شناسه خبر: ۳۶۷۴
بازدید: ۳۲۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵

پژمان‌فر: کمیسیون فرهنگی مجلس برای کمک به وضعیت نشر و کتاب اراده جدی دارد

حجت‌الاسلام پژمان‌‎فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بازدید از مرکز رسانه‌ای شیرازه، به اراده جدی کمیسیون فرهنگی برای کمک به وضعیت کتاب و نشر اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از مرکز رسانه‌ای شیرازه بازدید کرد.

در این دیدار، معاون، مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه، مدیر سامانۀ کارشناسی و مدیر دفتر روابط و امور بین‎‌الملل مجمع ناشران درباره مهم‌ترین مسائلِ اکنونِ نشرِ کشور بحث و گفت‌وگو کردند. آن‌ها، به نقش مهمِ تقنینی مجلس شورای اسلامی در حل مسائل نشر کشور، اشاره کردند. مشکلات زیرساختی توزیع کتاب، موانع ترویج و تبلیغ کتاب، مسائل مربوط به کنوانسیون برن، ممیزی و… بخشی از مسائلی است که در این جلسه، دربارۀ آن‌ها گفت‌وگو شد.

در این بازدید، احمد ذوعلم، مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه، گزارشی از فعالیت‌های این مرکز رسانه‌ای ارائه کرد و از رخدادهای مثبتی که طی سال‌های اخیر در فضای تبلیغ و ترویج کتاب به‌جود آمده است، سخن گفت.

ذوعلم به موفقیت‌های چشم‌گیری که به‌واسطۀ سلسله‌ مسابقات «کتاب‌وزندگی» در امر ترویج و تبلیغ و همچنین توزیع کتاب به‌وجود آمد، اشاره کرد و گفت همگرایی عناصر مختلف توزیعی و ترویجی جبهۀ انقلاب باعث شد که کتاب‌های این مسابقه به‌صورت تک‌فروشی به شمارگان چندصدهزار نسخه‌ای دست یابد و این بسیار حائز اهمیت است.

محمدرضا محمدخانی، مدیر سامانۀ کارشناسی مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز گزارشی محتوایی از وضعیت کتاب‌های موجود در بازار در موضوعات مختلف ارائه کرد و به تولیدات مخاطب‌محور و جدید این سامانه برای کمک به مطالعه و کتاب‌خوانی اشاره کرد. محمدخانی بر مبنای آمار، تحلیلی کیفی از وضعیت نشر نیز ارائه کرد.

سید عارف علوی، معاون مجمع ناشران انقلاب اسلامی، از تلاش‌های سال‌های اخیر مجمع برای پیگیری مسائل نشر و ناشران گفت و توضیحاتی دربارۀ فعالیت‌های مجمع در بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در قالب سالن یاس و کمیتۀ اطلاع‌رسانی ارائه کرد.

علوی، در ادامه، به تصمیمات اخیر وزارت ارشاد دربارۀ واگذاری ممیزی به ناشران اشاره کرد و با ارائۀ تحلیلی از ابعاد این قضیه، عواقب هرگونه عمل نسنجیده‌ای در این زمینه را گوشزد کرد.

حسین شاهمرادی، مدیر دفتر روابط عمومی و امور بین‌‎الملل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، ضمن اشاره به برخی فعالیت‌های مجمع ناشران، به کنوانسیون برن، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث امروز نشر اشاره کرد و خواهان توجه و هوشیاری مجلس شورای اسلامی در این باره شد.

در پایان، حجت‌الاسلام پژمان‌‎فر نیز به ارادۀ جدی کمیسیون فرهنگی برای کمک به وضعیت کتاب و نشر اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با ادامۀ این جنس نشست‌ها و همفکری فعالان حوزۀ نشر با نمایندگان و قانون‌گذاران، اتفاقات مثبتی در امر قانون‌گذاری حوزۀ نشر رخ دهد.

انتهای پیام