شناسه خبر: ۶۲۶۷
بازدید: ۴۵۴
تاریخ انتشار: شنبه - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶

گزارش جزئیات جلسه طراحان سوال از رئیس‌جمهور با لاریجانی به نقل از حجت الاسلام پژمانفر

نصراله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به جلسه خود و مجتبی ذوالنور نماینده قم با علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: این جلسه درخصوص رفتار خلاف آیین‌نامه هیات رئیسه مجلس برای مطرح نکردن ۲ طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن مجلس و از دستور خارج کردن این ۲ سوال بود که روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند در دفتر آقای لاریجانی در هیات رئیسه مجلس برگزار شد.

او با بیان اینکه هیات رئیسه مجلس در نحوه بررسی ۲ طرح سوال از رئیس‌جمهور خلاف آیین‌نامه داخلی عمل کرد، افزود: بر اساس ماده ۲۱۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان (۷۴ نماینده) بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهور سوال کنند، باید سوال یا سوالات خود را به‌طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس ‌مجلس تسلیم کنند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌کند.

پژمانفر افزود: متاسفانه هیات رئیسه مجلس خلاف این تاکیدات آیین‌نامه داخلی مجلس عمل کرد و همین رفتار هیات رئیسه باعث شد تا ۲ سوال از رئیس‌جمهور از دستور کار مجلس حذف شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: سوال ما از آقای لاریجانی در جلسه این بود که چرا به‌جای یک هفته، ۱۳ روز بعد اعلام شده که سوال از رئیس‌جمهور حد نصاب امضا را ندارد. آقای لاریجانی گفت که روز سه شنبه اول اسفند به خاطر شهادت حضرت فاطمه (س) تعطیل بوده و ضمن اینکه پنج‌‌شنبه و جمعه هم تعطیل محسوب می‌شود. او افزود: اگر ما پنج‌شنبه و جمعه را جزو یک هفته حساب نکنیم و روز شهادت را هم به حساب نیاوریم، باز آقایان باید ۱۰ روز بعد درخصوص تعداد امضاها اعلام نظر می‌کردند نه بعد از ۱۳ روز.

طراح سوال از رئیس‌جمهور تصریح کرد: از نظر ما و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر ۲ طرح سوال از رئیس‌جمهور در مدت زمانی قانونی خود بیش از حد نصاب امضا داشت اما با رفتارهای خلاف آیین‌نامه داخلی هیات رئیسه مجلس، مانع مطرح شدن این ۲ طرح در مجلس شدند.