شناسه خبر: ۳۳۰۱
بازدید: ۳۵۱
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

تنها در ایران اینترنت نوجوان با بزرگسال یکی است/ وزارت ارتباطات به خاطر منافع مالی خود جلوی اینترنت ملی را گرفته است/ برخی می خواهند لاابالی گری فرهنگی را ترویج کنند

shabake melli

 

حجت الاسلام پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد نقش اصلی در رسیدگی به شرایطی را دارند که امروز به خاطر به حال خود رها کردن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گریبان بسیاری از اقشار جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان را گرفته است.

نصراله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مشهد در مجلس در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار راه دانا، در خصوص افزایش جرم و جنایت تحت تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی اظهار داشت: هر جامعه ای برای خود حریم هایی داشته و مسئولیت حفظ این حریم ها در جوامع مختلف بر عهده ارگان ها و نهادهای مختلفی گذاشته شده است.

وی همچنین گفت: دستگاه های امنیتی و نیروهای انتظامی در کشور ما مسئولیت مستقیمی برای جلوگیری از زیر پا گذاشته شدن حریم ها و ورود افراد به آنها بر عهده دارند؛ اگر در یکی از خیابان ها جرمی اتفاق بیفتند، همانگونه که باید به آن رسیدگی شود و امنیت کوچه و خیابان برای مردم فراهم شود، فضای مجازی هم نیازمند امنیت برای استفاده اشخاص مختلف از آن است.

عضو کمیسیون فرهنگی افزود: متأسفانه در حالی که بسیاری از مسئولین متوجه آسیب های رها کردن فضای مجازی شده‌اند، خود را به تغافل و تجاهل زده اند و با بی دقتی از کنار مسئله به این مهمی عبور می‌کنند.

پژمان فر خاطر نشان کرد: سالیان سال است که کارشناسان مختلف نسبت به این موضوع هشدارهایی داده‌اند و در هیچ کجای دنیا چنین چیزی قابل قبول نبوده است که همه افراد در سنین مختلف وارد فضایی شوند که هیچ نظارت و مراقبتی بر آن وجود ندارد.

وی با تأکید بر لزوم راه اندازی سریعتر شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: در همه دنیا شاهد راه اندازی شبکه اینترنت داخلی هستیم و کشورهای توسعه یافته نظیر فرانسه و آلمان و همچنین کشورهای در حال توسعه نظیر هندوستان برای خود شبکه های اینترنت داخلی دارند و اجازه نداده اند که همه افراد جامعه خود به راحتی وارد شبکه اینترنت خارجی شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ضمن بر شمردن برخی از مزایای شبکه ملی اطلاعات خاطر نشان کرد: در کشور های دیگر بر اساس سن و شغل افراد، اینترنت مخصوصی را در اختیار افراد قرار می‌دهند تا از این طریق سطح آسیب هایی که از این فضا ممکن است به وجود آید را کاهش دهند.

پژمان فر با انتقاد از عملکرد مسئولین دولتی در خصوص اینترنت در کشور گفت: امروز در ایران اینترنت کودک و نوجوان با اینترنت افراد بزرگسال متأهل یکی است و این بزرگترین آسیب را به کشور خواهد زد.

وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت های لازم برای شبکه ملی اطلاعات در کشور خاطر نشان کرد: مسئولین دولتی به ویژه وزارت ارتباطات به خاطر منافع مالی و اهداف بلند مدت خود مبنی بر پیش بردن «لاابالی گری‌های فرهنگی»، امروز اجازه راه اندازی اینترنت ملی را نمی‌دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: فضای مجازی در کشور ما نه تنها کنترل نشده است بلکه هر روزه با افزایش سرعت و پهنای اینترنت کشور به گسترش جرم و فحشا از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی افزوده می‌شود.

پژمان فر بیان داشت: مشکلات زیادی در عرصه های اجتماعی،‌خانوادگی، فرهنگی و … از طریق فضای مجازی بدون نظارت در کشور به وجود آمده است؛ امروزه کودکان در فضای مجازی به مطالب و محتواهایی دسترسی دارند که حتی بزرگسالان جامعه به درک آنها نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه مقصر اصلی در ولنگاری در فضای مجازی دولت است خاطر نشان کرد: دولت تعمداً مانع از انتشار چنین محتواهایی نمی‌شود چرا که در این فضای فرهنگی موجود است که می توانند بسیاری از اهداف و خواسته های خود را پیش ببرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد نقش اصلی در رسیدگی به شرایطی را دارند که امروز به خاطر به حال خود رها کردن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گریبان بسیاری از اقشار جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان را گرفته است.