شناسه خبر: ۵۳۹۶
بازدید: ۹۱۲
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

یادداشت تحلیلی/مقایسه سیاست‌های واردات و صادرات در حمایت از تولید ملی

پس از تعطیلی کارخانه مشهد نخ و بیکاری حدود ۳۰۰ کارگر در بهار سال جاری، پیگیری‌ها و مکاتبات متعددی از سوی دفتر حجت الاسلام پژمانفر با مسئولین و وزارتخانه‌های مرتبط با این امر انجام شد و جلساتی نیز با مدیرعامل کارخانه برگزار شد که طی بررسی‌های صورت گرفته، علت اصلی تعطیلی کارخانه واردات بی‌رویه نخ و همچنین عدم پرداخت صحیح عوارض واردات و مالیات بر ارزش افزوده از سوی وارد کننده‌ها بوده است.

عدم پرداخت مالیات و عوارض باعث کاهش قیمت تمام شده نخ وارداتی می‌شود که همین امر موجب عدم توانایی رقابت محصولات داخلی با نمونه‌های وارداتی، علی‌رغم کیفیت بسیار بالاتر محصول داخلی خواهد شد.

از سوی دیگر گروه کارخانجات مقصود یکی از صادر کننده‌های محصولات اوپال به کشور هند می‌باشند که اخیراً با توجه به وضع تعرفه‌های بالا از سوی هند، صادرات این شرکت به کشور مذکور با مشکل مواجه شده است. پس از پیگیری و مکاتبه حجت الاسلام پژمانفر با وزارت صنعت، معدن، تجارت و استعلام از کشور هند، طرف مقابل اعلام کرد که به منظور حمایت از تولید داخلی کشور خود، امکان مساعدت و کاهش تعرفه وجود ندارد.

حال این اقدام قاطع کشور هند را مقایسه کنید با اقدامات میدانی و عملی مسئولان کشور در برخورد با وارد کنندگان که موجب ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌های داخلی شده است.

قضاوت با هموطنان…