شناسه خبر: ۶۶۹۹
بازدید: ۴۵۶۵
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

یادداشت/ روز عرفه، نماد برجسته عرفان اجتماعی اسلام

روز عرفه به عنوان یکی از مهمترین روزهای معنوی در بین همه مسلمانان، علاوه بر جایگاه فردی و معنوی برجسته، از نمادهای برجسته عرفان اجتماعی اسلام است. اینکه وعده مغفرت الهی پس از ماه مبارک رمضان در این روز به خصوص به بندگان داده شده و این مطلب که خداوند متعال به اندازه تمام روزها و شب هایی که در ماه مبارک رمضان بندگان را می‌بخشد؛در روز عرفه انسان‌ها را می‌بخشد و انسان شامل رحمت خدا می‌شود به خوبی جایگاه معنوی این روز را تبیین می کند.

آنچه در روایات مربوط به این روز آمده است که “هنگامی که مردم در عرفات وقوف می‌کنند و حاجت‌های خود را با گریه و زاری درخواست می‌کنند، خداوند نزد فرشتگان به این مردم افتخار می‌کند و به فرشتگان خطاب می‌کند: آیا نمی‌بینید که بندگان من از راه‌های دور و غبارآلود به‌سوی من آمده‌اند و مالشان را در راه من خرج کرده‌اند و بدن‌ها را خسته کرده‌اند؟ به عزت و جلالم سوگند! گناهکارانشان را به نیکوکارانشان می‌بخشم و آنها را از گناه پاک می‌کنم، مانند روزی که از مادر متولد شده‌اند.

علاوه بر وجه فردی و معنوی، این روایت به جنبه اجتماعی و خاصیت تجمع مومنان و توجهی که حضرت حق به اجتماع مومنان در این روز دارند اشاره دارد. خوشبختانه توجه به این وجه اجتماعی در چند سال اخیر به طرز محسوسی رو به رشد بوده و اینکه مردم شریف و مسلمان همزمان با حجاج بیت الله در شهرها و روستاهای سراسر کشور، در اماکن مقدس و زیارتگاهها و حتی مراکز آموزشی به طور گروهی به مناجات با خداوند متعال مشغول می شوند به خوبی نشان دهنده رشد این جنبه عرفان اجتماعی اسلام است.

به حمد لله علاوه بر مراسم دعای عرفه، در سالهای اخیر برنامه های معنوی نظیر اعتکاف رجبیه و اعتکاف دهه آخر ماه رمضان و برنامه هایی نظیر آن، افطاری های ساده و همگانی و… در جامعه بخصوص در میان قشر جوان و دانش آموزان و دانشجویان علی رغم میل دشمنان رو به رشد هستند.

توجه ویژه به محتوای دعای امام حسین علیه السلام که مهمترین برنامه این روز معنوی است از اعمال شایسته روز عرفه است. اگر چه همه ادعیه صادر شده از ناحیه اهل بیت که به حق قران صاعد نامیده شدند لبریز از معارف هستند اما این دعا که سرشار از مفاهیم ناب عرفانی است و بخش عمده محتوای آن هم شناخت ذات خداوند متعال است، در بین اهل مناجات وسالکان الی الله جایگاه ویژه ای دارد. شایسته است که برنامه ریزان ومتولیان این برنامه ها در سراسر کشور، همانطور که برای اصل برگزاری این مراسمات زحمات قابل تقدیری را به دوش می کشند؛ در راستای نشر این معارف عمیق و از غربت درآوردن این بخش اصلی از آموزه های اهل بیت گامهایی جدی بردارند.

این روزها که ملت ایران در معرض یک امتحان الهی است و مشرکان و منافقان زمان همه ی تلاش خود را در یک جنگ اقتصادی به میدان آورده اند تا مقاومت مقدس این ملت را بشکنند، بیش از هر چیز دعا و معنویت و تضرع به درگاه احدیت می تواند به کمک این مبارزه مقدس آمده و در محکم کردن عزم ها و نزدیک کردن دلهای این مردم خداجو نقش داشته باشد.

اینجانب در جوار حرم الهی و در جمع زائرین بیت الله دعاگوی همه مردم ایران هستم بخصوص در روز عرفه که مظان استجابت دعاست

نصراله پژمان فر

نماینده مردم شریف مشهد و کلات