شناسه خبر: ۱۵۴۹
بازدید: ۹۶۱
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

یادداشت شفاهی حجت الاسلام پژمانفر درباره کتاب «علی‌مرد»/ تنگه چزابه، تنگه شهید علیمردانی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است نویسنده «علی‌مرد»، نقطه اوج کتاب یعنی ماجرای شهادت شهید علیمردانی را بسیار هوشمندانه و تأثیرگذار به تصویر کشیده است.

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس کتاب «علی‌مرد» به قلم ملیحه بذری که به شرح داستان زندگی سردار شهید “حسن علیمردانی” می پردازد را مطالعه کرده و آن را این گونه توصیف می کند:

روزهای پایانی سال ۹۳ فرصتی دست داد تا کتاب “علی مَرد” داستان زندگی سردار شهید حسن علیمردانی را مطالعه کنم. شهید بزرگواری که به نقل از بسیاری از بزرگان جنگ، حضرت امام خمینی(ره) بعد از شنیدن وصف رشادت‌هایش در چزابه فرمودند: تنگه چزابه را تنگه علیمردانی بنامید.

با خواندن کتاب فوق، نکته قابل تاملی در ذهنم به‌وجود آمد و آن مظلومیت شهدای چزابه بود. اتفاق نادری در جنگ که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. جنگ نابرابری که شاید از دشوارترین و مهمترین روزهای مقاومت ملت ایران در جنگ تحمیلی بود.

در پیوست آخر کتاب، تصویر بسیار تاثیرگذاری را دیدم. نقشه ایران که منطقه تربت جام زادگاه شهید علیمردانی در شرقی‌ترین نقطه کشور و چزابه محل شهادت این شهید بزرگوار در غربی‌ترین مرز ایران در آن نشانه‌گذاری شده بود و این جملات در ذیل تصویر به چشم می‌خورد:

“با شروع جنگ تحمیلی شهید حسن علیمردانی و دیگر یاران خراسانی‌اش از شرقی‌ترین نقطه کشورمان بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی برای دفاع از مرزهای ایران به غربی‌ترین نقطه مرزی پرکشیدند. آنان با این هجرت ثابت کردند وقتی پای سربلندی و اقتدار وطن در میان باشد، نژادها و قومیت‌ها کنار گذاشته می‌شود و جغرافیا رنگ می‌بازد.”

این یعنی اوج میهن‌پرستی که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

با خواندن کتاب، از مهارت نویسنده در نگارش و قلم شیوا و ساده اما پرصلابت ایشان لذت بردم.

خاطرات، ساده، بدون اغراق و بسیار تاثیرگذار نگارش شده است.

کتاب دارای زیرنویس‌های کاملا علمی و مفید برای خواننده می‌باشد که در کمتر کتاب مشابه دیده می‌شود.

من نقطه اوج کتاب “علی مَرد” را در خاطرات شهادت این شهید بزرگوار یافتم که بسیار هوشمندانه، مظلومیت و تنهایی شهید و روزهای ساخت چزابه در آن به تصویر کشیده شده بود و تاثیر بسیاری بر من گذاشت.

چنین شهدایی با این کرامات عالیه، جنگ ما را مقدس و الهی کردند. سردار شهید حسن علیمردانی حماسه‌ساز بی‌نظیری است. با خواندن این کتاب خوانندگان می‌توانند به بخشی از ابعاد شخصیتی وی دست پیدا کنند.