شناسه خبر: ۳۲۸۴
بازدید: ۴۴۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

انتقال سرورهای تلگرام به ایران، مشکلی حل نمی‌کند/ کوتاهی در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات قابل توجیه نیست

نماینده مردم مشهد و کلات

نصراله پژمان فر

 

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه انتقال سرور تلگرام راه ‌حل در اختیار گرفتن شبکه‌های اجتماعی نیست، گفت: باید در مسیر تسلط به فضای مجازی حرکت کرد و این امکان تنها با راه‌اندازی میسر می‌شود.

نصراله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به درخواست مسئولان ایرانی از مدیران تلگرام مبنی بر انتقال سرور این شبکه مجازی به ایران، گفت: انتقال سرور تلگرام و یا هر شبکه مجازی دیگر به ایران راه حل در اختیار گرفتن این شبکه‌ها نیست درواقع باید در مسیری حرکت کرد که بتوان حاکمیت و تسلط خود را در فضای  مجازی به دست آوریم و راه حل این مسئله راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موتورهای جستجو یکی از مسائل مهمی است که مدیران فضای مجازی ایران باید نسبت به آن تسلط پیدا کنند چراکه صاحبان این موتورها با سیاست‌گذاری‌های خاص کاربران را به سمت فضاهای غیراخلاقی و غیرمذهبی می‌کشانند؛ به عنوان مثال کافی است کاربر کلمه‌ای معمولی را سرچ کند ولی آن موتور جستجوگر، گذاره‌هایی را به فرد پیشنهاد میدهد که او را به سمت فضاهای غیراخلاقی و فیلم ها و عکس های  خاص می کشاند.

وی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت صاحبان غربی تبار این شبکه‌های مجازی مشکلات ایران را حل کنند، افزود: انتقال سرورهای تلگرام از کشورهای مبدأ به ایران، مشکلات ما را حل نمی‌کند بنابراین باید «شبکه ملی اطلاعات»  راه اندازی شده و از  طریق این شبکه، مشکل سرورها را حل شود اما متاسفانه در ایجاد این شبکه از سوی وزارت ارتباطات کوتاهی می‌شود.

پژمان‌فر تاکید کرد: متاسفانه به جامعه اطلاعات غلطی همچون اینکه استفاده از شبکه‌های داخلی محدودیت به همراه دارد تزریق می‌شود در حالی که شبکه‌های داخلی امکانات و خدمات بیشتری نیز به همراه دارند، درواقع شبکه‌های اجتماعی داخلی قیمت ارزان‌تر و خدمات بالاتری را ارائه خواهند داد.

وی با بیان این هشدار به کاربران تلگرام مبنی بر اینکه عکس‌ها و اطلاعات خصوصی و خانوادگی خود را در این شبکه‌ها قرار ندهید چراکه همه این اطلاعات ضبط شده و قابلیت عمومی شدن دارند، تصریح کرد: طبق گزارش این شبکه‌ها طی سه ماه از سال گذشته، چندین میلیارد اطلاعات ایرانیان اعم از عکس، فیلم و محتوا را ذخیره کرده‌اند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز وزارت ارتباطات باید در راستای تشکیل «شبکه ملی اطلاعات» قدم بردارد و کوتاهی در این زمینه به معنای شانه خالی کردن از وظیفه اصلی خودشان است چراکه هیچ مشکل فنی و سخت افزاری برای تشکیل شبکه ملی وجود ندارد و تنها مشکل، نبود اراده و عدم تلاش وزارت ارتباطات برای تامین بودجه مورد نیاز است./