شناسه خبر: ۸۰۰۶
بازدید: ۷۰
تاریخ انتشار: سه شنبه - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲

در بازدید اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس از نمایشگاه بین المللی قرآن تاکید شد:

کم کاری مشهود ارگان های دارای مسئولیت در ترویج فرهنگ قرآن و عترت و تاکید بر تحول قرآنی در کشور

نشست اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نمایندگان به منظور بررسی عملکرد این وزارتخانه در حوزه قرآن و نماز در محل سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه بیست و یکم فروردین ماه ضمن دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از بخش های مختلف این نمایشگاه بازدید به عمل آوردند.

حجت الاسلام والمسلمین نصراله پژمان فر رئیس فراکسیون قرآن و عترت ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت مولی الموحدین، سرور متقیان، امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام)، در ابتدای این نشست گفت: قرآن می‌تواند راه گشای تمام مشکلات باشد در شرایطی که بتوانیم تمام آموزه‌های آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، فراکسیون قرآن و عترت در تلاش است تا زندگی با قرآن را در جامعه اسلامی ترویج دهد، این فراکسیون از فراکسیون‌های فعال مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود.

۸۰ درصد فارغ التحصیلان آموزش و پرورش مهارت روخوانی قرآن را ندارند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم با ابزار تاسف نسبت به ضعف آموزش و ترویج مسائل قرآنی در مدارس و دانشگاه‌های کشور، افزود: هر دانش آموزی در طول تحصیل خود حدود ۷۲۰ ساعت آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن را طی می‌کنند اما خروجی این کلاس‌ها در حد روخوانی و روانخوانی اثر گذار نبوده است؛ طبق آمار غیر رسمی بیش از ۸۰درصد دانش آموزان بعد از کسب دیپلم مهارت روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را ندارند.

وی در ادامه افزود: فراکسیون قرآن و عترت تلاش کرد با دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت کشور، وزارت تعاون و سازمان صدا و سیما در کنار شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی، جلساتی را در راستای حمایت از قرآن و اشاعه آن در جامعه در دستور کار قرار دهد.

 انگیزه نوجوانان برای قرار گرفتن در افق حلقه ۱۰ میلیون حافظ قرآنی

حجت الاسلام پژمان فر با انتقاد از عدم تشکیل شوراها یادآور شد: طی جلساتی که با وزیر کشور داشتیم از ایشان خواستیم تا به تمام استانداران ابلاغ کند؛ شوراهایی به ریاست امام جمعه‌ها و دبیری استانداران تشکیل شود اما هنوز این مهم تشکیل نشده است، انتظار می‌رود به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های قرآنی را توسعه دهیم و برای دانش آموزان و جوانان انگیزه ایجاد کنیم تا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در افق حلقه ۱۰ میلیون حافظ قرآنی قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، در ادامه یاد آور شد: طی جلساتی که با وزیر تعاون و سازمان امور استخدامی کشور داشتیم، مقرر شد برای تمامی مجامع کارگری و کارمندی آموزش‌هایی را ضمن خدمت برای آنان در نظر بگیرند، همچنین در کنار این آموزش‌ها دوره مهارت روخوانی و روانخوانی قرآن نیز با کمک تشکل‌های قرآنی برای آنها صورت پذیرد، در تلاش هستیم ریشه کن شدن بیسوادی قرآنی یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم باشد برای رسیدن به این مهم باید تمام نهادها پای کار بیایند.

 اراده‌ای جدی برای آموزش همگانی قرآن

وی تصریح کرد: محوریت آموزش همگانی مسائل قرآنی باید زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، اگر اراده‌ جمعی وجود داشته باشد؛ ظرف ده جلسه می‌توان روخوانی و روانخوانی قرآن را برای افرادی که سواد خواندن و نوشتن دارند مهیا کرد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی جلسه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، اعتبارات خوبی برای ترویج فرهنگ و زندگی قرآنی در شورا مصوب شد، امیدواریم سال آینده قبل از ماه مبارک رمضان در گزارشی اعلام شود که درصد بسیاری از جامعه از گروه‌های شغلی مختلف مهارت روخوانی و روانخوانی قرآن دارند.

حجت الاسلام پژمان فر با اشاره به نگرانی‌های موجود در فضای مجازی، تصریح کرد: برای رهایی از این نگرانی‌ها نیازمند عبور مسئولان و متولیان امر از فضای دفتری هستیم و باید تمام مدیران برای تحقق این مهم پای کار بیایند. تشکل‌های متعدد قرآنی ظرفیت بسیار بالایی دارند، می‌توانیم با ارزیابی از رویکرد عملکرد آنان بحث‌های قرآنی داشته باشیم.

امیرحسین بانکی پورفرد نماینده مردم اصفهان با تاکید بر اینکه برنامه‌های کشور بر مبنای شرایط کل کشور پایه گذاری شود، اظهار داشت: اشتباه ما تحلیل مسائل به صورت عمومی است اگر آماری ارائه می‌شود آن را به کل جامعه تعمیم می‌دهیم.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب بارها بر شاخص‌های اندازه‌گیری روی بحث‌های قرآنی تاکید داشتند، باید این شاخص‌ها را از روخوانی و روانخوانی تا تفسیر و تدبر در قرآن در برنامه ریزی های کشوری وارد کنیم و جزئی از برنامه های حاشیه‌ای نباشد.

بانکی پور در این نشست به مبحث ترجمان وحی اشاره کرد و گفت: ترجمه قرآن کریم به تمام زبان‌های دنیا یکی از مباحث برون مرزی و از دستاوردهای انقلاب است، باید به دستاورد قرآن نگاه تمدنی داشته باشیم، ما پیش از انقلاب یک ترجمه ساده قرآن به زبان فارسی نداشتیم اما امروز قرآن کریم را با بیش از ۱۰۷ زبان مختلف دنیا ترجمه کرده‌ایم، این فقط جزئی از دستاوردهای قرآنی است.

وی در ادامه با اشاره به ترجمه آیات به همراه تلاوت آنها، اظهار کرد: در برنامه‌های تلویزیونی باید علاوه بر تلاوت قرآن به ترجمه آیات هم توجه ویژه‌ای شود و این مسئله باید در برنامه‌های تلویزیونی باب شود.

این نمایشگاه از ۱۲ لغایت ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ (مصادف با ۱۰ تا ۲۴ رمضان المبارک) در بخش های مختلف در مصلی امام خمینی (ره) پذیرای عموم علاقمندان است./