خانه موزه‌ها با همکاری خانواده شهدا انجام می‌شود و خانواده‌های بزرگوار شهید این مکان‌ها را در اختیار می‌گذارند و با همراهی و حمایت شهرداری حالت خانه‌موزه پیدا می‌کند و اینجا محل رفت و آمد انواع فعالان فرهنگی است و حتی با توجه به نزدیکی مدرسه به اینجا برخی معلمان نیز کلاس‌های خود را در این خانه موزه‌ها برگزار می‌کنند که فضای مفید و ثمربخشی در محلات ما به حساب می‌آید.

فضای فرهنگی مشهد نباید متکی به یارانه‌های دولتی باشد
جلیلی با بیان اینکه به دنبال ترغیب مردم برای در اختیار گذاشتن چنین محل‌هایی هستیم تا فضای فرهنگی مشهد تنها متکی به یارانه‌های دولتی و عمومی نشود، تاکید کرد: اگر شهرداری می‌خواست چنین مکان‌هایی را آماده‌سازی کند باید بودجه و هزینه بسیار زیادی  می‌کرد.
وی افزود: خانه موزه‌ها یکی از ایده‌های این معاونت برای توسعه مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت آنان در اشاعه فرهنگ دفاع مقدس است. جلیلی در ادامه اظهار داشت: این ایده با مشارکت خانواده شهدا اجرایی می‌شود و در مراحل اجرای این ایده جدا از خانه موزه شهید شعبانی چند خانه موزه دیگر در حال آماده‌سازی است. علاوه‌برآن یک خانه موزه نیز در ایام ماه مبارک رمضان امسال آماده و افتتاح شد.معاون فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه غیر از خانه‌موزه‌ها، امروز مدارسی در مشهد داریم که بیش از ۶٠ تا ٩٠شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند، اظهار کرد: دانش‌آموزانی که در این مدارس درس می‌خوانند، باید سابقه این مدارس و حضور نسل جوان و نوجوان در دفاع مقدس را بدانند که تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت همین مدارس بخشی از مواریث ارزنده دفاع مقدس را به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

وزارت کهنه‌سربازان
وی با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس باوجوداینکه تصور می‌کنیم کار زیادی صورت گرفته، متاسفانه خیلی عقب هستیم، یادآور شد: به یکی از دوستانم که در فرانسه تحصیل می‌کرد، ایمیلی ارسال کردم که ببینید برای سربازان فرانسوی در جنگ دوم جهانی وبلاگ یا وب‌سایتی وجود دارد؟ اما او به من گفت که در فرانسه وزارت کهنه‌سربازان دایر شده و کتابی بالغ بر ١٠٠صفحه برای من فرستاد که تنها سرفصل‌های وظایف وزارت کهنه سربازان در آن بود که نشان می‌دهد آن‌ها درباره‌ کهنه‌‌سربازان خود کار و پژوهش زیادی در حوزه‌های مختلف کرده‌اند و حتی مفهومی مانند راهیان‌نور یا زیارت مرقد شهدا در آن هست که دولت فرانسه موظف است یک‌بار برای بازدید والدین فرانسوی‌هایی که در جنگ کشته‌ شده‌اند، هزینه کند تا محل کشته‌شدن فرزند خود را زیارت کنند.
جلیلی با بیان اینکه ما در حوزه دفاع مقدس با بیش از ٢٠٠هزار شهید نیز کارهای روی زمین‌مانده زیاد داریم و باید تلاش کنیم با ابتکاراتی ظرفیت‌های مردمی را در این خصوص فعال کنیم، گفت: در فرهنگ‌سرای انتظار ما طی فراخوانی برای جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس، در همین چند هفته گذشته، بیش از ۴٠هزار عکس از محلات و مناطق مشهد جمع‌آوری کرده‌ایم و این ادامه دارد که در هفته دفاع مقدس به‌صورت‌های مختلف منتشر خواهد شد.

لزوم ضریب‌دادن مجلس به آثار فرهنگی تمام کشور
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه به الگوهایی در این زمینه رسیده‌ایم که می‌شود از امکانات مجلس شورای اسلامی برای معرفی این الگوها در کشور استفاده کرد، گفت: در خیلی از شهرهای کشور اتفاقات و الگوسازی‌های ابتکاری خوبی صورت می‌گیرد اما دیده نمی‌شود که با همت و دلسوزی دوستان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید به این کارها ضریب داد.

الگویی برای تمام کشور
نصرا… پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاح خانه موزه شهید شعبانی، بر جایگاه شهدا و لزوم پاسداشت آن برای نسل امروز تأکید کرد و این اقدام معاونت فرهنگی شهرداری مشهد را الگوی خوبی برای اجرا در سطح کشور دانست.
همچنین امیر عرب‌زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از این مرکز فرهنگی، با بیان اینکه مشهد مقدس، پایگاه شیعه و میزبان امام هشتم(ع) است، گفت: مسئولان فرهنگی کشور نسبت به آن آگاه بوده و دغدغه دارند که امیدوارم مشهد با این حجم فعالیت‌های فرهنگی به عنوان ام‌القری جهان اسلام الگویی برای دیگر شهرها باشد که افتتاح این خانه‌موزه‌های شهید یکی از این فعالیت‌های ارزنده است.