شناسه خبر: ۳۳۰۴
بازدید: ۳۶۹
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

تعطیلی کارخانه «ارج» نماد رکود و وخامت وضعیت اقتصادی است

Page

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعطیلی کارخانه ارج در حقیقت نماد رکود و وخامت وضعیت اقتصادی است، گفت: متأسفانه سیاست‌های اعمالی دولت کاملا برخلاف اقتصاد مقاومتی است.

نصراله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس، با اشاره به تعطیلی کارخانه «ارج» اظهار داشت: تنها چیزی که می‌تواند به ما کمک کند تا از مشکلات پیش رو خارج شویم، تکیه بر ظرفیت داخلی و اعتماد به توانمندی خودمان است.

وی افزود: ما دو نوع سیاست اعمالی و اعلامی داریم. برخی از سیاست‌ها سخنانی است که افراد پشت تریبون‌ها می‌زنند و شعار می‌دهند، اما یک سری سیاست‌هایی است که به صورت نانوشته بر اساس آن عمل می‌شود و در واقع سیاست‌های هر دولت همین سیاست‌های اعمالی است.

پژمان‌فر تأکید کرد: متأسفانه سیاست‌های اعمالی دولت کاملا برخلاف اقتصاد مقاومتی است و بر اساس همان تئوری است که ما امروز در مقابل کشورهایی که خود را کشورهای پیشرفته معرفی کرده‌اند تاب مقاومت نداریم و باید در دایره مدیریت آنها کار را پیش ببریم.

نماینده مشهد در مجلس ادامه داد: امروز بر اساس همین تئوری که ما در سیاست خارجی‌مان عقب‌نشینی کرده‌ایم و خودمان را در دایره سیاست‌ها و مدل از پیش تعیین‌شده غربی‌ها در مذاکرات قرار دادیم، در بحث‌های اقتصادی هم از مسیری که انقلاب اسلامی و مدل پیش‌روی آن در حال عدول هستیم و وارد بحث‌های تجارت جهانی و بازی‌هایی که دیگران برای ما برنامه‌ریزی کرده‌اند، شده‌ایم.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد:‌ این موضوع تعارف‌بردار نیست که در شهرهای متعدد مجموعه‌های کاری که سابقه دیرینه داشته و سالیان سال جمعیت زیادی از جمله کارگر و متخصص را در دل خود همراه با تولیدات داخلی با بازار فراوان داشت، از دست می‌دهیم. این حاکی از همان نگاه غرب‌گرایانه و خودباخته‌ای است که وجود دارد.

وی اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود می‌فرمایند امروز یک ولنگاری در عرصه فرهنگ داریم، بیانگر همان موضوعی است که ما فرهنگ و گفتمان انقلابی خودمان که ایستادگی و مقاومت است را در عرصه‌ اقتصاد رها می‌کنیم و به سمت وابستگی و بازی در دایره مدیریت دیگران می‌رویم.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه ولنگاری فرهنگی، وابستگی خارجی در عرصه اقتصاد را رقم می‌زند، گفت: اگر مسیر دولت با همین شتاب و شیب جلو برود، این رکود و وخامت اوضاع اقتصادی که در جامعه در حال وقوع است، کار را به جایی می‌برد که به‌راحتی قابل اصلاح نباشد و شاید برنامه‌ریزانی نانوشته چنین برنامه‌ریزی می‌کنند که کشور را به لبه پرتگاه ببرند و این قضیه علی‌رغم تأکیدات فراوان در حال اتفاق افتادن است.

پژمان‌فر در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از مواردی که می‌توانستیم در فضای رقابت حضور داشته باشیم، کاملا میدان را خالی  گذاشتیم و این سوال پیش می‌اید که آیا سیاست‌های اقتصادی و سیاست واردات کالا، تولیدات داخل را حمایت می‌کند؟ و آیا اساساً فضایی برای رقابت در حوزه تولید گذاشته‌ایم یا این همان کودتا و ولنگاری فرهنگی است که فضا را برای عقب افتادگی در حوزه اقتصاد فراهم کرده است.

وی افزود: تعطیلی کارخانه ارج در حقیقت نماد رکود و وخامت وضعیت اقتصادی است، ارج یک مجموعه تولیدی بود که سال‌‌های سال محصولاتش در خانه‌های ما حضور داشت و این دست ورشکستگی‌ها کاملا قابل مدیریت است و امیدواریم که این کارخانه مجدداً شروع به کار کند.

نماینده مشهد در مجلس در پایان گفت: البته این موضوع یک اتفاق نادر نیست و روز به روز گسترده‌تر می‌شود و فضای بیکاری فشار بیش‌تری به مردم و وابستگی بیش‌تر به بازار خارج را رقم می‌زند.