شناسه خبر: ۳۶۶۲
بازدید: ۷۸۲
تاریخ انتشار: یکشنبه - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

مشهد، بنگاه سوغات تقلبی وارداتی

137

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه میراث فرهنگی به‌عنوان متولی سوغات شهر مشهد در مقابل همجه محصولات مشابه چینی به این شهر تنها تماشاچی است، گفت: متأسفانه هیچ برنامه‌ای برای رونق سوغات ومحصولات با کیفیت داخلی وجود ندارد.

حجت الاسلام نصراله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگارخانه ملت با اشاره به واردات وسیع سالانه سوغات مشهد از کشور چین، گفت: مشهد به‌عنوان کانون گردشگری مذهبی در بین شهرهای ایران، سالانه ۲۵ میلیون زائر ایرانی و بیش از ۲ میلیون مسافر غیرایرانی را پذیرا است که این ظرفیت بالا به برنامه‌ریزی نیاز دارد تا بتوان محصولات داخلی را به رشد و رونق رساند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان متولی این مسئله تنها تماشاچی ماجرا است و هیچ تسلط و برنامه‌ای برای رونق سوغات و محصولات داخلی ندارد، افزود: به دلیل عدم برنامه‌ریزی، مشهد و دیگر شهرها لبریز از کالاها و سوغات تقلبی وارداتی شده‌اند که جز تحمیل هزینه سنگین، عوارض بسیار دیگری همچون تضعیف صنعت کشاورزی را نیز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه این اجناس تقلبی کارکرد فرهنگی نیز ندارند، گفت: بی‌توجهی به این مسئله انتقادی است که به متولیان شهر مشهد وارد است چراکه اگر هر یک از ۲۵ مییلون زائر فقط ۱۰هزار تومان خرید کنند می‌توان رونق بسیاری را برای شهر مشهد، شهرها و روستاهای اطراف و حتی کل کشور ایجاد کرد.

پژمان‌فر تاکید کرد: فوران تسبیح، صلوات شمار، قرآن و زعفران چینی در مشهد مقدس علاوه بر ضعف دستگاه‌های فرهنگی و گمرگی بی‌توجهی مسئولان را به این مسئله نشان می‌دهد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل بی‌توجهی به این مسئله وابستگی کشور به اقتصاد نفتی و عدم درک ضرورت کسب درآمد از طریق فراورده‌های نفتی، کشاورزی و صنایع‌دستی و… در  میان مسئولان است، گفت: متأسفانه هر وقت فروش نفت کاهش می‌یابد به جای اتکاء به محصولات غیرنفتی، مالیات‌ها و جرایم افزایش پیدا می‌کند؛ درواقع اساسا برنامه‌ای برای یک اقتصاد سالم و پویا در کشور وجود ندارد.