شناسه خبر: ۳۲۹۳
بازدید: ۳۸۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵

مسئولان ناظر در حوزه فرهنگ عمدا خود را به تغافل و تجاهل زده اند

 

367366

نصرااله پژمان فر گفت: مسئولان ناظر کجا رفته‌اند که برخی محصولات فرهنگی، نه‌فقط در حوزه سیاست بلکه تک‌تک باورها و ارزش‌های ما را در خانواده، دین و جاهای دیگر نشانه می‌روند؟ مجریان قانون مدار کجا هستند که افرادی به‌راحتی در مبنا و اساس گفتمان و تفکر ما شبهه افکنی کرده و بعد زیر چتر فرهنگ و هنر پنهان می‌شوند؟

به گزارش راه دانا؛ حجت‌الاسلام نصراله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس دهم و هشدار ایشان در خصوص یک «ولنگاری فرهنگی» در کشور اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب که در مقام خود، همه جنبه‌های ضعف و قوت نظام اسلامی را رصد می‌کنند، به این خاطر تا این حد نگران شده‌اند که حوزه‌های حاکمیتی درزمینهٔ فرهنگ و هنر، به‌درستی به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

وی افزود: قانون وظیفه حاکمیت را نظارت و دقت در حوزه‌های مختلف و ازجمله آن‌ها مباحث فرهنگی می‌داند. اساس کار در اکثر بخش‌ها به‌گونه‌ای است که بخش خصوصی به‌عنوان عامل اجرایی ورود پیدا می‌کند و زیر سایه نظارت حاکمیت، پیشرفت‌های موردنظر در آن حوزه رخ می‌دهد اما این روزها متأسفانه شاهد آن هستیم که نه با شیب ملایم همیشگی آقایان، بلکه با یک‌روند افسارگسیخته مسیر فرهنگی کشور در حال تغییر به صراطی ناصواب است.

حجت‌الاسلام پژمان فر مشکل اصلی را ناشی از بی‌دغدغه بودن مسئولان فرهنگی کشور دانست و خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی دنیای موسیقی، سینما، هنرهای تجسّمی و کتاب نشان‌دهنده این است که مسئولان ناظر در این حوزه، هیچ‌گونه دغدغه مندی خاصی ندارند. مشکل اصلی ما به‌این‌علت است که مسئولین نظارتی، خود را به یک تغافل و تجاهل عمدی زده و با ژست‌های پوپولیستی، با سکوت خود اجازه وقوع هر اتفاق ناشایستی را می‌دهند.

وی ادامه داد: دوستان ما در دولت محترم قصد دارند تا با این سکوت، به‌زعم خود آزادی عملی به هنرمندان و اهالی فرهنگ داده باشند. این امر اگرچه قصد و نیت آن‌ها برای ایجاد یک محبوبیت جعلی در بین اهل هنر را محقق کرده است، اما این نکته که چه به‌روز فرهنگ اسلامی و متعالی ما آمده، برای کسی اهمیت ندارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: زمانی اگر در روزنامه‌های ما، ژورنالیستی حرف خلاف ارزشی را مطرح می‌کرد، شورای نظارت بر مطبوعات به این اقدام ضد فرهنگی او رسیدگی می‌کرد؛ زمانی در سینما و دنیای هنرهای نمایشی ما، اگر کارگردان و فیلم‌سازی اقدام به تولید آثار ضدّفرهنگی کرده و به سیاه نمایی های این‌چنینی می‌کرد، نهادها و ارگان‌هایی برای نظارت و تنظیم محتوا وجود داشت اما این روزها مسئولان ناظر کجا رفته‌اند که برخی محصولات فرهنگی، نه‌فقط در حوزه سیاست بلکه تک‌تک باورها و ارزش‌های ما را در خانواده، دین و جاهای دیگر نشانه می‌روند؟ ناظرانی که قانون آن‌ها را تعریف می‌کند، کجا هستند که افرادی به‌راحتی در مبنا و اساس گفتمان و تفکر ما شبهه افکنی می‌کنند و بعد زیر چتر فرهنگ و هنر پنهان می‌شوند؟

وی تأکید کرد: وضعیت فعلی کشور دقیقاً همان شرایط لاابالی‌گری و بی‌مسئولیتی فرهنگی را دارد که مقام معظم رهبری به آن تحت عنوان «ولنگاری فرهنگی» اشاره کردند. در این شرایط، اگرچه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم عزم جدی در اصلاح وضعیت دارند و عملاً به این قضیه ورود پیداکرده‌اند، اما دولت همچنان بابی تفاوتی از کنار این ولنگاری فرهنگی عبور می‌کند و هیچ توجهی به این قضیه ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تفاوت‌های رفتاری معنادار دولت با برخی نمایندگان خاص تصریح کرد: رفتار سلیقه‌ای دولت در اهمیت دادن به برخی نمایندگان خاص و بعضی کمیسیون‌های خاص، کار را وخیم‌تر کرده است؛ برای مثال، دولت محترم موضوع فضای مجازی را که در ارتباط واضح و آشکاری با کمیسیون فرهنگی قرار دارد، در کمال تعجّب به کمیسیون صنعت و معدن ارجاع می‌دهد. این وضعیت برای چندین طرح و برنامه دیگر هم وجود دارد که علیرغم قرار داشتن در حوزه مسئولیتی کمیسیون فرهنگی، به دیگر کمیسیون‌ها ارجاع شده‌اند.

وی بیان داشت: این‌گونه رفتارهای غیرحرفه‌ای تنها زمینه ایجاد یک برتری کاذب میان کمیسیون‌ها را ایجاد می‌کند و این انگیزه کاذبی برای برخی از نمایندگان کمتر دغدغه مند است که به‌جای کمیسیون فرهنگی، مثلاً به کمیسیون صنعت و معدن بروند. در حال حاضر، از میان حدود ۳۰۰ نماینده مجلس دهم، تنها ۴ نماینده کمیسیون فرهنگی را به‌عنوان اولویت اول خود و ۷ نماینده نیز به‌عنوان اولویت دوم خود انتخاب کرده‌اند. این وضع اسف‌بار با رفتارهای سلیقه‌ای دولت به وجود آمده است و نه‌تنها بی‌مسئولیتی و لاابالی‌گری مسئولان، بلکه توجهات معنادار، عامدانه و جهت‌دار به برخی نمایندگان و کمیسیون‌های همسو به دامنه مشکلات افزوده است.